adexo3
۱۲۲۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

مراسم نكوداشت "احمدپژمان" در خانه سينما

بهمن فرمان آرا:به موسيقي فيلم در ايران ظلم شده است

سينما يك كار گروهي است و موسيقي نيز يكي از اجزائ آن است و بايد همراه فيلم باشد زيرا معتقدم يك موسيقي خوب مي تواند اثر يك سكانس را حتي ۱۵ برابر بيشتر كند


بهمن فرمان آرا:به موسيقي فيلم در ايران ظلم شده است

مراسم نكوداشت 4دهه همكاري احمد پژمان و بهمن فرمان آرا 14 ارديبهشت در تالار سيف الله داد خانه سينما توسط انجمن آهنگسازان سينماي ايران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا بهمن فرمان آرا با اشاره به ويژگي هاي پژمان گفت : وي استعداد بسيار خوبي داردو به غير از موسيقي فيلم آهنگهاي بسياري ساخته است هرچند موسقي هاي فيلم وي نيز در خدمت فيلم بوده است از نظر من به موسيقي فيلم در ايران ظلم شده است و اين ظلم به اندازه اي است كه بعضيهاي آن را در حد ساند افكت مي دانند.
وي ادامه داد : سينما يك كار گروهي است و موسيقي نيز يكي از اجزائ آن است و بايد همراه فيلم باشد زيرا معتقدم يك موسيقي خوب مي تواند اثر يك سكانس را حتي 15 برابر بيشتر كند.
فرمان آرا با اشاره به مشكلات سينماي ايران گفت :متاسفانه در سينماي ايران دو موضوع، حقوق نويسنده داستان و فيلمنامه يك فيلم و هميچنين اهميت موسيقي در فيلم جدي تلقي نمي شود و بسيار ديده مي شودكه در پايان ساخت يك فيلم تازه كارگردان و سازندگان فيلم به ياد ساخت موسيقي مي افتند.
وي ادامه داد : معتقدم در فيلم موسيقي بايد همراه باشد و اينگونه نباشد كه فيلم به راه خود برود و موسيقي آن نيز به راه ديگري برود از اين رو بارها به پژمان گفته ام كه دوست ندارم تماشاگران بعد از ديدن فيلم موسيقي آن را با سوت بزنند.
فرمان آرا با اشاره به علاقه خود به ايران و مردم آن گفت : رابطه من و ايران مانند رابطه يك پدر و فرزندي است كه ۴۰ درجه تب دارد من علاقه زيادي به ايران دارم و نمي توانم جاي ديگري زندگي كنم هرچند هروز از بعضي سياستهاي غلط در حوزه سينما عصباني نيز مي شوم
احمد پژمان موسيقدان و سازنده موسيقي متن بسياري از فيلمهاي فرمان آرا درباره وضعيت موسيقي ايران و همكاري با فرمان آرا گفت :در موسيقي ايراني آنچه كه مهم است روح موسيقي است و بزرگترين اصل اين است كه يك موسيقدان موسيقي خود را بنويسد و تكنيك را به موقع استفاده كند زيرا موسيقي جاي عقده گشايي نيست.
وي ادامه داد : فرمان آرا قبل از شروع فيلمبرداري به موسيقي فيلم توجه مي كند و سفارش ساخت آن را مي دهد و حتي ساز آن را هم معرفي مي كند.
پژمان با اشاره به علاقمندي خود به ايران گفت : من مدتها در خارج از كشور بودم اما زماني رسيد كه فقط با شنيدن اسم ايران بغض مي كردم و حالم دگرگون مي شد تمام دلبستگي من به اين آب و خاك است و نمي توانم از آن جدا شوم و مي دانم كه فرمان آرا نيز اينگونه است.
وي با انتقاد از روند روبه افزون استفاده از دستگاههاي الكترونيك به جاي سازهاي اصيل ايراني گفت : موسيقي را بايد نوازنده بنوازد و با احساس خود را ساز را به صدا در آرود نه اينكه از دستگاههاي الكترونيك استفاده كند.
محمد سرير رئيس انجمن آهنگسازان نيز با اشاره به وضعيت موسيقي در سينماي ايران گفت : شرايط و نوع موسيقي فيلم توسط كار گردانان كمتر مورد توجه بوده است زيرا جايگاه موسيقي براي تصميم گيران شناخته شده نيست.
وي با اشاره به همكاري خوب فرمان آرا و پژمان در ۴ دهه، ثمره اين همكاري را توليد آثاري خوب دانست و افزود:پژمان به موسيقي ملي مسلط است و اين امر در ساخت آثار وي نيز مشهود و تاثير گذار است از طرف ديگر فرمان آرا نيز هميشه نگاه خاصي به سينما دارد و هميشه بدنبال آن بوده است كه فيلمهاي با كيفيت بسازد و در ساخت فيلمها نيز هميشه به موسيقي اوليت اول را داده است و براي وي بسيار با اهميت است.
در اين مراسم بخشهاي از صحنهاي فيلمهاي مختلفي كه توسط فرمان آرا ساخته شده و احمدپژمان موسيقي آن را ساخته است به نمايش در آمد.

منبع : خبرگزاری ایلنا
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج