۱۲۳۲۳۱۵
۱۱۴۴
۱۱۴۴
پ

نگران چهار تار مو باشیم یا داده‌های حیاتی ملی؟!

به بهانه هک شدن سایت هلدینگ «سراوا»، چند نکته به ذهن متبادر می شود:برخی آسیب پذیری‌ها در عین حال که صدمات بزرگی وارد می‌کنند، اما نه تنها جدی گرفته نمی‌شود، بلکه شاید اصلا دیده نشود.

پایگاه اطلاع رسانی چند ثانیه نوشت: به بهانه هک شدن سایت هلدینگ «سراوا»، چند نکته به ذهن متبادر می شود:برخی آسیب پذیری‌ها در عین حال که صدمات بزرگی وارد می‌کنند، اما نه تنها جدی گرفته نمی‌شود، بلکه  شاید اصلا دیده نشود.

اوضاع سایبری کشور ایده آل نیست. شرکت‌هایی که اطلاعات هویتی و .... مردم را در اختیار می‌گیرند، باید نسبت به حفظ و نگهداری داده ها مسئولیت پذیر باشند و حاکمیت با قانون گذاری باید آنها را مسئولیت پذیر کند.

جریمه سنگین یکی از ابزارهایی است که بواسطه قانون برای بازدارندگی از کاهلی و بی مسئولیتی در رفتار حفاظتی کمپانی ها می توان بکار گرفت. راه های فرار دریافت مالیات و عوارض آزادراه توسط حاکمیت به فوریت بسته می شود اما جایی که مسئله درآمد مالی دولت، محور نیست و مسئله اصلی حفاظت از داده های مردمی است، دغدغه ای وجود ندارد.

معمولی ترین سایت هابرای ارایه خدمت، کد ملی و تلفن همراه را درخواست میکنند، اما هیچ مسئولیتی نسبت به حفاظت از آن بر عهده نمی گیرند و در صورت افشا و ایجاد خسارت برای فرد دریافت کننده خدمات، به هیچ کس پاسخگو نیستند و هیچ خسارتی هم پرداخت نمی کنند. شاید بتوان گفت که اصلا چنین تعریفی در قوانین حقوقی کشور وجود نداشته باشد!

نگران چهار تار مو باشیم یا داده‌های حیاتی ملی؟!

کمپانی های بزرگی چون اسنپ و دیجی کالا، کاربران میلیونی دارند و احتمالا داده‌های فراوانی را از موبایل هوشمند مردم دریافت و ذخیره می‌کنند، اما آیا نسبت به روز مبادا، آینده نگری کرده‌ایم؟ قوانین پیشگیرانه برای جلوگیری از تخلف احتمالی یا هک شدن دیتابیس کمپانی‌های مذکور و خسارات آینده را مصوب کرده ایم؟

اساسا در دنیای دیجیتالی امروز، نگاه کلان وجود دارد یا فقط نگران چهار تار موی سلبریتی اینستاگرامی و خردادیان‌های مونث الوان هستیم؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج