۱۲۳۵۱۲۵
۱۱۵۲۴
۱۱۵۲۴
پ

آیا ماه عسل امارات و اسرائیل به پایان رسید؟

روابط تل آویو و ابوظبی امروز مانند زن و شوهری است که بعد از دو سال شکاف میان عشق و زندگی زناشویی را فهمیدند!

جماران: روابط تل آویو و ابوظبی امروز مانند زن و شوهری است که بعد از دو سال شکاف میان عشق و زندگی زناشویی را فهمیدند!

روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: از زمان امضای توافقنامه های عادی سازی روابط میان رژیم اسرائیل  و امارات روابط ابوظبی و تل آویو موج از «سونامی»سرمایه گذاری تجاری و اقتصادی را شاهد شد.

آیا ماه عسل امارات و اسرائیل به پایان رسید؟

به رغم وجود حالتی از تردید از جانب ابوظبی اسرائیلی ها در سایه داده های آماری که تغییر در ترازوی تجاری را نشان می داد، خوش بین بودند.

«اریل کهانا» نویسنده روزنامه «اسرائیل الیوم» بر این باور است که روابط تل آویو و ابوظبی امروز مانند زن و شوهری است که بعد از  دو سال شکاف میان عشق و زندگی زناشویی را فهمیدند.

وی نوشت: درست است که طرف ها از روابط دو جانبه کاملا راضی به نظر می رسند اما بعد از دو سال فرود روی زمین واقعیت، همه چیز پیچیده شده است آن هم بعد از آن که رویای نخست همکاری گسترده در عرصه های فناوری برتر،امنیت، انرژی سبز، اینترنت، فضا، و گروه بزرگ و متنوع دیگری بود که هر دو طرف از جایگاه برتری در سطح جهانی برخوردارند.

نویسنده اسرائیلی روزنامه اسرائیل الیوم در ادامه نوشت: اسرائیلی ها تصور کردند که سرمایه ها از ابوظبی به تل آویو پرواز می کنند. 

همچننی انتظار می رفت که خلاقیت های فناوری شگفت انگیز در دبی ظاهر می شوند و با وجود آن که به لحاظ عملی پیشرفت بسیار خوبی رخ داد اما همه چیز بسیار پیچیده و کند بود و درست است که تجارت میان هر دو طرف هر ماه جهش دارد اما بیشتر سرمایه ها و تا حدود 60 درصد از  تل آویو به ابوظبی سرازیر می شوند و نه برعکس.

وی در ادامه نوشت: رقم ها خوب است اما بسیار دورتر از میلیاردها دلاری است که اسرائیلی ها در ابتدا توقع داشتند به سوی آنها سرازیر شود.

کهانا تأکید کرد که ارقام نشان می دهد که یک میلیارد دلار میان دو طرف رد و بدل شده است که بیشتر این مبلغ صرف تجارت الماس شده است که تولید نمی شود بلکه در سرزمین های اشغالی فراوری می شود.

به رغم آن که چند ماه پیش میان دو طرف توافقنامه تجارت آزاد امضا شده است اما نتایج آن هنوز مبهم است  شاید به خاطر آن که امارات برخی قواعد اساسی برای انجام کارهای تجاری دارد که همیشه مناسب اسرائیلی ها نیست. براساس این قواعد اسرائیلی ها همانطور که دوست دارند در رفتار و عملکردشان آزاد نیستند بلکه آنها ملزم به تکیه بر ایجاد یک شریک اماراتی هستند.

کهانا در ادامه نوشت:  درست است که در عمل بیش از 100 پروژه مشترک میان اسرائیلی ها و اماراتی ها ثبت شده است و این یک رقم خوبی است اما کسانی که شریک اماراتی داخل امارات پیدا نکنند نمی توانند فعالیت کنند.

وی تصریح کرد که اماراتی ها می خواهند که شرکت ها آن جا متمرکز شوند و دورانی که غول های نفتی پول های خود را بدون فکر کردن در سراسر جهان ریخت و پاش می کردند، دیگر گذشت.

اسرائیلی ها ناراحتی خود را از عقب نشینی اماراتی ها از عمل کردن به وعده های شان که بلافاصله بعد از امضای توافقنامه های عادی سازی روابط بر سر آنها فرو ریخت و اماراتی ها وعده دادند که پول های شان اسرائیلی ها را غرق می کند، پنهان نمی کنند. حالا با وجود گذشت دو سال از عادی سازی روابط اماراتی ها کیف پول های خود را مقابل اسرائیلی ها باز نکرده اند مگر به شرط آن که سود واضحی باشد یا شرکت، کارخانه یا شرکت تازه تأسیس در حوزه خودشان باشد.

از سوی دیگر، توقع اسرائیلی ها برای پرواز میلیون ها درهم بر فراز صحنه فناوری ها برتر ناامید کننده بوده است.

از آن فراتر حجم سرمایه هایی که اسرائیلی ها پیش اماراتی ها سرمایه گذاری می کنند را نیز مبالغی کم می دانند و آنها را «جیب خالی» توصیف می کنند زیرا هیچ سودی برای شان به بار نمی آورد.این در  حالی است که مخالفت هایی در امارات با عادی سازی روابط با اسرائیل ظاهر شده است و این مخالفت ها در «عجمان و فجیره» ظاهر شده و برای اسرائیلی ها فعالیت در آن جا سخت شده است؛ و همانطور که «اوهاد کوهین» رئیس اداره تجارت خارجی د روزات بازرگانی رژیم اشغالگر می گوید که این یعنی شور و شوق اسرائیلی ها در ابتدای امضای توافقنامه ها عادی سازی روابط و چشمداشت پرواز هواپیماهای پر از تاجران اسرائیلی به سمت امارات همچنان هدفی دور از دسترس است.

همچنین به گفته کهانا  دولت اسرائیل سرمایه گذاری های بزرگی که اماراتی ها آغاز کردند را به دلایل نامشخصی متوقف کرده است و این همان چیزی است که برای شرکت جهانی بنادر دبی امارات که قصد داشت بندر حیفا را از آن خود کند رخ داده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج