۱۲۳۱۴۸۸
۱۵۱۷۸
۱۵۱۷۸
پ

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

این شما و این بهترین فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی درباره‌ی آشپزهای خیالی.

دیجی‌کالا مگ: غذا جز جدانشدنی از هر فرهنگ است و به خوبی می‌تواند مردمان یک کشور و خلقیات‌شان را به جهانیان معرفی کند. در چند سال گذشته غذا و هنر آشپزی بیش از پیش به رسمیت شناخته شده و علت آن هم ساخت فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی خوشمزه‌ای است که با محوریت یک سرآشپز کار درست، دلبری می‌کنند؛ به شکلی که هنگام تماشای آن‌ها به این فکر می‌افتیم هر چه سریع‌تر خودمان را به آشپزخانه برسانیم و به سبک آن‌ها غذای خوشمزه‌ای را آماده کنیم.

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

همه‌ی ما سرآشپزهای واقعی را دوست داریم و از اعماق وجودمان آرزو می‌کنیم روزی در رستوران‌هایشان غذا بخوریم. تا به حال برنامه‌های تلویزیونی زیادی هم درباره‌ی آن‌ها ساخته شده که به شدت تماشایی و خوش رنگ و لعاب‌اند؛ از «جیرو و رویای سوشی» (Jiro Dreams of Sushi)، «خوشمزه‌ی زشت» (Ugly Delicious) و «میز سرآشپز» (Chef’s Table) گرفته تا «نمک، ترشی، چربی، حرارت» (Salt Acid Fat Heat) و «برنامه‌ی آنتونی بوردین» (Anthony Bourdain shows) اما فهرست ما این بار درباره‌ی آشپزهای خیالی و افسانه‌ای است.

امیدواریم پیش از خواندن این فهرست گرسنه نباشید؛ چون قرار است درباره‌ی انواع و اقسام غذاهای خوشمزه، خلاقانه و کسانی که آن‌ها را خلق می‌کنند صحبت کنیم. این شما و این بهترین فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی درباره‌ی آشپزهای خیالی.

۸- سوخته (Burnt)

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

  • سال انتشار: ۲۰۱۵

  • کارگردان: جان ولز

  • بازیگران: بردلی کوپر، اما تامسون، سینا میلر، متیو ریس، دانیل برول، اوما تورمن، الیشا ویکندر

  • امتیاز IMDb فیلم: ۶.۶ از ۱۰

  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۲۸ از ۱۰۰

آدام جونز (بردلی کوپر) سرآشپز فوق‌العاده مستعدی است که پیش‌تر در یکی از معروف‌ترین رستوران‌های فرانسه مشغول به کار بوده اما به دلیل سو مصرف الکل از کارش برکنار شده. آدام پس از سه سال تصمیم می‌گیرد گذشته را درست کند، به دوران اوجش بازگردد و بالاخره ستاره‌ی سوم آشپزی را دریافت کند؛ بنابراین به دنبال دوستان و همکاران قدیمی‌اش می‌گردد تا رستوران خودش را تاسیس کند. همکارانی که اغلب به خاطر بدرفتاری‌های آدام در گذشته، آزرده خاطر هستند باید به او کمک کنند تا زندگی‌اش را به روال سابق برگرداند.

«سوخته» در حقیقت روایتگر سفر یک سرآشپز است و سیر تحول او از انسانی خودخواه که تنها به دریافت ستاره‌ی سوم فکر می‌کند و اصلا اهمیتی نمی‌دهد که در این میان متحمل چه هزینه‌های انسانی سنگینی می‌شود تا مردی که از آشپزی، کار با دوستانش و خلق غذاهای خلاقانه و تازه لذت می‌برد را دنبال می‌کند.

بازیگران مطرحی در «سوخته» حضور دارند از بردلی کوپر و اما تامسون گرفته تا سینا میلر و متیو ریس اما در نهایت این سرآشپز واقعی مارکوس وارینگ ستاره‌ی فیلم است و همه‌ی بشقاب‌های غذای زیبا، خوش رنگ و لعاب و احتمالا خوشمزه هنر دست او هستند.


۷ شکلات (Chocolat)

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

  • سال انتشار: ۲۰۰۰

  • کارگردان: لاسه هالستروم

  • بازیگران: ژولیت بینوش، آلفرد مولینا، جانی دپ، جودی دنچ، کری- ان ماس

  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۳ از ۱۰

  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۶۲ از ۱۰۰

ویان روشه (ژولیت بینوش) زن جوانی است که تصمیم می‌گیرد همراه دخترش در یکی از دهکده‌های کوچک و به شدت مذهبی فرانسه مغازه‌ی شکلات فروشی افتتاح کند اما از آن جایی که مردم دهکده عقاید سفت و سختی دارند با باز بودن مغازه در روزهای یکشنبه و توزیع شکلات در مناسبت‌های مذهبی به شدت مخالف هستند. در نهایت جادوی آشپزی و دستور پخت‌های خوشمزه‌ی ویان آن‌ها را مجاب می‌کند تا کمی از افراط دست بردارند و کنار هم زندگی خوشمزه‌تری را تجربه کنند.

«شکلات» یک فیلم تماشایی و فوق‌العاده خوشمزه درباره‌ی غذا است که در نهایت یک شهر عجیب و غریب را به کمک عشق، مدرنیته و مقادیر زیادی شیرینی متحول می‌کند تا نشان دهد اگر بتوانیم همدیگر را همان طور که واقعا هستیم، بپذیریم و دوست داشته باشیم می‌توانیم خوشحال‌تر زندگی کنیم. تمام شهر این درس شیرین را به لطف شکلات داغ ترکیب شده با پودر فلفل قرمز و ترافل‌های شکلاتی مملو از پودر کاکائو آموختند؛ بنابراین اگر شما هم مثل نگارنده‌ی این مقاله عاشق شکلات هستید، تماشای این فیلم خوشمزه را از دست ندهید.


۶- سفر صد فوتی (The Hundred-Foot Journey)

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

  • سال انتشار: ۲۰۱۴

  • کارگردان: لاسه هالستروم

  • بازیگران: هلن میرن، اوم پوری، شارلوت ل بن، جوهی چاولا، مانیش دایال

  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۳ از ۱۰

  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۶۸ از ۱۰۰

یک خانواده‌ی هندی به شهر کوچکی در فرانسه نقل مکان و رستورانی را تاسیس می‌کنند اما مشکل اساسی این است که آن طرف خیابان یک رستوران میشلین فرانسوی قرار دارد که مالک آن زنی به نام مدام مالوری (هلن میرن) است. حسن (مانیش دایال) پسر جوان خانواده که آشپزی فوق‌العاده با استعداد است تلاش می‌کند ارزشش را به خودش، خانواده، مادام مالوری و سرآشپزش مارگریت (شارلوت ل بن) که دلش را به او باخته، ثابت کند.

«سفر صد فوتی» اوج و فرودهای زندگی رستورانی، سنت‌های قدیمی فرانسوی و ایده‌های جدید آشپزی را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد اگر همه‌ی این‌ها با هم ترکیب شوند نتیجه چه چیز فوق‌العاده‌ای از آب درمی‌آید؛ درست مثل غذاهای هندی- فرانسوی این فیلم که باعث می‌شود با تماشای آن هوس غذاهای تند و پرادویه به سرتان بزند.


۵- برگری باب (Bobs Burgers)

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

  • سال انتشار: از ۲۰۱۱ تاکنون

  • سازنده: لورن بوچارد

  • صداپیشگان: اچ جان بنجامین، جان رابرتز، دن مینتز، یوجین میرمن، کریستن شال

  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۲ از ۱۰

  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: اطلاعاتی در دسترس نیست

«برگری باب» یک انیمیشن سیتکام کمدی فوق‌العاده بانمک است که از سال ۲۰۱۱ تا به حال از تلویزیون پخش می‌شود و مخاطبان زیادی دارد، به طوری که نخستین فیلم سینمایی آن با نام «برگری باب: نسخه‌ی سینمایی» (The Bob’s Burgers Movie) به تازگی منتشر و با اقبال خوب مخاطبان و منتقدان هم مواجه شد.

ماجراهای این سریال حول محور زندگی خانواده‌ی بلچر داخل و خارج از رستوران برگر فروشی‌شان، می‌گذرد. «برگری باب» یکی از برنامه‌های ثابت و مفرح تلویزیون است که با ماجراجویی‌ها و داستان‌های بانمکش بینندگان زیادی از همه‌ی سنین را می‌خنداند. شخصیت باب هم مثل هر سرآشپز خوب دیگری عاشق غذا و آشپزی است و بسیاری از قسمت‌های این مجموعه حول تلاش‌های او برای اختراع غذایی تازه و اضافه کردن آن به منوی رستوران می‌گردد.

برگرهای باب با اسامی بانمک و کنایه‌آمیز و البته دستورهای پخت خاصشان دل بسیاری از مردم کره‌ی زمین را برده‌اند. هر چند نمی‌توانیم در واقعیت هیچ وقت در برگری باب غذا بخوریم اما شاید بتوانیم چند نمونه از دستورهای پخت عجیب و خاصش را در خانه امتحان کنیم!


۴- آشپز، دزد، همسرش و عاشقش (The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover)

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

  • سال انتشار: ۱۹۸۹

  • کارگردان: پیتر گرینوی

  • بازیگران: مایکل گمبون، هلن میرن، تیم راث، کیرآن‌هایندز، راجر اشتون-گریفیتس

  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۵ از ۱۰

  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۵ از ۱۰۰

«آشپز، دزد، همسرش و عاشقش» خط روایی بسیار ساده‌ای دارد؛ یک خلاف‌کار خشن به نام آلبرت (مایکل گمبون) برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات مافیایی‌اش رستوران فرانسوی را به مدیریت سرآشپزی به نام ریچارد (ریچارد بورینگر) افتتاح می‌کند. او تمام روزش را به خشونت و بدرفتاری با کارکنان رستوران و همسرش جورجینا (هلن میرن) می‌گذراند. تا این که بالاخره صبر جورجینا به سر می‌رسد و با یکی از مشتریان دائمی رستوران که کتاب فروشی به نام مایکل (تیم راث) است وارد رابطه می‌شود اما در اصل فیلم خیلی فراتر از این داستان به ظاهر معمولی است.

پیتر گرینوی هرگز یک کارگردان معمولی نبوده و «آشپز، دزد، همسرش و عاشقش» هم از این قاعده مستثنا نیست. گرینوی پیش از انتخاب حرفه‌ی کارگردانی یک نقاش و معمار بوده و تخصص او را می‌توان در تک تک فریم‌های فیلم به خوبی دید. کارگردانی هنری فوق‌العاده‌ی او «آشپز، دزد، همسرش و عاشقش» را مملو از حس تجمل، لذت طعم‌های مختلف و زوال می‌کند و به عبارت دیگر جشنی است خوش‌مزه و در عین حال غم‌انگیز.

در نهایت انتقام سرآشپز خودش را در قالب غذای خوش رنگ و لعابی که برخلاف ظاهرش باطن به شدت هولناکی دارد، نشان می‌دهد. در هر صورت «آشپز، دزد، همسرش و عاشقش» فیلمی نیست که هر مخاطبی بتواند با آن ارتباط برقرار کند و دوستش داشته باشد اما تضمین می‌کنیم هرگز فیلم دیگر مثل آن را تماشا نکردید.


۳- راتاتویی (Ratatouille)

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

  • سال انتشار: ۲۰۰۷

  • کارگردان: برد برد

  • صداپیشگان: پاتن اسوالت، لو رومانو، پیتر سون، برد گرت، پیتر اوتول

  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۱ از ۱۰

  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۹۶ از ۱۰۰

رمی (با صداپیشگی پاتن اسوالت) موش کوچولویی که عاشق غذا است، آرزو می‌کند روزی بتواند سرآشپز یک رستوران معروف فرانسوی شود اما خانواده و هم نوعانش معتقدند نه تنها خیال خامی را در سرش می‌پروراند بلکه با این رویاها خودش را به کشتن می‌دهد. اما رمی سخت‌کوش از رویاهایش دست نمی‌کشد و به کمک یک پسر زباله گرد به نام آلفردو لینگوئینی در یک رستوران معروف مشغول می‌شود و خیلی زود دستور پخت راتاتویی او آوازه‌ی جهانی پیدا می‌کند و پای مشهورترین منتقد غذای دنیا را به رستوران باز می‌کند.

«راتاتویی» نامه‌ای عاشقانه در وصف آشپزی، غذا و دنبال کردن رویاها است. این فیلم نه تنها یکی از بهترین آثار پیکسار است بلکه نشان می‌دهد دنیای غذا تا چه اندازه می‌تواند خلاقانه باشد، یک آشپزخانه‌ی مجهز چطور کار می‌کند و شخصیت‌های مختلف چطور وظیفه‌شان را با دقت و ظرافت انجام می‌دهند.

در نهایت رمی ممکن است یک موش باشد اما راتاتویی‌اش خلاقانه، خوشمزه و منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد و این همه‌ی چیزی است که از یک سرآشپز انتظار داریم.


۲- سرآشپز (Chef)

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

  • سال انتشار: ۲۰۱۴

  • کارگردان: جان فاورو

  • بازیگران: جان فاورو، جان لگویزمائو، بابی کاناوله، اسکارلت جوهانسون، داستین هافمن

  • امتیاز IMDb فیلم: ۷.۳ از ۱۰

  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

کارل کپر (جان فاورو) سرآشپز معروفی است که در یک رستوران لس‌آنجلسی کار می‌کند اما او خسته است و روحیه‌ی ماجراجویانه‌اش را از دست داده. پس از دریافت یک بررسی بد و دعوای توییتری با یک منتقد غذا بالاخره تصمیم می‌گیرد از رستوران بیرون بیایید و با اجاره‌ی یک کامیون غذا، سفر ماجراجویانه‌ی ساحلی را آغاز کند و همراه پسرش و بهترین دوستش ساندویچ بفروشد.

«سرآشپز» را می‌توان بازگشت جان فاورو به دنیای فیلم‌های مستقل دانست که از قضا یکی از بهترین آثارش هم است. او با وسواس زیادی که در مقوله‌ی غذا دارد در سرآشپز هم بازی می‌کند و هم کارگردانی و تهیه‌کنندگی را بر عهده دارد و این فیلم به صورت مداوم تصاویر خوش رنگ و لعاب و دل‌فریبی از انواع و اقسام خوراکی‌ها را به ما نشان می‌دهد.

موفقیت کوچک «سرآشپز» به اندازه‌ای بود که برنامه‌ی آشپزی واقعی بر اساس آن ساخته شد و جان فاورو و سرآشپز روی چوی دستور پخت غذاهای فیلم و بسیاری از موارد دیگر را توضیح می‌دادند.


۱- خرس (The Bear)

۸ فیلم و سریال خوشمزه درباره‌ آشپزی

  • سال انتشار: ۲۰۲۲

  • کارگردان: کریستوفر استورر

  • بازیگران: جرمی آلن وایت، ایبون ماس- باچراخ، آیو ادبیری، لیونل بویس، ابی الیوت

  • امتیاز IMDb فیلم: ۸.۵ از ۱۰

  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰

کارمی (جرمی آلن وایت) یک آشپز خوش آتیه است که تا به حال در بسیاری از بهترین رستوران‌های دنیا کار کرده. پس از خودکشی برادرش او به زادگاهش در شیکاگو بازمی‌گردد تا رستوران خانوادگی‌شان که بر پایه‌ی پخت ساندویچ‌های ایتالیایی بنا شده را اداره کند.

«خرس» سریال تازه‌ی اف ایکس و هولو توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد و برعکس بقیه‌ی گزینه‌های این فهرست نشان می‌دهد کار در یک آشپزخانه گاهی اوقات می‌تواند تا چه اندازه غیر جذاب و خطرناک باشد و بر استرس و تنش‌زایی آن هم تاکید ویژه‌ای دارد. کارمی، پسرعمویش و بقیه‌ی اعضای گروه هر روز که آماده‌ی باز کردن رستوران می‌شوند، یک جنگ تمام عیار را آغاز می‌کنند.

«خرس» یک ماجرای عالی از دل شیکاگو است که با اجراهای خوب و شخصیت‌های منحصربه‌فرد، شبیه زودپزی است که در قسمت هفتم به طرز باورنکردنی منفجر می‌شود. کارمی غذاهای خوش رنگ و لعاب، خلاقانه و احتمالا خوشمزه‌ای می‌پزد و ما به عنوان مخاطب آرزو می‌کنیم ای کاش می‌توانستیم یکی از آن‌ها را امتحان کنیم!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج