۱۲۳۰۱۳۸
۲۵۵۵۵
۲۵۵۵۵
پ

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی آمریکا در سال ۲۰۱۴ خبر از کشف گوشت انسان در کارخانه تامین کننده اصلی گوشت برای رستوران مک دونالد دادند.

همشهری آنلاین: رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی آمریکا در سال ۲۰۱۴ خبر از کشف گوشت انسان در کارخانه تامین کننده اصلی گوشت برای رستوران مک دونالد دادند.

می‌گویند در اواخر عمر اتحاد شوروی، صف‌های طولانی جلوی شعبهٔ تازه بازشدهٔ مک‌دونالد در مسکو تشکیل می‌شد. برخی تحلیل‌گران اواخر دوران جنگ سرد در اواخر دهه ۱۹۸۰، مک‌دونالد را یکی از تسلیحات نمادین بلوک غرب در جدال با رقیب ایدئولوژیک خود، اتحاد شوروی، می‌دانستند. مک‌دونالد نه‌تنها بزرگ‌ترین و فراگیرترین برند فست فود در جهان است که هنوز هم یک نماد سیاسی-ایدئولوژیک از هژمونی سیستم لیبرال-سرمایه‌داری محسوب می‌شود.

با این‌ حال، هم خبر و گزارش درباره ماهیت واقعی منوی متنوع و رنگارنگ مک‌دونالد زیاد است.

روزنامهٔ انگلیسی ایندیپندنت در ۱۱ می ۲۰۱۶ گزارش داد که بر اساس آزمایش‌های یک موسسه سنجش سلامت غذایی در آمریکا، در ۲۳۸ نمونه گرفته‌شده از برگرهای گوشت گاو رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد چیزهایی شگفت‌انگیز و البته تکان‌دهنده پیدا شد.[۱]

بر اساس این گزارش، در سه نمونه آزمایش‌شده DNA موش و در یک مورد دی ان اِی انسان یافت شد!

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

 

 

البته توجیه این گزارش این بود که دی ان ای انسانی احتمالاً به دلیل ریزش مو، ناخن و سایر سلول‌های انسانی از کارگران و پرسنل در هنگام تولید همبرگر بوده است. اما دربارهٔ دیان ای موش، توضیح مشخصی ارائه نشد.

علاوه بر این، سایر یافته‌های این تحقیق، بار دیگر نشان داد که معروف‌ترین برند غذای آماده در جهان، دقیقاً همان شگردهای حیله‌گرانه و شیادانه را به کار می‌برد که سال‌هاست برندهای معروف به کار می‌برند. ازجمله این‌که معلوم شد در برگرهای مثلاً گیاهی این برند (مخصوص گیاه‌خواران) گوشت گاو وجود دارد و در برگر لوبیای سیاه مک‌دونالد اصولاً لوبیای سیاهی وجود ندارد.

همچنین مخلوط کردن گوشت بوقلمون یا مرغ به‌جای گوشت گاو از دیگر شگردهای معمول در رستوران‌های مک‌دونالد است.

تخم‌مرغ‌های استفاده‌ شده در محصولات مک‌دونالد، به‌ویژه مافین تخم‌مرغی که در ظرف صبحانه مک‌دونالد بسیار طرفدار دارد، از مقدار کمی تخم‌مرغ و مقدار بیشتری مواد و طعم‌دهنده‌های شیمیایی و مصنوعی تشکیل‌شده است.[۲]

 

 

مواد شیمیایی خطرناک چون آکریلامید، آزودیکربنامید، سدیم اسید فسفات، سدیم نیترات، کاراگینان، دی میتل پولیسیلوکسان، سیلیکون و THBQ به وفور در آیتم‌های مختلف منوی مک‌دونالد به کار برده می‌شود.[۳] برای مثال فقط ۵ گرم THBQ می‌تواند انسان را بکشد. یا سدیم نیترات که برای براق‌تر شدن (جعل تازگی!) و ماندگاری بیشتر «بیکن» در رستوران‌های مک‌دونالد استفاده می‌شود، به شدت خطرناک است، چون حاوی فلزات سنگین سمی، آرسنیک و سرب است.[۴] منتهی چون در محصولات مک‌دونالد و احتمالاً سایر فست‌فودهای زنجیره‌ای، هر بار مقداری بسیار کم‌تر از دوز کشنده می‌ریزند (به‌ویژه در مرغ سوخاری)، خوردن این غذاها نه بلافاصله که در درازمدت انواع بیماری‌ها و بلاها ازجمله سرطان را برای مشتری پر و پا قرص فست فود به ارمغان می‌آورد.

ترکیب شیمیایی دیگری که به‌طورمعمول در مرغ‌های سوخاری و به‌ویژه چیکن ناگت مک‌دونالد استفاده می‌شود، «سدیم آلومینیوم فسفات» است. این ترکیب برای انسان خطرناک است و طبق مطالعات انجام گرفته، رابطهٔ مستقیمی با ایجاد بیماری‌های مغز و اعصاب به‌ویژه آلزایمر دارد.[۵]

«سدیم اسید پیروفسفات» مادهٔ حجیم‌کننده‌ای که در برخی غذاها و خوراکی‌های منوی مک‌دونالد چون هش براونز، مک‌مافین و تُرتیلا زیاد استفاده می‌شود، از عوامل مؤثر در پوکی استخوان است.

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

نکته مهم این که در بهترین حالت، تنها ۵۰ درصد از غذای معروف «چیکن ناگت» مک‌دونالد را مرغ تشکیل می‌دهد و الباقی، انواع مشتقات ذرت، شکر سفید، حجیم‌کننده‌ها و انواع مواد شیمیایی است که نه از مزرعه یا مرغداری که مستقیماً از صنایع پتروشیمی می‌آیند![۶]

البته حقه‌بازی‌های مک‌دونالد از سال‌ها قبل، حتی در رسانه‌های بزرگ جریان اصلی هم که معمولاً توجیه کننده خطاهای برندها و کمپانی‌های بزرگ هستند، بازتاب گسترده داشت. مثلاً این‌که ساندویچ دندهٔ مک‌دونالد اصلاً و ابداً گوشت دنده نیست. یا این‌که سالادهای «سالم» (healthy) این برند گاه تا دو برابر برگرهای آن کالری اضافه و مواد نگهدارنده بیشتر وارد بدن مشتریان می‌کند.

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

استفاده گسترده از شکر و مواد نگهدارنده و افزودنی شیمیایی در غذاهای جذاب برای کودکان موسوم به «هپی میل»، از دیگر انتقادات رایج به محصولات مک‌دونالد است.

یکی از عوامل اصلی پوکی استخوان و خرابی دندان در آمریکا، قطعاً نوشیدنی‌های مک‌دونالد است. این تازه جدای از حجم بالای چربی اشباع‌شده‌ای است که به واسطهٔ خامه و کارامل وارد بدن می‌شود. هر لیوان کارامل فراپی مک‌دونالد به تنهایی ۸۹ گرم شکر سفید دارد!

در مرحلهٔ بعد، از نظر میزان شکر و رنگ‌های مصنوعی، نوشیدنی مک‌فلوری قرار دارد که به اندازهٔ پای سیب‌های مک‌دونالد شرک دران به کار رفته است (۸۳ گرم). شیک شکلاتی سایز کوچک مک‌دونالد به اندازهٔ یک چیزبرگر دوبل و ۷ دونات کرم‌دار کوچک کالری وارد بدن می‌کند و شیک شکلاتی بزرگ ۱۱۰ گرم شکر و ۸۳۰ گرم کالری را دربرمی گیرد.[۷]

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

در گزارش ایندیپندنت، مشکل دیگری که در آن تحقیق پدیدار شد این بود که ۴.۳ درصد برگرها حاوی پاتوژن‌های خطرناکی بودند که بیماری‌هایی چون شبه-سل، التهاب مزمن معده و روده، عفونت ای‌کولای و سایر بیماری‌های حاصل از تغذیه را ایجاد می‌کنند. پاتوژن‌های یافت شده در سه برگر گیاهی مک‌دونالد، «مشکل‌ساز» توصیف شدند.

مسالهٔ رفتار بی‌رحمانه و به شدت غیرانسانی با حیوانات در مزارع و دامداری‌های تامین‌کنندهٔ گوشت مک‌دونالد هم گزارش‌ها و اخبار تأییدشده بسیاری وجود دارد. مرغ‌هایی که در مرغداری‌های بسیار تاریک و نمور، در قفس‌هایی تنگ نگهداری می‌شوند تا با کم‌ترین فعالیت ممکن، زودتر چاق شوند. دان و مکمل‌های تراریخته که به خورد آن‌ها می‌دهند و دوزهای پی در پی داروها و هورمون‌های رشد، مرغ‌هایی را آماده مصرف می‌کند که خود به لحاظ زیستی ناسالم هستند.[۸] دستکاری ژنتیک مرغ‌ها با هدف رشد سریع آن‌ها و چاق شدن بیش از حد در زمان کوتاه، از طریق تغذیه زوری با لوله و تحرک بسیار پایین، باعث شده تا بسیاری از مرغ‌ها در طول رشد دچار خمیدگی پا (به خاطر وزن زیاد) و حملات قلبی شوند.

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

روش‌های خشن و بعضاً مرگبار تلقیح مصنوعی گاوها از دیگر مسائل کاملاً رایج و شایع در مزارع تأمین‌کننده گوشت مک‌دونالد است.[۹] نکته قابل توجه این‌که بعد از انتشار صدها گزارش و ویدئوهای دردناک از مزارع و دامداری‌های تأمین‌کننده گوشت برای برندهای معروف فست‌فود در آمریکا، با وجود این‌که بخش عمده این برندها دست‌کم قول دادند که قوانین و قواعد سخت‌گیرانه‌تری علیه بی‌رحمی با حیوانات را در دستور کار قرار دهند، مک‌دونالد حاضر به تغییر این رویه نیست.[۱۰]

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

اما در ۹ آگوست ۲۰۱۸، انتشار خبر پیدا شدن دندان انسان در سس مک‌مافین توسط یکی از مشتریان در شعبه‌ای از مک‌دونالد در ژاپن، باز توجهات را به پشت‌پردهٔ محتویات واقعی این غذاهای رنگارنگ و معروف جلب کرد. مرد ژاپنی ۵۸ ساله وقتی سس مک‌مافین خود را به دهان گذاشت، اجسامی بسیار سخت را زیر دندان خود حس کرد و وقتی آن‌ها را بیرون آورد، با شکل دندان انسان مواجه شد.[۱۱]

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

دربارهٔ برندی که معروف‌ترین برند فست‌فود دنیا و یکی از نمادهای گلوبالیسم یا جهانی‌شدن است و بزرگ‌ترین شبکهٔ رستوران‌های تحت امتیاز خود را در جهان در اختیار دارد، حرف و حدیث و خبر و شایعه بسیار زیاد است.

نخستین‌بار در اواخر ژوئیهٔ ۲۰۱۴ خبری در رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی آمریکا به سرعت به گردش درآمد که در کارخانه گوشت اوکلاهاما، از تامین‌کنندگان اصلی گوشت برای رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد، بازرسان بهداشت هم در فریزرهای این کارخانه و هم در کامیون‌های یخچال‌دار آماده ارسال به رستوران‌های مک‌دونالد، گوشت انسان پیدا کردند.[۱۲][۱۳]

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

این‌که این ادعا و شایعات مرتبط با آن چه اندازه در نگاه اول دور از ذهن و حتی خنده‌دار به نظر برسد، یک بخش ماجراست، اما واقعیت آن است که تبعات این ادعا تا همین امروز گریبان بزرگ‌ترین فست‌فودی جهان را رها نکرده و بارها و بارها، رسانه‌های جریان اصلی که در قاعده‌ای نانوشته اما قدرتمند، حافظ منافع برندهای بزرگ تجاری هستند، مجبور شده‌اند تحت عنوان «فکت چک» آن را تکذیب و انکار کنند.

بااین‌حال، استفاده از «گوشت انسان» در غذای انسان، امروز دیگر مساله‌ای دور از ذهن همچون یک دهه گذشته نیست.

در نوامبر ۲۰۲۰، اعلام شد که گروهی از دانشمندان آمریکایی، روشی را ابداع کردند که افراد می‌توانند با کشت سلول انسانی، گوشت تهیه و آن را مصرف کنند! آن‌ها مدعی شدند که این کار هیچ مشکل اخلاقی ندارد و ابداً «آدمخواری» محسوب نمی‌شود.[۱۴]

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

در اکتبر سال گذشته، در آستانهٔ هالووین، یک شرکت سوئدی به نام «Oumph» مدعی شد که یک برگر گیاهی به مناسبت هالووین تولید کرده که تجربهٔ خوردن گوشت انسان را به گیاه‌خواران می‌دهد![۱۵] آگهی تبلیغاتی این محصول در جشنوارهٔ خلاقیت‌های شیرهای کن جایزه نقره‌ای گرفت![۱۶]

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

در سپتامبر ۲۰۲۱، یک گروه تحقیقاتی در سوئد به سرپرستی اریک کارلسن (که همزمان مدیرعامل شرکت صنایغ غذایی سوئد میت هم هست) با حمایت فدراسیون مواد غذایی سوئد، با پیشنهاد استفاده گوشت انسان به عنوان راهکار مقابله با خشکسالی و کمبود مواد غذایی خبرساز شد.

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

کشف گوشت انسان در معروف‌ترین رستوران جهان

کیتی پری در موزیک ویدئوی سال ۲۰۱۷ خود با نام «Bon Appétit» (نوش جان!) در حالی تصویر می‌شود که او را در آشپزخانهٔ رستوران برای خوردن آماده می‌کنند.

در همین فوریه سال گذشته، یک تصویر تبلیغاتی در حساب توئیتر کی اف سی (مرغ سوخاری کنتاکی) معروف‌ترین برند مرغ سوخاری در دنیا منتشر شد که به خاطر تقلید از روی تابلوی معروفی از فرانسیس گویا که خدای زمان در یونان باستان یعنی ساتورن را در حال خوردن پسرش نشان می دهد، انتقادات زیادی در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

گفتنی است که چند سالی هست که چهره‌های مشهور دنیای موسیقی چون لیدی گاگا و کیتی پری، در رویدادها و موزیک‌ویدئوهایی حاضر می‌شوند که هدف نه چندان پنهان آن‌ها، عادی نشان دادن «آدم‌خواری» است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج