۱۲۳۵۴۷۱
۶۳۴
۶۳۴
پ

خوشحال نشوید آقای زاکانی نمی‌رود!

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به خبرنگاران ماندن زاکانی و شائبه رأی دیوان عدالت اداری را رد کرد

آرمان امروز: روز گذشته انتشار توئیتی که در آن با استناد به رای دیوان عدالت اداری، مدعی بود: «شهردار تهران شرایط احراز این پست ندارد و به‌زودی باید با کرسی بلدیه خداحافظی کند» با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی و رئیس شورای شهر تهران همراه شد. مهدی چمران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا براساس رای دیوان عدالت امکان خداحافظی زاکانی از شهرداری تهران وجود دارد؟ گفت: «موضع رای دیوان عدالت اداری چیز دیگری است و ربطی به آقای زاکانی ندارد.» این حدس و گمان‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ بود که هیات عمومی دیوان عدالت اداری حکمی مبنی بر ابطال مکاتبه «رئیس امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان اموری و استخدامی» درباره استعلام شهردار تهران منتشر کرد. پس از این حکم برخی جریانات و رسانه‌ها اعلام کردند حکم دیوان، درواقع حکم ابطال شهردار شدن علیرضا زاکانی است. با این وجود دیوان عدالت اداری با انتشار اطلاعیه‌ای تصریح کرد: «رای اخیر اساساً ارتباطی به حکم شهردار تهران ندارد.» با این حال روز گذشته فردی با انتشار توئیتی که به سرعت در فضای مجازی دست به دست و منتشر شد، با انتشار رای دیوان عدالت اداری مدعی شد که این نهاد، شکایت یک شهروند برای انتصاب شهرداردر کلانشهرها را پذیرفته است. شرایطی که براساس آن، انتصاب شهردار تهران را نیز غیرقانونی می‌کند و براساس آن زاکانی باید از شهرداری برود.

ماجرا چه بود؟

طبق بررسی خبرنگار «آرمان امروز» برخلاف ادعای مطرح شده‌، رای دیوان عدالت اداری دقیقا عکس آن چیزی است که در توئیت این شهروند آمده. به بیان دیگر دیوان‌، شکایت مورد نظررا رد کرده و انتصابات شهرداران در شهرهای بالای یک میلیون نفر را قانونی دانسته است. روابط عمومی دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با خبرنگار «آرمان امروز» این نامه را موضوعی شتابزده در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد که حتی منتشر کنندگان آن، حکم دیوان را به‌درستی مطالعه نکرده بودند. چندی قبل دیوان عدالت اداری شکایتی را در مورد غیرقانونی بودن انتصاب شرایط انتخاب شهردار در شهرهای بالاتر از یک میلیون نفردریافت کرد. شکایتی که براساس آن شاکی –که یک شخص حقیقی بود- ضمن شکایت از هیات وزیران، نهاد ریاست جمهوری، وزارت کشور، خواستار ابطال سه بند از شرایط انتصاب شهرداران در شهرهای بالای یک میلیون نفر شده بود. آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار مورخ 4/10/1397 ، تبصره 1 ماده 3 آیین نامه شرایط احراز تصدی سمت شهردارو شرط سنی آیین نامه، سه بندی بود که شاکی در دادخواست ارسالی خود به دیوان عدالت اداری خواستارابطال آنها شده بود. اما درنهایت دیوان عدالت اداری پس از بررسی این دادخواست با رد هر سه خواسته شاکی، دادخواست وی را وارد ندانسته و رد کرد.  در بخشی از رای دیوان عدالت اداری آمده است: «اقتضائات شهری و گستردگی مسائل مختلف برای اداره شهر مستلزم آگاهی مناسب از موضوعات مختلف کلان و خرد و درک نیازمندی های عمومی و بعضاً آشنایی نسبی با تخصص های مورد نیاز در حوزه مدیریت شهری از قبیل برنامه ریزی شهری، شهرسازی و ... است. از این رو معیارهای مختلف از جمله لزوم داشتن سوابق اجرایی، ملاک نوعی برای احراز حداقل شرایط مورد نیاز برای اداره امور شهری است.»  در انتهای این حکم که به امضای رئیس هیأت تخصصی اداری و امور عمومی رسیده است در یک جمع بندی آمده است: «بنابه مراتب مذکور هیأت تخصصی اداری و امور عمومی با اتفاق آراء معتقد است آیین نامه شرایط احراز تصدی سمت شهردار از جهات مذکور مغایرتی با قانون و مقررات استنادی شاکی ندارد از این رو با استناد به بند «ب» ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 رأی به «رد» شکایت صادر می‌شود.» 

دفاع تمام قد رئیس در اولین روز پس از انتخاب، از زاکانی

انتشار سریع این خبردرفضای مجازی آنچنان بود که رئیس شورای شهر تهران را نیز وادار به واکنش کرد. مهدی چمران در جلسه هم اندیشی با خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی در مورد این حکم گفت: رای دیوان عدالت اداری چیز دیگری است و ربطی به آقای زاکانی ندارد. خوشحال نشوید آقای زاکانی نمی‌رود! با این حال انتشار سریع دو خبردر عرض چند ماه در مورد برکناری شهردار تهران و استقبال افکار عمومی از این اخبار هر چند نادرست‌، می تواند نشانه های قابل تاملی از دیدگاه شهروندان تهرانی نسبت به عملکرد زاکانی باشد. عملکردی که در هفته های اخیر نیز بارها از سوی اعضای شورای شهر مورد انتقاد قرار گرفته است و به نظر می رسد زاکانی باید کمی عمیق تر و جدی تر به این پالس های اجتماعی توجه کند!

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج