جاباما
۱۲۱۶۳۷۱
۵۷ نظر
۶۰۹۶
۵۷ نظر
۶۰۹۶
پ

زلزله تازه‌ای که زندگی را گران‌تر می‌کند

ایندیپندنت فارسی، در گزارشی به افزایش بی‌سابقه تعرفه‌های پستی اشاره کرده که موجی از اعتراض فعالان کسب و کارهای اینترنتی را به دنبال داشته است.

یک رسانه فارسی‌زبان در گزارشی به افزایش بی‌سابقه تعرفه‌های پستی اشاره کرده که موجی از اعتراض فعالان کسب و کارهای اینترنتی را به دنبال داشته است.

زلزله تازه‌ای که زندگی را گران‌تر می‌کند

در این گزارش می‌خوانیم:

* افزایش قیمت کالاهای اساسی و اجناس در ایران، با جراحی اقتصادی دولت روز به روز در حال وسیع‌تر شدن است. اما این روزها گویا این گستره از کالا و اجناس به سمت خدمات اجتماعی خیز بر می‌دارد.

* تعرفه‌های پستی بسته به نوع خدمت، بین ۶۷ تا ۱۱۰ درصد افزایش یافت. این اتفاق باعث اعتراض بسیاری از کسب‌وکارهای فروش آنلاین خانگی شده است.

* سال گذشته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از مراسم شرکت ملی پست اعلام کرد که پس از دو سال و نیم توقف در تغییر تعرفه‌های پستی، این تعرفه‌ها در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا خواهد کرد. زارع‌پور گفته بود با توجه به تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال‌های اخیر، تعرفه‌های پستی نیاز به بازنگری دارد و در سال ۱۴۰۱ افزایش تعرفه محقق خواهد شد.

* چندی پیش هم محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد که طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، به آن‌ها اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی به صورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ داده شده است.

* در همان گفت‌وگو، لیائی تأکید کرد که بیشتر از آنکه صحبت از افزایش تعرفه‌های پستی باشد، باید به واقعی‌سازی تعرفه‌ها در این زمینه اشاره کرد. به گفته او از محل افزایش یا واقعی‌سازی تعرفه‌ها برای هوشمندسازی زیرساخت‌های پستی در راستای ارائه خدمات پستی بهتر به کسب‌وکارها استفاده خواهد شد. لیائی با اعلام اینکه قرار است تعرفه‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۱ تغییر کند، تأکید کرد که در این زمینه منتظر تأیید ستاد تنظیم بازار هستنند.

زلزله تازه‌ای که زندگی را گران‌تر می‌کند

* حالا گویا ستاد تنظیم بازار این مجوز را به شرکت پست داده تا این افزایش تعرفه‌ها را در خدمات مختلف پستی خود اعمال کند.

* با اینکه در سایت پست هیچ اطلاع‌رسانی در مورد تغییر تعرفه‌های پستی نشده؛ اما یکی از مسئولان دفتر پستی در بلوار کشاورز اعلام کرد که با تغییرات در سیستم نرم‌افزاری پست، تعرفه‌های پستی افزایش پیدا کرده است. او در پاسخ به این سؤال که تعرفه‌ها تا چه میزان افزایش داشته گفت: به صورت دقیق نمی‌توان گفت که این تعرفه‌ها به چه میزان افزایش داشته؛ اما بسته به نوع سرویس برخی خدمات بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و بعضی از سرویس‌ها حتی تا ۱۱۰ درصد افزایش تعرفه داشته‌اند.

* او در پاسخ به این سؤال که آیا در این زمینه از سمت شرکت پست به آن‌ها ابلاغیه‌ای ارسال شده، تأکید کرد که نیاز به ابلاغیه نبوده و سیستم نرم‌افزاری پست با توجه به تغییر تعرفه‌ها، از روز گذشته به روز‌رسانی شده و آن‌ها هم طبق اطلاعات در سیستم، تعرفه مرسولات پستی را برای متقاضیان براساس تعرفه جدید محاسبه می‌کنند.

* فعالان کسب و کارهای اینترنتی که کالاهای خود را از طریق پست ارسال می‌کنند، از افزایش حدود ۶۰ درصدی تعرفه‌های پستی خبر می‌دهند. اقدامی که می‌تواند موجب گران‌تر شدن محصولات این فروشگاه‌های اینترنتی شود. پیش از این، وزارت ارتباطات با پیشنهاد شرکت پست مبنی بر افزایش حدود ۶۷ درصدی تعرفه های پستی موافقت کرده بود که اجرای این تصمیم در انتظار موافقت دولت بود. اما این افزایش قیمت به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی به کاربران ناگهان باعث وارد شدن شوک به کسب و کارهای اینترنتی در ایران شد.

* بعضی از کسب و کارهای اینترنتی پس از این اتفاق با راه‌اندازی یک کارزار اینترنتی به این موضوع اعتراض کردند. مدیران کسب و کارهای اینترنتی در صفحه این کارزار نوشته‌اند: «افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی نرخ تعرفه خدمات پستی بدون اطلاع قبلی و یکدفعه تمام کسب و کارهای آنلاین شاپ را با شوک مواجه کرده است و قطعا یک مانع بزرگ در پیش روی کسب و کارهای خانگی و تولیدی‌های کوچک که از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات می‌کنند،خواهد شد. یک تصمیم بی‌موقع و اشتباه که مشکلاتی در پی خواهد داشت گاها قیمت محصول در این تعرفه‌ها با قیمت ارسال برابر خواهد شد و تولیدکننده خرد چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول نخواهد داشت.»

زلزله تازه‌ای که زندگی را گران‌تر می‌کند

* اما مشکلات کسب و کارهای مستقل اینترنتی در طی این سال‌ها یکی دو تا نبوده است. اجرای طرح صیانت یکی از مهمترین دغدغه‌های این کسب و کارها در سال گذشته بوده است. کسب و کارهایی که بیشتر آن‌ها با استفاده از پلتفرم اینستاگرام اقدام به فروش و تبلیغات برای محصولات‌شان می‌کنند. فعالان اقتصاد دیجیتال با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه نسبت به تهدید اقتصادی طرح صیانت هشدار داده و اعلام کردند که تصویب این طرح می‌تواند منجر به تعطیلی هزاران کسب و کار کوچک شود.

* شبکه‌های اجتماعی و پای پست‌های اینستاگرامی شرکت پست پر از اعتراض‌هایی است که بسیاری از کسب‌وکارهای خانگی آنلاین نسبت به این افزایش تعرفه مطرح کرده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاینی که ازطریق اینستاگرام اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند، اعلام کرده‌اند که با این افزایش تعرفه‌ها بسیاری از کاربرانشان ناراضی هستند و فروش آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

* بسیاری با استوری کردن این اقدام پست، اعلام کرده‌اند که این افزایش قیمت فشار سنگینی را به کسب‌وکارهای آنلاین وارد می‌کند و این افزایش تعرفه‌ها آن‌ هم در این شرایط اقتصادی عادلانه نیست.

* برخی دیگر از کسب‌وکارهایی که بخشی از فعالیتشان را آنلاین انجام می‌دهند نسبت به افزایش تعرفه‌ها بدون اطلاع‌رسانی شوکه شده‌اند و اعلام می‌کنند که آن‌ طبق روال همیشگی هزینه ارسال مرسولات را با مشتریانشان حساب کرده‌اند؛ اما هنگام مراجعه به دفاتر پستی برای ارسال مرسولات متوجه افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی تعرفه‌های پستی شده‌اند.

* آن‌طور که از اظهار نظر و انتقاد‌های کسب‌وکارهای اینترنتی در اینستاگرام و برخی از کسب‌وکارهای دیگر مشخص است، از این به بعد و با افزایش تعرفه‌های پستی، کاربران باید برای دریافت سفارش‌های خود هزینه‌های بیشتری نسبت به قبل پرداخت کنند. در این شرایط برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که فعالیت بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینستاگرامی و برخی مارکت‌پلیس‌ها غیراقتصادی خواهد شد و این ضربه بزرگی برای رشد اقتصاد دیجیتال، مشاغل و بنگاه‌های کوچک خواهد بود.

زلزله تازه‌ای که زندگی را گران‌تر می‌کند

* اما مدیران پست درمقابل این نظر عقیده دارند که این افزایش تعرفه‌ها برای بهبود زیرساخت‌ها و هوشمندسازی خدمات پستی، یک نیاز اساسی است.

* وب سایت زومیت به نقل از محمدرضا قادری، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی پست نوشت: نظرات برخی را که اعلام می‌کنند افزایش تعرفه پست باعث ضربه به کسب‌وکارهای آنلاین و اقتصاد دیجیتال می‌شود، قبول ندارد.

* او رشد اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک را در گرو درست کار کردن یک زنجیره در این زمینه می‌داند و معتقد است که اگر به هر یک از بازیگران این مجموعه فشار آورده شود، نباید انتظار رشد تجارت الکترونیکی و درنتیجه بهبود وضعیت اقتصاد دیجیتال در کشور را داشت.

زلزله تازه‌ای که زندگی را گران‌تر می‌کند

* قادری در توضیح انتقاد کسب‌وکارهای خانگی به تغییرات تعرفه‌ای و افزایش بین ۶۰ تا ۱۱۰ درصدی خدمات پستی گفت:

* بعضی‌ها دوست دارند سرویس رایگان دریافت کنند ولی به این موضوع دقت نمی‌کنند که تجارت الکترونیکی یک زنجیره ارزش دارد که چندین بازیگر در این زنجیره دست به دست هم می‌دهند تا با ارائه خدمات بپردازند. اگر در این زنجیره به یک بازیگر فشار بیاید و مجبورش کنند براساس قیمت غیرواقعی سه سال پیش خدمت‌رسانی کند، خروجی این اتفاق این است که تجارت الکترونیکی قوی در کشور شکل نمی‌گیرد.

* قادری معتقد است که درحال‌حاضر قیمت تعرفه‌های پستی با توجه به تورم سالیانه در کشور غیرواقعی هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا پست امکان سرویس‌دهی مناسب به خدمات‌گیرندگان خود را نداشته باشد. قادری تأکید می‌کند که در بالا رفتن قیمت تعرفه‌های پستی فقط نباید به شرکت پست نگاه کرد؛ بلکه باید به شرکت‌ها و پیمانکارانی هم که با این شرکت کار می‌کنند توجه داشت.

* طبق ادعای او پایین و غیرواقعی بودن هزینه خدمات پستی باعث شده تا شرکت پست برای پیمانکاران خود نیز ارزش‌آفرینی نکند و در نهایت اگر قیمت تعرفه‌های پست تغییر نکند، این پیمانکاران از حلقه همکاران شرکت پست خارج می‌شوند.

* به باور قادری واقعی‌سازی تعرفه‌های پستی باعث توسعه صنعت پست و حمل‌ونقل می‌شود که درنتیجه توسعه تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال در کشور را به‌دنبال خود خواهد آورد.

* در همین زمینه محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست هم در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرده بود که افزایش تعرفه‌های پستی باعث کمک به رونق کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود. لیائی تأکید کرده بود که درحال‌حاضر با تعرفه‌های پستی قدیمی آن‌ها از پس انجام کارهای کسب‌وکارهای اینترنتی بر نمی‌آیند، چون قیمت‌های ارائه سرویسشان بسیار پایین است و زیرساخت‌هایشان امکان توسعه و ارائه خدمات بهتر به کسب‌وکارهای اینترنتی را ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      جناب رییس‌جمهور دستت درد نکنه مرد باش بگو کار من نیست برو احترامت بذار باشه صدای دوهل از دور خوشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        حالا وایستا ببین دوره دوم هم به زور میاد میشه رئیس جمهور

    • علی

      خیلی گران شده مرگ بر گرانی تواین اوضاع گرانی دیگه همین پست کم بود

    • ناشناس

      سلام کشته مرده های رییسی ،
      راستی جوهر رای انگشتتون پاک شده؟؟؟؟

    • ناشناس

      همه گرونی ها عمدیه

    • ناشناس

      مگه میشه گرونی تورمی لحظه ای ساعتی هر رزوه

    • بی نام یا نه

      خیلی جالبه وقتی میخوان خدمات رو گران کنن میان میگن به دلیل تورم سالیانه ۵۰ درصدی چون دو سال خدمات رو گرون نکرده بودیم برای همین ۱۱۷ درصد گرون کردیم ولی وقتی میخوان بگن که دولت کارهای مهمی کرده میان میگن که تورم ۱۰ درصد هم پایین اومده خخخخخخخخ

    • ناشناس

      هیچ جای دنیا مثل ایران انقدر داغون نیست

    • ناشناس

      بخدا میریم از وطن آبا و اجدادی مون 20 سال دیگه متوجه میشید ایران کلا پیر شدند و دیگه کسی نیست و نوشدارو بعد از مرگ سهراب دیگه نتیجه نداره

    • ناشناس

      حقوقا چرا تغییر نکرد . کارمندان چه گناهی کردن به باید تورم ۱۰۰ درصدی را تجربه کنن ولی فقط ده درصد افزایش داشته باشند

    • ناشناس

      دقیقا

    • ناشناس

      اینهم حتما مثل آرد و روغن از مرزها قاچاق میشده !!!! فقط دروغ دروغ .... دیگه مسئولین نزد مردم هیچ جایگاهی ندارند و حقیرترین هستند و به نوعی به دشمنان مردم و ایران تبدیل شده اند.

    • ناشناس

      گزارشگر 20.30پول اضافه آورده اونم میدیم پست

    • ناشناس

      اگه درآمد مردم هم۱۰۰ زیاد میشد ، مشکلی نداشت ولی دولت تعرفه های مختلف درامدی رو ۲۰ درصد زیاد میکنه و نوبت خودش که میرسه تا ۱۰۰ درصد میره بالا

    • هیچ

      دولت مردمی ایران قوی

    • ناشناس

      خود دولت با گرانی دنبال کم کردن کسری بودجه اش است.

    • ناشناس

      هر روز بدتر از دیروز

    • علی

      داریم برمیگردیم عصر حجر

    • آدریانا ....

      4قلم گرونی داشتیم

    • ناشناس

      ایران رو کلا گرون اداره میکنن برای همین دزدی گوشی حفاظ پل در دیوار پارک همه جا رو میبرن

    • ناشناس

      فقط بی زحمت نفرشو زیاد کنند زیاد معطل نشیم خیلی ممنون از این دولت که این قدر به فکر ملت کشورش هست

    • طاها

      >هر کسی یه توجیه برای گرانی دارد وبیشتر میگن به نفع شماست نکنه خود ما خبر نداریم گرانی برامان خوبه

    • ناشناس

      تا باشد که مردم ایران عاقلانه رأی بدهندرواحساسات رأی ندهند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ما که فامیلی رای ندادیم ولی مگه گزینه دیگه ای هم بود؟

    • چه طنز تلخی ، دولت محرومان

    • کمتر نق بزنید هنوز دوتا کلیه دارید ، البته اگه یکیشو واسه نون نفروخته باشید ، البته اگه خریدار باشه باید یه فکری واسه صادرات اعضا بکنن ازشون ممنونیم خواهشن صفیش نکنید

    • ناشناس

      ۱۲۴ زنگ‌بزنم بگیم پست هم گران شدی آقای جراح اقتصادی

    • ناشناس

      چه کار میکنید با این مردم

    • ناشناس

      جنس خریدم دویست هزار تومن تیپاکس اورده هزینه اش میشه صد تومن

    • ناشناس

      اون کی بود خرده فرمایش کرد و گفت فقط روغن و مرغووووووواین چهار قلم گران میشه ولاغیر .هرکی گران کرد فلان
      اها یادم امد وزیر کشور بود
      تحویل بگیر اقای وحیدی . بغل دستت نشسته وزیر ارتباطات .

    • ناشناس

      ایشون کشته مرده نداشت مردم انتخابی دیگه نداشتند

    • ناشناس

      پس کارمندای پست چی ؟؟با حداقل حقوق دارن سر میکنن همه مزایاشون قطع فقط به این دلیل که دولت اجازه افزایش قیمت نمیده همه چی گرون شده فقط هزینه پست‌دیده میشه

    • ناشناس

      قیمت بستنی ۲۰ درصد افزایش و حقوق ۱۰ درصد ، دمت گرم آقای رییس جمهور گل کاشتی با این مدیریت . سلامت باشی

    • ناشناس

      فقط ۴ قلم جنس گرون میشه و بقیه اجناس گرون نمی شن

    • ناشناس

      دولت محرومان و آقای رئیسی با اینهمه گرانی واقعا قشر متوسط و نیمه ضعیف جامعه را قطع نخاع کرد خدا به داد قشر زیر خط فقر برسد که با این جراحی اقتصادی قتل و عامشان میکند

    • ناشناس

      همه جوره نون مردم مبرن
      خدا نونتون ببره

    • ناشناس

      لعنت به شما که یه خبر خوب ندارید برای مردم

    • ناشناس

      سوء استفاده شركت پست از وضع موجود وگرانی های پیاپی؟؟! به کم قانع نیستین چرا خون مردم را تو شیشه میکنین؟؟!

    • ناشناس

      دقیقاً

    • ناشناس

      ریس جمهور هیچ تقصیری نداره شماها که میریدپای صندوق رای حق شما بیشتر از این هست

    • ارشین

      مگه داریم .مگه میشه برنج کیلویی 120 تومن .
      آری چرا نمیشه ........وقتی میگن به خط میکنیم اقتصاد خونده ها را .

    • ناشناس

      ۴۳ساله وضع همینه، بدتر میشه بهتر نمیشه، چه نسل‌هایی که سوختن

    • ناشناس.

      لعنت.خدا.هزار.بار.به.انکس.که.باعث.این.
      گرانبهای.ساعتی.شده.است..خدا.کنه.از.بچه.هاش.خیر.نبینه.یکدست.دندان.مصنوعی.شده.بیست.ملیون.در.صورتیکه.دانشگاه.مدتی
      مجانی.درست.میکردن

    • ناشناس

      بله.دولت.به.عمد.گران.میکند.لعنت.بر.باعث.وبانیش

    • ناشناس

      خلایق هرچه لایق میخواستید به روحانی ... رای ندهید تا هم خود و ما را بیچاره نمی‌کردید

    • ناشناس

      چی گرون نشده؟تعویض سیم کارت تعرفه اش پنج هزار تومن بود الان شده ۲۲هزار تومن بعد حقوق ده درصد چون تورم زاست .این دیگه تورم نیست انفجار قیمتهاست روزی فکر میکردم ونزوئلا چه جوری زندگی میکنن الان خودمون بی ارزشترین پول جهان رو داریم به ریال حقوق به دلار خرج .خدایی موندم دشمنی بامردم تاچه حد؟بعد بازنشسته دهک دهم ویارانه رو قطع میکنن .ازاین ببعد دغدغه نان خالی روباید داشته باشیم

    • ناشناس

      همه دنیا بدند فقط ماخوبیم به موقعش میشیم مردم سلحشور وبعدش میزنن توسرمون .بازم رحمت به دوران ارباب رعیتی .انتقام چیو دارن ازما میگیرن.میگن جراحی اقتصادی کردیم یهو قلب رو دربیارید راحتمون کنید

    • ناشناس

      اونهایی که دلار رو بردن بالا بعد ریال پشکل حقوق میدن و بعد اجناس رو به قیمت هایپرهای اروپا قیمت زدن چطور رو دارن بگن داریم جراحی میکنیم .کجای آزاد کردن اجناس به قیمت دلار جیب خودتون جراحی هست و وعده تحمل و درست شدن میدید .چرا متوجه نیستید دارید نفسمون رو قطع میکنید

    • سونامی

      سلام فرمانده

    • پارسا

      کی بود میگفت رئیسی سید محرومانه؟؟؟

    • ناشناس

      تواین مملکت تورمی مثل تمام دنیا 8و7درصد وجودندارد حداقلش 100درصد و به بالا

    • ناشناس

      شعار می دادیم . رئیسی شنبه دیگه رئیسی.
      این شد نتیجه ، تورم سر سام آور

    • i.m kurd

      دقیقازدی توخال

    • الف دال

      فقط گرونی وبس
      نه زیر ساختی درست میشه
      نه کیفیتی بالا میره
      فقط گرون میشه هیچ اتفاقی توی مملکت به نفع مردم نمیشه فقط گرونی

    • ناشناس

      جراحی تخصص می خواهد.بااین جراحی علاوه بر جان انسانها.اعتقادات آنها را هم دارید از بین می برید.

    • ناشناس

      آقای محسن رضایی مگر نگفتی نمی گذارم حتی یک ریال اجناس گران شود.چرا به ملت دروغ گفتی؟بعنوان معاون اقتصادی دولت باید پاسخگوی دروغت باشی.

    • رامتین

      بعد نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج