جاباما
۱۲۱۶۴۵۲
۳ نظر
۳۱۲۷
۳ نظر
۳۱۲۷
پ

اسامی روانشناس‌نماها اعلام شد

حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی در نشستی با محوریت اعلام «فهرست دوم روانشناس‌نماها در فضای مجازی» به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی در نشستی با محوریت اعلام «فهرست دوم روانشناس‌نماها در فضای مجازی» به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ما با شکایات بسیاری در حوزه مشاوره و روانشناسی مواجه بودیم. در وهله اول افراد فاقد مدرک روانشناسی را معرفی کردیم. در فهرست اول ١۴۴ نفر روانشناس نما معرفی شدند.

اسامی روانشناس‌نماها اعلام شد

لیست ۶١ روانشناس نما و ٣٢ صفحه غیر مجاز روانشناسی در فضای مجازی را امروز به عنوان «فهرست دوم روانشناس نماها» اعلام کردیم و آدرس صفحات مجازی این افراد هم برای جلوگیری از هر گونه تشابه اسمی تا پایان امروز در سایت سازمان نظام روانشناسی اعلام می‌شود.

لفظ روانشناس بعد از گرفتن مدرک جایز نیست و افراد باید پس از دیدن دوره‌ها و کارورزی بتوانند پروانه فعالیت کسب کنند. بررسی‌های ما نشان داد افراد بسیاری بدون حتی مدرک در حوزه روانشناسی فعالیت می‌کنند. ما از افراد متخلف شکایت کردیم. برخی با لابی گری تبرئه شدند و حتی برخی روانشناس نماها به دلیل عدم اطلاع رسانی در صدا و سیما به عنوان کارشناس صحبت کردند؛ زیرا پیش از این فهرست افراد روانشناس نما معرفی نشده بود و متاسفانه ما شاهد رشد قارچی روانشناس نماها در فضای مجازی بودیم.

ما اگر شهامت داریم که فهرست روانشناس نماها را معرفی کنیم؛ این شهامت را هم داریم که از مردم بابت تاخیر در انتشار فهرست روانشناس نماها و صفحات غیرمجاز عذرخواهی کنیم.

این افراد با کلمات فریبنده و زیبا فرآیند درمان فرد نیازمند به مشاوره را به تاخیر انداخته اند. به عنوان مثال فرد افسرده‌ای که از مشاوره‌های افراد فاقد صلاحیت استفاده کرده است؛ به موقع از خدمات روانشناسی بهره‌مند نشده بود و افسردگی او مزمن شده است.

افرادی که اسامی آن‌ها منتشر شد؛ در هفته گذشته نتوانستند هیچ مدرکی ارائه کنند و این خود دلیلی بر عملکرد درست ما در بررسی صلاحیت حرفه‌ای افراد است.

گام بعدی سازمان نظام روانشناسی در معرفی روانشناس نماها ، افراد و متخلفان در حوزه روانشناسی چیست؟

در آینده فهرست موسسات غیر مجاز روانشناسی را اعلام خواهیم کرد. برخی افراد هم که مدرک روانشناسی دارند؛ اما بر خلاف تخصص خود عمل کرده اند و با سوء استفاده در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند، معرفی خواهند شد .

همکاری رسانه‌ها در معرفی روانشناس نماها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی برای اهتمام به موضوع معرفی روانشناس نماها قدردانی می‌کنیم و از رسانه ملی به طور رسمی درخواست خواهیم کرد که برنامه‌های بیشتری در حوزه روانشناسی پخش کنند. ما روانشناسان خوبی داریم که می‌توانند نیاز مردم را برطرف کنند و اگر روزنامه‌ها و رسانه‌ها می‌خواهند در حوزه روانشناسی فعالیت کنند، ما کارشناسان را به آن ها معرفی کنیم.

برخی افراد مشهور مانند آقای هلاکویی و انوشه نسبت به اعلام اسامی خود در فهرست روانشناس نماها اعتراض داشتند؛ در این باره توضیح دهید.

کسی که در حیطه روانشناسی فعالیت می‌کند، باید دارای مدرک دانشگاهی داشته باشد و در کمیسیون تخصصی مدارک او بررسی شود. مدارک افرادی که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند، باید در وزارت علوم اعتبارسنجی شود. تمام کسانی که معرفی شده اند، فاقد مدرک در حوزه روانشناسی هستند. آقای هلاکویی مدرک جامعه شناسی و دکتری اقتصاد دارد و آقای انوشه هیچ پرونده و مدرکی در سازمان نظام روانشناسی ندارد. پیشتر تعهد داده بود که در حوزه روانشناسی فعالیت نکند؛ اما خلاف تعهد عمل کرد.

درباره فعالیت برخی افراد تحت عنوان روانشناس اسلامی در فضای مجازی توضیح دهید.

ما عنوانی تحت روانشناسی اسلامی نداریم و بسیاری مدعی روانشناسی اسلامی، عرفان‌های کاذب، روانشناسی حلقه و مشابه آن هستند. ما با موسسه امام خمینی در قم تفاهم نامه داریم و ١۵٠ روحانی با ما همکاری می‌کنند. این افراد در چارچوب فرهنگ ایرانی اسلامی همراه هستند و ما باید روانشناسی را بومی سازی کنیم.

آسیب‌های کرونا به سلامت روان مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما وارد دوران پسا کرونا از نظر روانشناسی شده‌ایم. به ستاد ملی کرونا پیشنهاداتی داده‌ایم و باید دانست که آسیب‌های روانی کرونا می‌تواند بسیار بیشتر از آسیب‌های جسمی باشد. در حال تدوین یک سند برای دوران پسا کرونا هستیم و نقش دستگاه‌ها و رسانه‌ها در این سند مشخص خواهد بود، باید سواد سلامت روان مردم را افزایش دهیم.

ما با توجه به شرایط باید آموزش‌هایی درباره روابط با همسر، فرزند و مهارت‌های زندگی را ارائه دهیم. آموزه‌های همگانی داشته باشیم و از ظرفیت رسانه ملی در این زمینه استفاده کنیم و به سوالات مردم پاسخ دهیم. ما از رسانه ملی می‌خواهیم در برنامه‌های الف مشاور روانشناس داشته باشد. رسانه ملی در دوران پسا کرونا می‌تواند برای بهبود سلامت روان مردم بهترین گام را بردارد. در موضوع پوشش بیمه پایه خدمات روانشناسی، رسانه ملی می‌تواند با قدرتی که دارد، بسیار کمک کننده باشد.

اسامی روانشناس‌نماها اعلام شد

اسامی روانشناس‌نماها اعلام شد

اسامی روانشناس‌نماها اعلام شد

 

اسامی روانشناس‌نماها اعلام شد

اسامی روانشناس‌نماها اعلام شد

اسامی روانشناس‌نماها اعلام شد

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسینی

      به نظر من همه چیز که به مدرک دانشگاهی نیست

    • ناشناس

      مگه یه نقاش مدرک هنر ، یا یه خواننده مدرک موسیقی باید داشته باشه.استعداد ذاتی هستش و خیلی از درس خوانده هامون بیسوادن.....

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نقاشی رو کج بکشی به کسی اسیب نمیزنه ولی پزشکی با جان وسلامتی مردم سروکار داره کاش یکی اینو بهت بفهمونه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج