۱۲۲۵۶۰۸
۴۵۳
۴۵۳
پ

مراسم حج آغاز شد

با خروج زائران از شهر مکه و حضور در سرزمین مشاعر، مناسک حج رسما آغاز شد.

خبرگزاری ایسنا: با خروج زائران از شهر مکه و حضور در سرزمین مشاعر، مناسک حج رسما آغاز شد.

پنجشنبه ۱۶ تیرماه برابر با هشتم ذی‌الحجه (به تقویم عربستان) روز الترویه (الطرویه)، اعمال حج تمتع با محرم شدن زائران در شهر مکه و حرکت به سمت صحرای عرفات آغاز شد.

زائران پیش از آن‌که شهر مکه را ترک کنند، محرم می‌شوند؛ هفت بار دو کعبه خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند، طواف از سمت «حجرالاسود» آغاز می‌شود، سپس به سمت تپه‌های صفا و مروه حرکت می‌کنند و در آنجا هفت بار عمل «سعی» را با رفت و برگشت بین این دو تپه به جای می‌آورند.

زائران غروب هشتم ذی‌الحجه وارد صحرای عرفات می‌شوند. دومین عمل حج، وقوف یا ماندن در این سزمین است. عرفات در پنج کیلومتری مسجد الحرام واقع شده و زائران از ظهر تا غروب نهم ذی‌الحجه در صحرای عرفات می‌مانند. مسلمانان اعتقاد دارند عرفه یا نهم ذی‌الحجه روزی است که کفاره گناهان سال‌های قبل و بعد آن‌ بخشیده می‌شود و بهترین زمان برای عبادت و طلب بخشش است. بیشتر زائران غروب نهم ذی‌الحجه برای عبادت به کوه «جبل‌الرحمه» می‌روند.

با پایان وقوف در عرفه، زائران برای نماز عشاء راهی منطقه «مزدلفه» یا «مشعرالحرام» می‌شوند. بیشتر مردان تا صبحگاه در این منطقه می‌مانند. این مرحله قبل از جمرات است. زائران سنگریزه‌های عمل رمی جمرات را یا از مکه و یا از مزدلفه جمع می‌کنند.

آخرین مراحل حج در سرزمین منا انجام می‌شود. زائران پس از آن‌که وارد این منطقه شدند، رکن اول جمرات را به جای می‌آورند، باید هفت مرتبه به سوی ستون بزرگی به نام «جمره عقبه» سنگ پرتاب کنند. این عمل برگرفته از اقدام حضرت ابراهیم (ع) است که هفت‌مرتبه به سوی شیطان سنگریزه پرتاب کرد. زائران پس از رمی جمره عقبی یا ستون بزرگی که نماد شیطان است، یک حیوان قربانی می‌دهند و موی و ناخن خود را اصلاح می‌کنند. در عربستان روز شنبه ۱۸ تیرماه برابر با دهم ذی‌الحجه عید قربان است.

حجاج سه روز در سرزمین منا حضور دارند و سه ستون جمره را هفت‌مرتبه باید سنگسار کنند. این روزها به «ایام تشریق» معروف است. این اعمال روز دوشنبه ۲۰ تیرماه برابر با دوازدهم ذی‌الحجه پایان می‌یابد و زائران پس از اذان ظهر به سمت شهر مکه حرکت می‌کنند تا عمل پایانی حج که هفت مرتبه طواف کعبه، نماز زیارت، سعی صفا و مروه، طواف و نماز طواف نساء است را انجام دهند و از احرام خارج شوند.

عربستان امسال پس از دو سال محدودیت در حج، به حدود یک میلیون زائر کمتر از ۶۵ سال که دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، اجازه شرکت در مناسک حج را داده است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج