جاباما
۱۲۳۲۴۵۳
۳۹۶۵
۳۹۶۵
پ

احتمال توافق در دور تازه مذاکرات وین

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها ثانیه شماری می‌کنند که با ما توافق کنند تا نگرانی‌هایشان در حوزه انرژی را با حضور ما برطرف کنند، پیشنهادات اخیری که دادند نرمش‌های اولیه خوبی است که باز دارد روی آن کار می‌شود و نظرات ایران روی آن‌ها مطرح می‌شود، همین الان هم پیشنهادات دارد به دست آمریکایی‌ها می‌رسد.

ایلنا: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها ثانیه شماری می‌کنند که با ما توافق کنند تا نگرانی‌هایشان در حوزه انرژی را با حضور ما برطرف کنند، پیشنهادات اخیری که دادند نرمش‌های اولیه خوبی است که باز دارد روی آن کار می‌شود و نظرات ایران روی آن‌ها مطرح می‌شود، همین الان هم پیشنهادات دارد به دست آمریکایی‌ها می‌رسد.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص آغاز دور تازه مذاکرات میان ایران و کشورهای عضو برجام و به صورت غیرمسقیم ایالات متحده به منظور احیای توافق برجام، گفت: محور اصلی تمام مسائلی که در این چند دور از مذاکرات در دولت سیزدهم طرح شده منافع اقتصادی ملت ایران است و اجازه داده نشده که به حوزه‌های سیاسی و امنیتی کشیده شود. به نحوی که طرف‌های ما بعد از یکی دو جلسه که به حاشیه می‌رفتند دیگر برای همیشه این بحث‌ها را کنار گذاشتند و فهمیدند که جمهوری اسلامی روی خوش به این مسائل حوزه منطقه و امنیت و این‌ها نشان نخواهد داد. بنابراین همه روی موضوع اقتصاد و ۳ مساله لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت متمرکز هستند.

وی ادامه داد: ملت ایران هم قطعا از این دولت انتظار دارد که اگر توافقی انجام داد مانند توافق قبلی نباشد که رئیس جمهور آمریکا بیاید و همه چیز را از بین ببرد و چیزی دست ملت ایران نباشد، در نتیجه این خواسته جزو خطوط قرمزی بوده که این‌ها به آن عمل کردند.

کریمی قدوسی در ادامه با اشاره تمایل اروپا و آمریکا برای بازگشت ایران به بازار جهانی انرژی، عنوان کرد: از آنجا که تحولات زیادی در منطقه به وجود آمده و آمریکایی‌ها هم در موقعیت بسیار ضعیفی قرار گرفته‌اند، به خصوص در حوزه انرژی خیلی نگران هستند و خیلی هم در تلاش هستند که به سرعت وارد بازار نفت ایران شوند به این خاطر که هرچه گشتند جایگزینی برای نفت ایران پیدا نکردند. به ویژه سفر پرچالش بایدن به ریاض و اتفاقاتی که آنجا رخ داد که حتی میز کنفرانس خبری بایدن را از آمریکا آوردند و پرچم سعودی‌ها را هم حذف کردند و آن چالشی که هم که به وجود آمد در مصاحبه با بایدن برای بن سلمان و سایرین خیلی سنگین بود لذا با دست خالی به خصوص در حوزه انرژی از منطقه رفت.

وی اضافه کرد: در نتیجه اکنون هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها ثانیه شماری می‌کنند که با ما توافق کنند تا نگرانی‌هایشان در حوزه انرژی را با حضور ما برطرف کنند، پیشنهادات اخیری که دادند نرمش‌های اولیه خوبی است که باز دارد روی آن کار می‌شود و نظرات ایران روی آن‌ها مطرح می‌شود، همین الان هم پیشنهادات دارد به دست آمریکایی‌ها می‌رسد.

نماینده مشهد در ادامه با اشاره به تحریم چند روز گذشته و واکنش ایران، گفت: اقدامی اخیرا انجام دادند و دوباره چند نفر و چند کشتی را تحریم کردند در مقابل پاسخشان عملی بود یعنی نصب سانتریفیوژهای جدید و تزریق گاز، البته این هم کمترین کار است و بدانند که دست ایران از اینجور مسائل خیلی پر تر است؛ اگرچه پیغام هم دادند که «نه این چیزی نیست و توافق کنیم زود حل می‌شود».

کریمی قدوسی با اشاره به خواسته‌ها و مطالبات ایران در مذاکرات، ابراز داشت: یک نکته دیگری هم که ما خیلی روی آن متمرکز هستیم این است که قبل از توافق آقای گروسی باید بیاید در تهران و همینجا اعلام کند که تمام پرونده‌های ادعایی ما درخصوص ایران بسته شد. تا این کار را نکنند توافقی صورت نمی‌گیرد، این اقدام به بعد از توافق موکول نمی‌شود. کمااینکه زمان برجام هم این اتفاق رخ داد و آمانو آمد اینجا قبل از امضای برجام، گرچه اینجا برای دیدن شهید فخری‌زاده هم به او دسترسی دادند اما همینجا مساله را بست و رفت. آمریکایی‌ها می‌گویند که نمی‌شود بعد از توافق اعلام خواهیم کرد اما این جزو خط قرمزهای ماست.

وی تصریح کرد: در مجموع موارد اختلافی ۲-۳ موضوع بیشتر نیست، سنگین هم نیست و در همه این‌ها آمریکایی‌ها نرمش نشان داده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص احتمال حصول توافق در این دور از مذاکرات، گفت: با توجه به مدتی که بحث شد و مسائل روشن است، مسائل منطقه و حوزه امنیت به طور کامل تفکیک شده، گام به گام جزئیات لغو تحریم‌ها نوشته و مشخص شده، راستی آزمایی ها دیده شده و همه این‌ها انجام شده به نظرم کار سختی پیش رو نیست و فکر نمی‌کنم دور از دسترس باشد. یعنی آمریکایی‌ها یک اراده کنند و این ۲ تا ۳ تا جواب ما را بیاورند و بنویسند فکر می‌کنم خیلی سریع به جمع‌بندی برسند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج