۱۲۲۳۱۷۶
۲۹۷۳
۲۹۷۳
پ

هنگام جوش‌آوردن خودرو چه کنیم؟

با شروع شدن روزهای گرم سال، دمای هوا زیاد می شود و این افزایش دما موجب می شود هم موتور در محیطی با دمای بیش تر کار کند و هم سرنشینان خودرو در کابین گرم قرار گیرند و نیاز داشته باشند از تهویه خودرو استفاده کنند.

اسب بخار: با فرا رسیدن روزهای گرم سال، احتمال بالا رفتن دمای آب موتور و همچنین جوش آوردن موتور وجود دارد. در این متن به شما آموزش داده می شود که هنگام جوش آوردن خودروی خود چه کنید تا بتوانید از آسیب رسیدن به خودتان و خودرو جلوگیری کنید.

با شروع شدن روزهای گرم سال، دمای هوا زیاد می شود و این افزایش دما موجب می شود هم موتور در محیطی با دمای بیش تر کار کند و هم سرنشینان خودرو در کابین گرم قرار گیرند و نیاز داشته باشند از تهویه خودرو استفاده کنند.

هنگام جوش‌آوردن خودرو چه کنیم؟

پس دو علت قرار گرفتن موتور در محیط گرم تر و همچنین تحت فشار قرار گرفتن موتور به واسطه روشن بودن کمپرسور کولر، باعث می شود خودروها نسبت به فصل های سرد، بیش تر جوش بیاورند.

جوش آوردن موتور به چه معناست؟

اگر دمای آب و ضد جوش یا خنک کننده (Coolant) درون موتور به هر دلیلی بیش از اندازه بالا برود و از حد مجاز خارج شود، فشار درون مسیر آب و خنک کننده بالا می رود و بخار از بخش های مختلف مدار چرخش آب بیرون می زند. در این حالت است که آمپر آب دورن کلاستر نزدیک به H یا Hot قرار می گیرد، این قضیه در خودروهایی که آمپر آب ندارند با روشن شدن چراغ هشدار دمای آب مشخص می شود و به عبارتی، موتور خودرو جوش می آورد.

هنگام جوش آوردن خودرو چه کنیم؟

بعد از جوش آوردن ماشین باید بدانید که پس از بروز چنین مشکلی چه کاری می توانید انجام دهید تا با پایین آوردن دمای موتور به آن آسیبی نرسد و در عین حال، خودتان هم آسیب نبینید. توجه داشته باشید که قبل از هر کاری باید در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید کارهایی که در ادامه گفته می شود را درست انجام دهید.

۱- به آمپر آب توجه کنید

هنگامی که احساس کردید دمای موتور بیش از اندازه بالا رفته و موتور در حال جوش آوردن است، باید بیش تر به آمپر آب دقت کنید تا در صورت بحرانی شدن شرایط بتوانید به موقع عمل کنید.

۲- خودرو را در مکانی امن و بدون مزاحم پارک کنید

پس از جوش آوردن موتور، اولین کاری که باید انجام بدهید این است که خودرو را در مکانی امن و بدون مزاحم پارک کنید تا بتوانید با انجام دادن کارهایی که در ادامه گفته می شود بدون این که به کسی آسیبی بزنید از دمای موتور کم کنید.

۳- موتور را خاموش نکنید

در صورت جوش آوردن بهتر است موتور را خاموش نکنید، زیرا در صورت خاموش کردن موتور هم جریان آب درون موتور با متوقف شدن واتر پمپ، متوقف می شود و هم به علت دمای بالا، ممکن است اجزایی مانند رینگ پیستون ها، به دمای ذوب برسند و در جای خود جام کنند. در این صورت است که روشن بودن موتور باعث می شود هم جریان آب توسط واتر پمپ برقرار باشد و هم رینگ پیستون ها در حال حرکت باشند و فرصتی برای جام کردن آن ها وجود نداشته باشد.

۴- بخاری را روشن کنید

روشن کردن بخاری در روزهای گرم اصلاً مطلوب نیست اما شما با روشن کردن آن می توانید گرمای اضافی موتور را از طریق رادیاتور بخاری به کابین منتقل کنید تا در نهایت از دمای موتور و محلول درون آن کاسته شود.

۵- روشن کردن کولر

روشن شدن کولر در حالی که موجب فشار آمدن به موتور می شود، می تواند باعث پایین آمدن دمای موتور نیز شود. البته این کار زمانی می تواند کارساز باشد که دمای موتور بیش از اندازه بالا نرفته باشد و فن دور تند بتواند دمای آب رادیاتور را پایین بیاورد.

با روشن شدن کمپرسور کولر، ECU به فن خنک کننده رادیتور دستور می دهد تا در دور بالا کار کند و همین باعث می شود تا محلول درون رادیاتور خنک تر شود. در کنار عملکرد فن در دور بالا، موتور نیز پس از درگیر شدن کمپرسوز کولر در دور بالاتری کار می کند و به دنبال آن دور واتر پمپ که به دور موتور وابسته است نیز بیش تر می شود و آب خنک شده را با سرعت بیش تری در موتور به جریان می اندازد.

توجه داشته باشید که در صورت قرار گرفتن موتور در وضعیت بحرانی بهتر است همان بخاری را روشن کنید زیرا میزان کاهش دمای موتور این صورت بیشتر است و دما زود تر پایین می آید.

۶- ریختن آب دورن منبع انبساط (Expansion Tank)

یکی از علت های اصلی جوش آوردن خودروها کم شدن میزان آب است. به همین دلیل هنگام جوش آوردن موتور با دقت در منبع انبساط را باز کنید و در آن آب بریزید تا آب خنک تر وارد مدار شود و دمای موتور کاهش یابد. اگر خودروی شما منبع انبساط ندارد باید در رادیاتور (Radiator Cap) را با دقت و با احتیاط کامل باز کنید و سپس درون آن آب بریزید. در صورتی که، این کار را با احتیاط انجام ندهید ممکن است به شدت صدمه ببینید.

۷- به دنبال نشتی بگردید

یکی از علت های جوش آوردن موتور، خارج شدن محلول خنک کننده از نشتی هایی است که در اثر سوراخ شدن لوله ها ممکن است به وجود بیاید. شما می توانید با کمی نگاه کردن به درون کاپوت و یا زیر ماشین بفهمید که آیا علت جوش آوردن از نشتی آب موتور است یا نه. این کار به این صورت است که در صورت وجود نشتی تقریباً بیشتر آب و محلول درون مدار تخلیه می شود، شما می توانید با ریختن آب در منبع انبساط یا رادیاتور ببینید که آب از کدام بخش خارج می شود و با این کار نشتی را پیدا کنید. در صورتی که، نشتی را پیدا کردید می توانید با لوازم دم دست خود تا حدودی آن را ترمیم کنید و خود را به تعمیرگاه برسانید.

به طور کلی، در صورت جوش آوردن موتور بهتر است کارهایی که در بالا آمده است را به درستی و با احتیاط انجام دهید. در صورت موفق نشدن بهتر است با نیرو های امدادی تماس بگیرید تا آن با تجربه بالایی که در این زمینه ها دارند بتوانند مشکل شما را حل کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج