۱۲۳۸۶۹۸
۱۵۰
۱۵۰
پ

بیش از ۱۰۰گونه جانوری ایران در معرض خطر انقراض

معاون محیط زیست طبیعی: بر اساس فهرست منتشره بیش از ۱۰۰گونه در فهرست در معرض خطر انقراض قرار دارد و بیش از ۱۶۰ گونه نیز در فهرست گونه‌های حمایت شده و حفاظت شده قرار گرفته‌اند.

ایسنا: فهرست مهره داران در معرض خطر انقراض و حمایت و حفاظت شده بعد از حدود ۲۰ سال به‌روزرسانی و منتشر شد.
 
حسن اکبری - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست - در این باره گفت: در آستانه هفته دولت با تلاش همکاران دفاتر تخصصی به‌ویژه دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی فهرست گونه‌های مهره‌دار در معرض خطر انقراض و حمایت و حفاظت شده بر اساس بند ت ماده ۳ قانون شکار و صید و مصوبه ۱۶۸ شورای عالی حفاظت محیط زیست به‌روزرسانی و در روزنامه رسمی منتشر و به مراجع ذیربط ابلاغ شد و از این تاریخ ملاک عمل برای مسایل قضایی و حقوق در سطح کشور خواهد بود.
بیش از ۱۰۰گونه جانوری ایران در معرض خطر انقراض
 
وی افزود: بر اساس فهرست منتشره بیش از ۱۰۰گونه در فهرست در معرض خطر انقراض قرار دارد و بیش  از ۱۶۰ گونه نیز در فهرست گونه‌های حمایت شده و حفاظت شده قرار گرفته‌اند.
 
اکبری تاکید کرد: در خصوص آبزیان و سخت‌پوستان مصوبه قبلی سازمان هنوز پابرجاست و در صورت تغییر، ابلاغ و اطلاع‌رسانی خواهد شد همچنین در خصوص بی‌مهرگان مراتب در دست بررسی نهایی است و به‌زودی اقدام خواهد شد.
 
تعیین وضعیت حفاظتی گونه‌ها بر اساس فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) توسط گروه‌های متخصص و براساس اطلاعات علمی به‌روز و معیارهای کمی همچون میزان کاهش جمعیت، محدوده جغرافیایی پراکنش گونه و آیا نتایج یک تجزیه و تحلیل کمی احتمال بالقوه انقراض در طبیعت را نشان می‌دهد، تعیین می‌شود.
 
با توجه به اینکه این اطلاعات در خصوص تعداد محدودی از گونه‌های ایران موجود بوده و بعضا وضعیت تهدید فعلی برخی گونه‌های حیات وحش کشور با فهرست سرخ IUCN انطباق ندارد، دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با همکاری دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش و با کسب نظر از اساتید دانشگاهی، متخصصان ستادی و استانی سازمان اقدام به به‌روزرسانی فهرست طبقه‌بندی حفاظتی مهره‌داران کشور بر اساس معیارهایی همچون عوامل تهدید، وضعیت جمعیت، پراکنش محدود و اندمیک بودن،  وضعیت قاچاق و غیره کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج