جاباما
۱۲۲۰۱۳۴
۱۱ نظر
۳۷۶۶
۱۱ نظر
۳۷۶۶
پ

زندگی در خوابگاه دختران، چگونه سخت و سخت‌تر شد؟

این روزها اخبار زیادی از حال و هوای نه چندان مثبت فضاهای دانشجویی به گوش می‌رسد، فعالیت‌های مدنی البته همیشه مخاطره‌برانگیز بوده اما مسائلی که حول خوابگاه‌های دخترانه رخ داده شاید خیلی عجیب است، اینجا تمام ماجراهای روزهای اخیر را مرور کرده‌ایم.

برترین‌ها: این روزها اخبار زیادی از حال و هوای نه چندان مثبت فضاهای دانشجویی به گوش می‌رسد، فعالیت‌های مدنی البته همیشه مخاطره‌برانگیز بوده اما مسائلی که حول خوابگاه‌های دخترانه رخ داده شاید خیلی عجیب است، اینجا تمام ماجراهای روزهای اخیر را مرور کرده‌ایم.

زندگی در خوابگاه دختران، چگونه سخت و سخت‌تر شد؟

شاید گاها بتوان این کم‌رنگ شدن عملکرد به اصطلاح «کف دانشگاهی» را ناشی از کم‌رغبتی دانشجویان به فعالیت دانست و این رخوت فعالیت دانشجویی را به گردن خود دانشجو انداخت اما بی‌انصافی است اگر نقش دانشگاه را در این عرصه کم‌رنگ یا محو در نظر بگیریم.

«دانشگاه زنده است» شعاری که این روزها برای تمسخر دانشگاه استفاده می‌شود. دیروز اگر این شعار سر داده می‌شد، نه از سر به سخره گرفتن فضای  دانشگاه، بلکه تزریق امیدی برای فعالیت‌های دانشجویی بود. فعالانی که این روزها رمقی برای ادامه دادن نداشته و مرتبا از سوی نهاد دانشگاه کنترل می‌شوند. کنترل که حتی محدود به دانشگاه نبوده و پای نهادهای دیگر بیرون از دانشگاه را نیز به مسئله باز کرده است.

محدودیت‌های نوبر

طی چند روز گذشته، هشتگ‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا توییتر میان دانشجویان ترند شده است که «هستی امیری»، یکی از شاکیان این فضا در توییتی نوشت: «حضور هر نیروی خارجی در قامت ، استاد، دانشجو، مسئول، کارمند و مدیر در دانشگاه محکوم است. پس از بازگشایی دانشگاه هر فعالیتی با تماس مواجه شده‌است. اما بله! ما تا آخرین نفر از دانشگاه مستقل دفاع می‌کنیم.»

روزنامه شرق در این رابطه نوشت: نکته حائز اهمیت آن است که اسمعیلی، معاونت فرهنگی دانشگاه علامه با افتخار از این عنوان یاد کرده و با تهدید دانشجویان به اخراج، از فعالیت تشکل‌ها در دانشگاه نیز جلوگیری می‌کند. وی در این باره اظهار کرد: «افتخار می‌کنم امنیتی هستم و می‌توانم کاری کنم که دیگر دانشجو نباشید.»

کاربر دیگری با نام «ساغر» تصریح کرد: «تو این دو ماهی که دانشگاه حضوری شده  بارها دیدم که اگه پوشش دانشجوها مطابق سلیقه نباشه به راحتی به خودشون اجازه میدن جلو ورود دانشجو به دانشگاه را بگیرند. باید تاسف خورد برای وضعیت این روزهای دانشگاه علامه...»

زندگی در خوابگاه دختران، چگونه سخت و سخت‌تر شد؟

دانشگاه پادگان نیست

«دانشگاه پادگان نیست» از جمله‌ شعارهای دیگری است که این روزها نقل محافل دانشجویی شده است. البته اگر اثری از این محافل باقی مانده باشد! شاید گاها بتوان این کم‌رنگ شدن عملکرد به اصطلاح «کف دانشگاهی» را ناشی از کم‌رغبتی دانشجویان به فعالیت دانست و این رخوت فعالیت دانشجویی را به گردن خود دانشجو انداخت اما بی‌انصافی است اگر نقش دانشگاه را در این عرصه کم‌رنگ یا محو در نظر بگیریم.

اگر تا دیروز، روسای دانشگاه‌ها از سیاست‌زده شدن نهاد دانشگاه سخن می‌گفتند، امروز خودشان مخل این قبیل فعالیت‌ها شده و نه تنها به برخی تشکل‌ها مجوز فعالیت نداده، بلکه بعدتر آن‌ها را به دلیل عدم فعالیت بازخواست کرده و در نهایت نیز اجازه برگزاری انتخابات به آن‌ها نداده اند!

خوابگاه دختران مستثنی نیست

ازدیگر مصداق‌هایی که می‌توان نام برد، رفتارهای گاها ناشایست با دانشجویان خوابگاهی دختر است که از جمله می‌توان به ساعت ورود و خروج (نه شب) اشاره کرد. زندگی دور از خانه به حد کافی سخت نیست که مسئولان خوابگاه آن را روز به روز سخت و سخت‌تر می‌کنند؟

کاربری با نام «صبا افقه» در این رابطه در توییتر نوشت: «دختر مجرد بالای ۱۸ سال برای خروج از کشور احتیاجی به اذن پدر نداره اما دختر مجرد بالای ۱۸ سال برای خروج از خوابگاه ساعت ۹ شب به بعد به اجازه‌ی حراست خوابگاه و پدر احتیاج داره»

کاربر دیگری در توییتر نوشت: «تفاوت خوابگاه دانشجویی و  آسایشگاه سربازی رو می‌دونید چیه؟ این خونه‌های ۲۵ متری هم باشناختی که من دارم، نه خونه میشه ونه خوابگاه دانشجویی بلکه آسایشگاه می‌مونه. سر یک زمان خاص خاموشی وروشنایی تا که برید به اجباری و بیگاری تون برسید. با حداقل‌ترین میزان خدمات رفاهی، تفریحی، ....».

حالا که بحث از این معضل به میان آمده است، زلفی‌گل، وزیر علوم از بهبود وضعیت حجاب در دانشگاه صحبت کرده.  با این تفاسیر، باید دید که آیا این دانشگاه، همان دانشگاه سابق است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرازی

      هرکسی که پاش به دانشگاه میرسه ازنظرسنی وعقلی به مرحله ای رسیده که خوب وبدروتشخیص بده سخت گیری واقعانابجاوبی معناست .

    • ناشناس

      با شرایط فعلی جامعه خروج و ورود دانشجو بایستی دقیق انجام شود و رعایت حجاب هم در دانشگاه باید الزامی باشد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چیزی از مدل حجاب تو قانون اساسی ایران تعیین نشده پس هرکی هرجور دلش بخواد میتونی حجاب داشته باشه حجاب یعنی پوشش به کسیم ربط نداره

    • ناشناس

      هر مکانی از جمله خوابگاه همیشه مقرارات خودش رو داره. متاسفانه ادمها کم تحمل شدن.

    • منو

      افغانستان دوم متاسفانه ماداریماز افغانستان الگوبرداری میکنیم

    • ناشناس

      این محدودیت ها قابل پذیرش نیست

    • ناشناس

      اگه فردابلایی سرتون بیادپدرتون میگه که تقصیردخترخودم بودالبته که خیرمیگه تقصیرمسئول خوابگاهه😊

    • دانشجو

      پس فردا باز یه متجاوز پیدا میشه خود شماها میگید باید دانشگاه بیشتر حواسش به دانشجو ها باشه خانواده شون میگن اینا دست شما امانت بودن فلان
      اینکه اجازه نمیدن بیشتر از ۹ شب یه دختر دانشجو تو خیابون باشه بده؟

    • مهرداد

      در بعضی موارد حق با دانشجویان است. اما در مورد ساعت 9 شب به بعد حق با دانشگاه است. البته امیدوارم داخل دانشگاه شرایط بهتر و راحت تری ایجاد بشه. آدمهایی که گفتمان مودبانه و منطق و صبر مناسب ندارند نباید در محلهایی که نسل جوان اند سمت بگیرند. بعضی از جملات را در قبال زندانی نمی توان گفت چه برسه به دانشجوی نسل جوان.
      امر به معروف باید از سر دلسوزی و گفتمان و روانشناسی و برخورد مناسب باشه وگرنه اثربخش نخواهد بود.

    • دیمقراتیس

      بدو برو دم خونتون بازی کن

    • ناشناس

      اینم از نتایج رای دادن به اقا ابراهیم من زمان احمدی نژاد دانشجو بودم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج