۱۲۳۱۵۷۸
۲۹۳۹
۲۹۳۹
پ

داستان گران‌قیمت‌ترین پوشش جهان در عربستان

پرده کعبه هر ساله با آغاز ماه ذی‌الحجه چند متر جمع شده و در موسم حج تمتع و صبح روز عرفه با حضور مقامات ارشد سعودی تعویض و پوشش جدید جایگزین آن می شود.

شفقنا: پرده کعبه هر ساله با آغاز ماه ذی‌الحجه چند متر جمع شده و در موسم حج تمتع و صبح روز عرفه با حضور مقامات ارشد سعودی تعویض و پوشش جدید جایگزین آن می شود.

به نقل از الجزیره، در بافت پرده کعبه ۶۷۰ کیلوگرم ابریشم خالص سیاه استفاده می‌شود و همچنین ۱۲۰ کیلوگرم نخ از جنس طلا و ۱۰۰ کیلوگرم نخ نقره خالص نیز برای نوشتن آیات قرآنی بر روی پرده کعبه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حاضران در آیین جایگزینی پرده کعبه، حدود ۱۶۰ نفر هستند که با استفاده از پله برقی قطعات پوشش جدید را به ترتیب و پشت سر هم بر روی چهار جبهه کعبه نصب می‌کنند.

ارتفاع این پرده ۱۴متر و از ۱۶ قطعه به شکل مربع درست شده است. در نوار اطراف آن آیات قرآنی، هر کدام داخل مربعی به صورت جدا نوشته شده و در فواصل مشخص و به صورت جدا کلمات «یا حی یا قیوم»، « یا رحمن یا رحیم» و «الحمد الله رب العالمین» بر روی آن نقش بسته است.

کعبه سالی دو بار شسته می شود، نخستین بار در ماه شعبان و دومین مرتبه در ماه ذی الحجه. برای شست و شوی آن از آب زمزم، عود و گلاب استفاده می شود. کف و چهار دیوارها را از درون تا ارتفاع یک و نیم متر شسته، خشک کرده و سپس با عود گرانبها معطر می کنند.

داستان گران‌قیمت‌ترین پوشش جهان در عربستان

داستان گران‌قیمت‌ترین پوشش جهان در عربستان

تاسیس مجمع پوشش کعبه

ملک عبدالعزیر آل سعود به دنبال اختلاف سیاسی با مصر در سال 1927 میلادی دستور داد تا «مجمع پوشش/پرده کعبه» تاسیس شود و ابزار آلات و دستگاه‌های بافندگی و طلاکاری در اختیار این مجمع قرار گرفت.

این مجمع دارای بیش از 200 کارگر است که پوشش داخلی و خارجی کعبه را تولید می‌کنند. هزینه پرده کعبه بیش از 20 میلیون ریال سعودی برآورد می‌شود که معادل 5.3 میلیون دلار است و اینگونه، پرده کعبه گرانبهاترین پوشش در جهان به شمار می‌رود.

پرده قدیمی کعبه چه می شود؟

پرده قدیمی کعبه اکنون به کمیته‌ای از دولت عربستان تحویل داده می‌شود و این کمیته پرده را بریده و به قطعات کوچک تبدیل می‌کند و سپس آن را میلن شخصیت‌های مهم، کشورها و سفارتخانه‌های خارجی در عربستان توزیع می‌کند.

در مسجد اولو در شهر بورسای ترکیه پرده کعبه‌ای وجود دارد که مربوط به سال 1517 میلادی است و این همان پرده‌ای است که سلطان سلیم اول، پادشاه عثمانی پس از فتح مصر آن را به ترکیه امروزی آورد و قدیمی‌ترین پرده‌های کامل کعبه در جهان به شمار می‌رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج