جاباما
۱۲۱۹۸۸۲
۷ نظر
۲۳۲۷
۷ نظر
۲۳۲۷
پ

ریزش قیمت دلار آغاز شد؟

رئیس سابق کانون صرافان گفت: خوشبختانه عرضه ارز حاصل از صادرات بر تقاضای آن پیشی گرفت و روند کاهش ارز در بازار غیررسمی آغاز شد.

خبرگزاری تسنیم: احمد لواسانی در مورد وضعیت بازار ارز به‌ویژه نرخ ارز در بازار غیرمتشکل گفت: با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده و مدیریت بانک مرکزی و بخشنامه‌ای که از دیروز صادر شده است، در زمان حاضر شرکت‌های صرافی با توجه به توانمندی خود در مورد تهیه و خرید ارز به‌صورت اسکناس از صادرکننده اقدام می‌کنند.

وی گفت: بانک مرکزی از روز گذشته به صرافی‌ها اجازه داده است که بر اساس توانمندی خود بتوانند ارز صادرکنندگان را به‌صورت اسکناس و با نرخ توافقی خریداری کنند و همان ارز را در باجه فروش خود به متقاضیان و بر اساس سرفصل سایر به‌صورت عمومی به‌ازای هر نفر حداکثر ۲ هزار دلار یا ۲ هزار یورو عرضه کنند.

لواسانی همچنین در مورد قیمت دلار گفت‌: در زمان حاضر قیمت دلار در بازار آزاد ۳۲۴۰۰ تا ۳۲۴۵۰ تومان است البته برخی از صرافی‌ها به‌صورت خودجوش به ۳۲۳۰۰ تومان هم می‌فروشند.

رئیس سابق کانون صرافان ابراز کرد: بررسی روند بازار نشان می‌دهد عرضه ارز بر تقاضای آن پیشی گرفته است و در ساعت‌های آینده نتایج بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

لواسانی در ادامه در مورد جلسه صرافان با بانک مرکزی تأکید کرد: با توجه به اینکه مدیریت بازار ارز با بانک مرکزی است، استفاده از نقطه‌نظرات فعالان بازار ارز و صرافان قطعاً می‌تواند راهگشا باشد، کما اینکه در گذشته هم این گونه بوده است.

وی افزود: با توجه به حضور میدانی رئیس‌کل بانک مرکزی در صرافی‌ها، قطعاً نقطه‌نظرات فعالان بازار و صرافی‌ها مورد استفاده رئیس‌کل قرار می‌گیرد.

رئیس سابق کانون صرافان در مورد مداخله بانک مرکزی در بازار ارز هم گفت:‌ به‌هرحال تکلیف بانک مرکزی است که در شرایط عدم‌تعادل مداخله کند، هر زمان که بازار رو به پایین است و از تعادل خارج می‌شود، بازارساز ورود پیدا می‌کند و ارز را از بازار خریداری می‌کند، بنابراین با توجه به افزایش اختیارات بانک مرکزی قطعاً این مداخله تأثیرگذار است.

لواسانی در عین حال تصریح کرد: دستگاه‌های دیگر هم باید وظایف ذاتی خود را انجام دهند، به‌عنوان مثال اطلاع‌رسانی در صداوسیما باید شفاف باشد و مردم را از نظر ذهنی به آرامش برساند.

وی در مورد اثر تکانه‌های ارزی در سال‌های گذشته گفت: تکانه‌های ارزی طی سال‌های گذشته در دو بخش اقتصادی و غیراقتصادی اثر داشته است، در بخش اقتصادی عواملی مانند نقدینگی و تورم در بازار ارز تأثیر داشته است و در بخش غیراقتصادی هم عوامل بیرونی مانند مسائلی که در مذاکرات ردوبدل می‌شود به‌هرحال بی‌تأثیر نیست و قطعاً تأثیرگذار است.

این فعال بازار صرافی‌ها در مورد بخشنامه بانک مرکزی گفت: در این بخشنامه به صرافی‌ها اجازه داده شده است که ارز صادرکنندگان را به‌صورت اسکناس و به‌نرخ توافقی خریداری کنند، بنابراین باید به‌رقمی خریداری کنند که بتوانند آن را در بازار عرضه کنند و نمی‌توانند مازاد بر نرخ بازار خریداری کنند.

رئیس سابق کانون صرافان گفت:‌ همین خبر باعث می‌شود که صادرکنندگان تشویق شوند که ارز حاصل از صادرات خود را به‌سرعت وارد شبکه مجاز خریدوفروش در صرافی‌ها کنند و مردم و متقاضیان هم می‌توانند از طریق شبکه صرافی ارز مورد نیاز را تهیه کنند.

لواسانی این نکته را هم گفت:‌ البته قیمت ارز آزاد در هیچ نهاد قانونی مورد استناد قرار نمی‌گیرد و قیمت بازار غیررسمی ارز به‌رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی همچنین در مورد عمق بازار آزاد ارز گفت:‌ بازار آزاد ارز نسبت به بازار نیمایی بسیار بسیار کوچک‌تر است، اما نکته این است که فضای رسانه‌ای و کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی و معاملات شبه‌قمار که در بازار آزاد انجام می‌شود و به‌شکل فراگیر در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود باعث شده است که بازار آزاد از نظر اطلاع‌رسانی چندین برابر بازار رسمی و متشکل باشد.

رئیس سابق کانون صرافان گفت:‌ متأسفانه غفلت از اطلاع‌رسانی بازار رسمی ارز باعث شده است که عمده فضای اطلاع‌رسانی و فضای مجازی در اختیار بازار آزاد ارز باشد و اگر اطلاع‌رسانی بازار واقعی ارز به‌شکل مقتضی انجام شود، قطعاً تأثیر بازار آزاد کمتر می‌شود.

لواسانی همچنین گفت: با حضور بازارساز یعنی بانک مرکزی بازار ارز قطعاً به تعادل می‌رسد و اگر تمام هم‌وغم خود را بر این بگذاریم که بازار ارز واقعی شود و به‌سمت کم‌کردن فاصله بازار آزاد و رسمی برویم تلاطم بازار به حداقل می‌رسد و احساس نیاز مردم به خرید ارز هم کاهش پیدا می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      خداروشکر ما رییس جمهور نبودیم که دلار بشه پنج هزارتومن

    • ناشناس

      اقتصاد بیمار همه چیز بر پایه ارز و طلا و سکه و دلال بازی.

    • دکتر جانی

      2تومان میره بالا پانصد میاد پایین عجب مملکت عجیبی

    • ناشناس

      دقیقا

    • ناشناس

      خخخخخ

    • ناشناس

      چ خبر دلار گرون گردن

    • ناشناس

      تا ۵۰ تومن نشه قبول نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج