۱۲۱۹۰۷۲
۱۲۶۳
۱۲۶۳
پ

راهکارهایی برای رفع بوی زیر بغل

اگر قصد دارید از محصولات شیمیایی دوری کنید، بهترین گام برای زندگی بدون بو رعایت موارد واضح هستند. هر روز حین دوش گرفتن شست و شوی زیر بغل با صابون را انجام دهید و پس از آن محل مورد نظر را کاملا خشک کنید، از پارچه‌های تنفس‌پذیر (مانند لباس‌های ورزشی نخی، کتان یا لباس‌های ورزشی ضد رطوبت) استفاده کنید.

فرارو: امروز صبح دوش گرفتی، لباس‌های تازه پوشیده‌ای و یک روز عادی را سپری می‌کنی که ناگهان متوجه آن بوی بد می‌شوی. چرا زیر بغل ما بو می‌دهد و چرا گاهی اوقات بیش از سایر مواقع این بو را احساس می‌کنیم؟

به نقل از کانورسیشن، همه این موارد به ترشح چربی از غدد ویژه زیر پوست ما مربوط می‌شوند که در زیر بغل بسیار شایع هستند و در زمان‌های خاص فعال‌تر از مواقع دیگر هستند.

راهکارهایی برای رفع بوی زیر بغل

علیرغم آن چه ممکن است در اینستاگرام یا تیک تاک شنیده باشید پاک کردن زیر بغل با اسید گلیکولیک (یه لایه بردار طبیعی برای حفظ رطوبت) بهترین راه حل طولانی مدت نیست.

خمیر روغنی

غدد عرق اصلی (به نام غدد عرق اکرین) که بخش عمده بدن ما را پوشش می‌دهد عمدتا آب ترشح می‌کنند که بی‌بو است و برای خنک کردن ما تبخیر می‌شود. با این وجود، بدن ما به نوع دوم غدد عرق به نام «غدد عرق آپوکرین» نیز مجهز است.

این غدد بیش‌تر در اطراف مناطقی حضور دارند که دارای فولیکول‌های موی زیادی هستند مانند زیر بغل و کشاله ران. این غدد یک ترکیب روغنی ترشح می‌کنند و در پاسخ به استرس، ترس، اضطراب، درد و تحریک جنسی فعال‌تر می‌شوند. این ترشحات روغنی که در ابتدا بی‌بو هستند غذایی عالی برای باکتری‌های ساکن روی پوست ما فراهم می‌سازند.

باکتری‌ها این عرق را به اسیدهای چرب و ترکیباتی تبدیل می‌کنند که بو تولید می‌نمایند که بویی شبیه به بوی پیاز و گوشت گندیده است. نوع باکتری بین افراد نسبتا سازگار است، اما تعادل بین هر نوع می‌تواند متفاوت باشد. از آنجایی که غدد آپوکرین ما به احساسات پاسخ می‌دهند افکار و سبک زندگی‌مان می‌تواند بر فعالیت آن تاثیرگذار باشد. حتی برخی از غذاها مانند مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز می‌توانند بو را تغییر دهند. هم برای مردان و هم برای زنان موهای زیر بغل نیز می‌توانند بوی شدیدتری ایجاد کنند.

راهکارهایی برای رفع بوی زیر بغل

اما نقش این بو چیست؟

غدد عرق آپوکرین به طور کلی تا سن بلوغ فعال نمی‌شوند به همین دلیل است که بوی بدن در دوران جوانی واقعا نگران کننده نیست. با این وجود، نکته جالب آن است که رایحه با تولید هورمون‌ها تغییر می‌کند. به عنوان مثال، در طول چرخه قاعدگی بیش‌ترین بو در حوالی زمان تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود زمانی که زنان بیش‌ترین باروری را دارند. هم چنین، ممکن است بوی ما ارتباطی اجتماعی داشته باشد. نوزادان تازه متولد شده می‌توانند بوی زیر بغل مادر خود را چند هفته پس از زایمان تشخیص دهند و مادران می‌توانند بوی کودک خود را تا حدود سه هفته تشخیص دهند.

چگونه از بروز بوی زیر بغل جلوگیری کنیم؟

ترشحات غدد عرق ما بی‌بو هستند. بنابراین، هر چه باکتری‌های روی پوست ما مدت بیش‌تری پردازش انجام دهند امکان تولید بوی بیش‌تر وجود دارد. به همین دلیل است که دوش گرفتن روزانه به کاهش بو کمک می‌کند.

ضد تعریق‌ها میزان عرق آزاد شده توسط غدد را کاهش می‌دهند. این موضوع معمولا به دلیل وجود موادی مانند آلومینیوم است که باعث ایجاد انسداد موقت در غدد می‌شوند. دئودورانت‌ها برای پوشاندن بوها با رایحه‌های قوی‌تر و دلپذیر عمل می‌کنند. دئودورانت‌ها اغلب حاوی الکل یا موادی هستند که می‌توانند پوست شما را کمی اسیدی کرده یا این ناحیه را کم‌تر میزبان باکتری‌ها سازند.

لباس را هوشمندانه انتخاب کنید اگر پوست شما برای مدت طولانی مرطوب باشد به باکتری‌ها فرصت رشد می‌دهد. لباس‌های تمیزی که جریان هوای خوبی دارند می‌توانند به شما کمک کنند تا در طول روز بوی تازه‌تری داشته باشید. کافئین برخی داروها و هم چنین برخی از داروهای غیرقانونی مانند متامفتامین، اکستازی، هروئین و کوکائین می‌توانند باعث افزایش تعریق شوند که بر بوی بدن تاثیر می‌گذارد.

در مورد ضد تعریق‌ها و اسید گلیکولیک چطور؟

شاید شنیده باشید که ضد تعریق‌های حاوی آلومینیوم می‌توانند باعث سرطان شوند. کارشناسان این ادعا را یک افسانه و شایعه خوانده‌اند چرا که مبتنی بر نتیجه هیچ مطالعه علمی‌ای نبوده است. با این وجود، عاقلانه است که مواد آرایشی یا مواد شیمیایی را که روی پوست خود می‌گذاریم مورد بررسی قرار دهیم. اگر متوجه شدید که ضد تعریق یا دئودورانت شما باعث تحریک یا ایجاد ضایعات پوستی می‌شود محصولی با مواد مختلف را امتحان کنید یا با پزشک خود مشورت نمایید.

به تازگی در تیک تاک و اینستاگرام این موضوع مطرح شده که از اسید گلیکولیک (که اغلب به عنوان لایه بردار برای صورت استفاده می‌شود) به منظور کاهش بویایی زیر بغل استفاده کنید. از لحاظ نظری افزودن این ماده شیمیایی به زیر بغل آن ناحیه را تغییر می‌دهد و می‌تواند رشد باکتری‌ها را مهار کرده و به کاهش بوی بدن کمک کند. با این وجود، اسید گلیکولیک می‌تواند پوست را تحریک کند به خصوص زیر بازوها که در آن اصطکاک زیادی وجود دارد و به خصوص اگر آن ناحیه اخیرا تراشیده شده باشد. هم چنین، اسید گلیکولیک از میزان تعریق شما جلوگیری نمی‌کند.

اگر قصد دارید از محصولات شیمیایی دوری کنید، بهترین گام برای زندگی بدون بو رعایت موارد واضح هستند. هر روز حین دوش گرفتن شست و شوی زیر بغل با صابون را انجام دهید و پس از آن محل مورد نظر را کاملا خشک کنید، از پارچه‌های تنفس‌پذیر (مانند لباس‌های ورزشی نخی، کتان یا لباس‌های ورزشی ضد رطوبت) استفاده کنید، لباس‌های خود را تمیز نگه دارید، استرس را کاهش دهید و مصرف کافئین را محدود کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج