۱۲۲۷۹۶۵
۱۵۴۲
۱۵۴۲
پ

تولد شنگول، منگول و حبه انگور در باغ پرندگان!

در باغ پرندگان تهران ۷ هزار پرنده از اقصی نقاط جهان گردآوری شده‌اند که برخی از آنها جزو گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض‌اند و پرورش و تکثیر آنها اهمیت فراوانی دارد.

همشهری آنلاین: در باغ پرندگان تهران ۷ هزار پرنده از اقصی نقاط جهان گردآوری شده‌اند که برخی از آنها جزو گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض‌اند و پرورش و تکثیر آنها اهمیت فراوانی دارد. یکی از این گونه‌های نادر بزرگترین «جغد شاخدار ایران» یا همان «شاه بوف» است.

تولد شنگول، منگول و حبه انگور در باغ پرندگان!

همشهری آنلاین - پریسا نوری: پرنده‌ای باشکوه با چشمانی درشت نارنجی و پرهای مخملی که با همه زیبایی و غرور، اخلاق خاصی دارد و به هیچ وجه حاضر نیست در اسارت تخم‌گذاری کند. از این رو جوجه‌دار شدن شاه بوف باغ پرندگان اتفاق کمیاب و فرخنده‌ای است و کارکنان باغ پرندگان هرماه به این مناسبت برای جوجه‌ها جشن تولد نمادین برگزار می‌کنند. هفته پیش به مناسبت ۴ ماهگی جوجه‌های شاه بوف به باغ پرندگان رفتیم.

تولد شنگول، منگول و حبه انگور در باغ پرندگان!

تولد ۴ جوجه شاه بوف

محوطه جشن تولد جوجه‌های شاه بوف، فضایی چمن کاری شده و سرسبز  است که با حصارهایی آهنی از درختان پهن برگ و سوزنی جدا شده است. روی حصارها، عکس‌های تولد یک ماهگی جوجه‌ها آویزان است و کنار قفسی که جوجه‌های‌ شاه بوف در آن نگهداری می‌شوند با بادکنک‌های رنگی و آویزهای طلایی تزئین شده است.

کیک تولد بزرگی که عکس ۴ جوجه شاه بوف روی آن نقش بسته روی میز است و کارکنان باغ که تنها میهمانان جشن هستند، در فاصله دورتر از قفس نشسته‌اند. جوجه‌ها در ۴ ماهگی شباهت بسیاری به پرنده بالغ دارند اما از نظر وزن و قد بسیار کوچکتر از مادرشان هستند. نام جوجه‌ها را در بدو تولد شنگول و منگول و حبه انگور و نهان گذاشته‌اند.

«سام عسگری» جوانی که تخصصش پرورش و تربیت پرندگان وحشی است، در حالیکه یکی از جوجه جغدها را که نامش «حبه انگور» و از بقیه رام‌تر است، روی دستانش نگه داشته می‌گوید:‌ «وقتی جوجه جغدها به دنیا آمدند ما فکر کردیم ۳ تا هستند و اسمشان را مثل سه گانه‌های داستان‌ کودکانه بزبزقندی، شنگول و منگول و حبه انگور گذاشتیم، اما خیلی زود متوجه چهارمین جوجه شدیم که خودش را گوشه لانه و زیر پروبال مادر پنهان کرده و از دید ما نهان بود برای همین نام او را «نهان» گذاشتیم.»

تولد شنگول، منگول و حبه انگور در باغ پرندگان!

روزی ۴۰ موش و بلدرچین می‌خورند

حبه انگور در حالی که روی دست پرورش‌دهنده‌اش جابه‌جا می‌شود، پرهای مخملی‌اش را تکان داده و با دقت به تصویر یک ماهگی خود و خواهر و برادرانش روی کیک خیره شده است. شاید هم هوس کرده نوکی به خامه‌های روی کیک بزند و طعم آن را مزه کند. عسگری که متوجه نگاه خیره جوجه جغد شده، درباره تغذیه آنها می‌گوید: «جغد از گونه گوشتخوار است و علاقه بسیاری به گوشت موش و بلدرچین دارد. خوشبختانه ما در این باغ هم غذای آنها را پرورش می‌دهیم و مشکلی از این بابت نداریم.»

او ادامه می‌دهد: «این جوجه‌ها از بدو تولد هر دو ساعت یک موش چاق و چله یا بلدرچین می‌خورند و حتی شب هم باید غذا بخورند، یعنی روزی ۴۰ موش و بلدرچین باید غذای یک شبانه‌روزشان آماده کنیم.»

او که تبحر خاصی در دست آموز کردن پرندگان دارد، درباره ویژگی‌های این موجود می‌افزاید: «این جوجه‌ها الان در ۴ ماهگی حدود ۲ کیلوگرم وزن دارند و هنوز جنسیتشان مشخص نیست. یک سال و نیم طول می‌کشد که یک پرنده بالغ شوند؛ در آن صورت طولشان در حالت نشسته بین ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر و در هنگام پرواز به ۲ متر می‌رسد.»

تولد شنگول، منگول و حبه انگور در باغ پرندگان!

تلاش ۲ ساله به ثمر نشست

اما چرا تولد جوجه‌های شاه بوف در باغ پرندگان اهمیت دارد؟ مهندس «مجید قبادی» مدیرعامل شرکت توسعه آوران تجارت آروین و بهره‌بردار باغ پرندگان اینطور پاسخ می‌دهد:‌ «شاه بوف بزرگ‌ترین جغد ایران دومین جغد بزرگ دنیاست. پرنده شکاری کمیابی است که به هیچ وجه در اسارت، زندان و قفس تخمگذاری نمی‌کند اما از آنجا که تکثیر این پرنده اهمیت زیادی دارد ما از ۲ سال پیش که باغ پرندگان به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل بود، سعی کردیم شرایط را طوری فراهم کنیم که پرنده احساس اسارت نکند تا بتواند با آرامش زادآوری کند و خوشبختانه تلاش‌هایمان ثمربخش بود و چند ماه پیش هر ۲ پرنده شاه بوف ماده که در باغ پرندگان نگهداری می‌کنیم تخمگذاری کرده و ۴ جوجه به دنیا آوردند.»

او با بیان اینکه برای نگهداری پرندگان شکاری مثل جغد و عقاب و... شرایط محیطی و دانش و تجربه لازم است، می‌گوید: «متأسفانه برخی افراد بدون داشتن شرایط، این پرندگان را در منزل زنده‌گیری یا نگهداری غیرقانونی می‌کنند و به آنها آسیب‌های غیرقابل جبران می‌زنند که نیاز است با فرهنگسازی با این موضوعات مقابله شود.»

تولد شنگول، منگول و حبه انگور در باغ پرندگان!

درباره باغ پرندگان

بزرگ‌ترین باغ پرندگان خاورمیانه به مساحت ۲۳ هکتار در شمال شرق تهران و بر فراز تپه‌های جنگلی لویزان قرار دارد. در این باغ ۷ هزار پرنده در بیش از ۲۰۰ گونه متنوع از انواع پرندگان آبزی، شکاری، گرمسیری شامل پلیکان، قو، فلامینگو، درنا، اردک، طاووس، طوطی، شترمرغ و صدها پرنده کوچک و بزرگ ... نگهداری می‌شود. در بخشی از این باغ که مخصوص پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند بزرگترین سازه توری مسقف دنیا به ارتفاع ۵۰ متر تعبیه شده و پرندگان در زیر این فنس توری آزادانه گردش می‌کنند بدون اینکه حصاری بین آنها و گردشگران باشد. باغ پرندگان تهران با ویژگی‌های منحصر به فردش، یکی از زیباترین پارک‌های موضوعی کشور و جذاب‌ترین جاذبه‌ گردشگری پایتخت است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج