۱۲۱۹۴۲۸
۱۴۴۲
۱۴۴۲
پ

کشف شواهدی از هزاره پنجم قبل از میلاد در ایران

کاوش باستان‌شناسی به منظور لایه‌نگاری و تعیین عرصه و پشنهاد حریم تل قلعه در تل قلعه مرودشت به کشف و شناسایی شواهدی از هزاره پنجم تا هزاره دوم قبل از میلاد منجر شد.

خبرآنلاین: کاوش باستان‌شناسی به منظور لایه‌نگاری و تعیین عرصه و پشنهاد حریم تل قلعه در تل قلعه مرودشت به کشف و شناسایی شواهدی از هزاره پنجم تا هزاره دوم قبل از میلاد منجر شد.

فضل‌ا... حبیبی سرپرست هیئت باستان‌شناسی ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: «در این پروژه ابتدا به منظور تعیین عرصه و پشنهاد حریم محوطه تل قلعه ۱۲ گمانه ۱ در ۱ متر ایجاد شد و شواهد باستان‌شناختی از هزاره پنجم و تا هزاره دوم قبل از میلاد این گمانه‌ها به‌دست آمد و در پایان محدوده‌ای ۵,۵ هکتاری برای عرصه این محوطه مشخص شد.»

کشف شواهدی از هزاره پنجم قبل از میلاد در ایران

او با بیان‌ اینکه به‌منظور شناخت توالی لایه‌های سکونتی محوطه تل قلعه دو ترانشه به ابعاد ۳ در ۳ متر و ۲ در ۳ متر در برجستگی جنوبی محوطه ایجاد شد، تصریح‌ کرد: «در ترانشه لایه‌نگاری شماره ۱ شواهدی از بنای خشتی از هزاره دوم (عیلام میانه) متعلق به فرهنگ محلی شغا-تیموران شناسایی شد.»

این باستان‌شناس افزود: «در ادامه این کاوش در ترانشه دوم لایه‌نگاری در دامنه تپه لایه‌های سکونتی از هزاره دوم قبل از میلاد (فرهنگ‌های شغا-تیموران و قلعه)، لایه‌هایی سکونتی از هزاره سوم قبل از میلاد (فرهنگ‌های کفتری- بانش جدید) و نمونه‌ای تدفین خمره‌ای شناسایی شد.»

باستان‌شناس پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید در پایان اظهار کرد: «کاوش به منظور لایه‌نگاری در نهایت با رسیدن به خاک بکر در عمق ۶۲۰ سانتی متری به پایان رسید.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج