۱۲۱۷۴۱۶
۷۸۰
۷۸۰
پ

افسانه‌ای بزرگ درباره ماه که نباید باور کنید

​افسانه های زیادی درباره ماه وجود دارد. بعضی از آن‌ها چنان دور از ذهن هستند که کسی باور نمی‌کند؛ اما یک افسانه هست که به اشتباه، یک فکت علمی پنداشته می‌شود.

گجت نیوز: افسانه های زیادی درباره ماه وجود دارد. بعضی از آن‌ها چنان دور از ذهن هستند که کسی باور نمی‌کند؛ اما یک افسانه هست که به اشتباه، یک فکت علمی پنداشته می‌شود.

انسان‌ها از آغاز محو تماشای ماه بوده‌اند. قمر زمین، نزدیک‌ترین جرم فضایی به ماست و طبیعی است که هنگام چرخش به دور زمین، جلب توجه کند. اما ظاهرا هر چقدر هم که تعداد یافته‌های علمی درباره ماه زیاد باشد، باز هم افسانه ها حرف اول و آخر را می‌زنند.

مثلا بعضی از مردم، قدم گذاشتن انسان روی ماه را دروغ می‌دانند. برخی دیگر تصور می‌کنند ماه کامل، می‌تواند مردم را دیوانه یا یا حتی به گرگینه تبدیل کند. حتی افسانه مسخره‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه ماه از پنیر ساخته شده است؛ خب دست‌کم این‌یکی را هیچ آدم عاقلی باور نمی‌کند.

شاید مهم‌ترین باور غلط درباره ماه، وجود نیمه تاریک آن باشد. حتی گروه راک پینک فلوید، در سال ۱۹۷۳ یک آلبوم با همین عنوان (The Dark Side of the Moon) منتشر کرد. اما چیزی به عنوان نیمه تاریک در ماه وجود ندارد.

در واقع، همیشه فقط یک سمت ماه رو به زمین است و ما تنها می‌توانیم نیمی از کره ماه را ببینیم. علت هم نحوه‌ی حرکت و چرخش آن است. این قمر، با همان سرعتی که دور محور خودش می‌چرخد (حدودا هر ۲۷ روز)، به دور زمین هم می‌گردد (هر ۲۷.۳۲۲ روز). این اثر که «چرخش همگام» نامگذاری شده، باعث می‌شود ماه در آسمان ثابت و بی‌حرکت به نظر برسد.

با این تفاصیل، «نیمه تاریک» اصطلاح دقیقی نیست؛ چون هر دو سمت ماه به یک اندازه نور خورشید را دریافت می‌کنند؛ اما همیشه یک سمت آن برای ما قابل رویت است. بنابراین، بهتر است از عباراتی همچون نیمه دور یا نیمه پنهان ماه استفاده کنیم.

انیمیشن ساخته شده توسط دکتر جیمز اودونویو، به خوبی نشان می‌دهد که چگونه ماه هنگام چرخش به دور زمین، نور خورشید را دریافت می‌کند. او در یک توییت نوشته است: اگر می‌خواهید بگویید نیمه تاریک ماه، اشکالی ندارد؛ اما در اخترشناسی از اصطلاح «نیمه پنهان» استفاده می‌‌شود.

البته بعید است Pink Floyd قصد تغییر نام آلبوم قدیمی خود را داشته باشد!

افسانه‌ای بزرگ درباره ماه که نباید باور کنید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج