جاباما
۱۲۱۵۶۴۰
۲ نظر
۱۲۵۸
۲ نظر
۱۲۵۸
پ

واکنش نظام مهندسی به ریزش برج در آبادان

​سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی در فروردین و اردیبهشت گزارش داد و شرایط این ساختمان را بسیار بحرانی اعلام کرده بود، اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابتدای طراحی سازه متروپل در جریان قرار نگرفت که این مشکل از طرف مالک و شهرداری بوده است.

خبرگزاری تسنیم: سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از ارایه پیشنهاد بهره‌گیری تجربه ساختمان پلاسکو برای تخریب سازه متروپل خبر داد و گفت: دستگاههای نظارتی و امنیتی به ساخت‌وسازهای غیرقانونی ورود کنند.

واکنش نظام مهندسی به ریزش برج در آبادان

حمزه شکیب با تأکید بر اینکه برای ساخت‌وساز باید طراح توسط مالک تعیین شود اظهار کرد: مهندس طراح (حقیقی یا حقوقی) علاوه بر عضویت در سازمان نظام مهندسی باید پروانه اشتغال به کار داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه این کار در رابطه با ساختمان متروپل آبادان انجام نشده و طراحی این سازه به افراد غیرمسئول واگذار شده بود.

وی ادامه داد: پس از این مرحله نمایندگی سازمان نظام مهندسی در آبادان متوجه این تخلف می‌شود و به مالک و شهرداری تذکر می‌دهد، این تذکرات برای فرمانداری نیز ارسال شده است، دادگستری نیز در جریان این تذکر قرار گرفته است.

سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور با یادآوری اینکه نمایندگان آبادان نیز در جریان ساخت‌وساز غیرقانونی قرار گرفته بودند، گفت: با وجود این اقدامات متأسفانه مالک متروپل را ساخت و سازمان نظام مهندسی ناگزیر می‌شود ناظر از طریق این سازمان انتخاب کند، پس از این مرحله مهندس ناظر نیز به‌طور مکرر غیرایمن بودن سازه‌های متروپل را اخطار کرده بود ولی متأسفانه کنترلی برای توقف ساخت‌وساز از سوی شهرداری انجام نشده است.

شکیب بیان کرد: در واقع اعتمادی به گزارش‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان در خصوص تخلف مالک متروپل نشده است، مضاف بر اینکه با وجود شرایط غیرایمن مجوز ساخت سه طبقه اضافه را نیز به مالک این سازه می‌دهند.

وی با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی در فروردین و اردیبهشت گزارش داد و شرایط این ساختمان را بسیار بحرانی اعلام کرده بود، اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان از ابتدای طراحی سازه متروپل در جریان قرار نگرفت که این مشکل از طرف مالک و شهرداری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه چنین مواردی در خیلی از استانهای دیگر در حال انجام است اظهار کرد: نقشه‌های اولیه ساخت‌وساز تهیه می‌شود و در ادامه تخلفاتی صورت می‌گیرد و پس از آن نیز نقشه‌های بعدی آماده می‌شود. ما باید فکر اساسی برای این قبیل اتفاقات کنیم، حادثه متروپل همه ما را عزادار کرده است و باید باعث شود برای آینده درس بگیریم و اشتباهات را تکرار نکنیم تا جان مردم و سرمایه ملی را از دست ندهیم.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از پیگیری حادثه متروپل خبر داد و با بیان اینکه "ما از مراجع قانونی این اتفاق را دنبال خواهیم کرد"، افزود: سازمان‌های نظام مهندسی نباید از چرخه ساخت‌وساز به‌بهانه‌های مختلف حذف شوند؛ طی چند روز گذشته اعلام شد که می‌خواهند کنترل نقشه‌های ساخت‌وساز را از سازمان نظام مهندسی بگیرند. دستگاه‌های نظارتی و امنیتی باید به این قبیل مسائل ورود کنند و اجازه ندهند کارها به‌گونه‌ای دنبال شود تا در نهایت مردم متضرر شوند.

شکیب با اشاره به سفر روز پنجشنبه به آبادان، یادآور شد: مسئولان شهری باید توجه داشته باشند وقتی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان از چرخه طراحی و نظارت حذف می‌شود در نهایت عاقبت کار مانند حادثه متروپل خواهد شد. چنانچه تخلفی در ساخت‌وسازها وجود دارد و باید هرچه سریعتر متوقف شود بایستی قوانین و مقررات در ساخت‌وسازها رعایت شود و همه به وظایف خود توجه داشته باشند.

وی با تصریح به این‌که در رابطه با مدیریت تخریب هنوز هیچ‌کس به‌طور رسمی از سازمان نظام مهندسی ساختمان کمکی نخواسته است، ابراز کرد: ما پیشنهاد دادیم از مدیرانی که تجربه ساختمان پلاسکو را دارند استفاده شود. در این رابطه مازیار حسینی معاون سابق راه و شهرسازی برای مدیریت تخریب اعلام آمادگی کرده است.

وی تأکید کرد: تجربه تخریب چنین سازه‌هایی را داریم و می‌توانیم با استفاده از این تجارب حداکثر 10روزه سازه متروپل را به‌صورت ایمن تخریب کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      تمام شهرداری کل ایران دارن تو ساختمان سازی پول می گیرند وتایید می کنند اصلا یک تعداد در شهرداریها جمع شدند تا کاسبی کنند همه می دانند ولی باهم شریکند

    • ناشناس

      همه مهندسین همین هستندبی تجربه فقط با کامپیوتر کار کردن اصول کار را از ادم کار کرده باید اموخت ...هیچی بلد نیستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج