۱۲۴۰۸۰۹
۳۴۶
۳۴۶
پ

داستان نان در شهرهای گردشگرپذیر

استان‌های گردشگرپذیر در روزهای آخر تابستان با افزایش جمعیت روبه‌رو می‌شوند، مثل همین روزهای شهریور که نفس‌های تابستان به شماره افتاده و قبل از بازگشایی مدارس، فرصت‌ غنیمتی برای سفر خانوادگی است.

همشهری: استان‌های گردشگرپذیر در روزهای آخر تابستان با افزایش جمعیت روبه‌رو می‌شوند، مثل همین روزهای شهریور که نفس‌های تابستان به شماره افتاده و قبل از بازگشایی مدارس، فرصت‌ غنیمتی برای سفر خانوادگی است.

افزایش جمعیت در این شهرها، گاهی مشکلاتی را همزمان برای ساکنان شهرها و گردشگران رقم می‌زند، ازجمله کمبود نان و نانوایی. این موضوع را در شهرهای شمالی و سرعین به‌عنوان مقاصد گردشگری تابستان امسال بعد از ۲سال کرونایی که میزبان گردشگران زیادی‌بود‌ه‌اند، بررسی کردیم.

سهمیه آرد فوق‌العاده برای نانوایی‌ها

کمبود نان در گیلان با افزایش مسافران تابستانی بیشتر به چشم می‌خورد. هر چند رئیس اتحادیه نانوایان گیلان این مسئله را به ایام نوروز، تعطیلات آخر هفته و تعطیلات مناسبتی هم تعمیم می‌دهد.

به‌گفته عادل محمدی، کمبود مغازه نانوایی در گیلان وجود ندارد و با تهیه سهمیه آرد مشکلی برای پخت نان در روزهای مسافرپذیر وجود نخواهد داشت. فرزاد اسدی، مدیرکل اداره کل غله و خدمات بازرگانی گیلان نیز درباره توزیع آرد فوق‌العاده به نانوایی‌های استان می‌گوید: در تعطیلات و فصل کشاورزی که با افزایش تقاضا مواجه می‌شویم ماهانه ۲۵ تا ۳۰ هزار تن آرد سهمیه‌ای و فوق‌العاده به نانوایی‌ها اختصاص پیدا می‌کند تا کمبودی نداشته باشیم.

رئیس اتحادیه نانوایان گیلان یکی از راهکارها را معرفی تعدادی نانوایی با عنوان نانوایی «امین» در رشت عنوان می‌کند که سهمیه آرد فوق‌العاده از سوی جهادکشاورزی به آنها تعلق می‌گیرد.

محمدی با اشاره به فعالیت 80 باب نانوایی امین ادامه می‌دهد: نانوایی‌های امین تا ساعت 23باز هستند.کارگروه آرد و نان براساس نیازسنجی در ایامی که آمار گردشگر در گیلان بیشتر می‌شود، مازاد سهمیه آرد را برای نانوایان امین تامین می‌کند تا گردشگران و ساکنان شهرها مشکلی نداشته باشند. 

اجاره‌بهای بالای ملک نانوایی

اردبیل امسال بعد از 2سال رکود سفر و همه‌گیری بیماری کرونا، میزبان گردشگران بسیاری بود و جمعیت 500هزار نفری شهر به 2برابر رسید.

کمبود نانوایی و نان اما در این شهر گردشگر پذیر با شهرهای شمالی یک تفاوت دارد. تفاوتی که مدیرکل‌غله‌وخدمات‌بازرگانی‌دولتی‌ استان‌اردبیل این‌طور به همشهری توضیح می‌دهد: مسافران برای رسیدن به سرعین از جاده‌ای با امکانات خرید و رستوران مثل جاده‌های شمالی نمی‌گذرند. این تفاوت باعث می‌شود تا بحث نان و نانوایی در این شهر به‌عنوان نیاز اولیه مسافران، پر رنگ‌تر شود.

استان اردبیل نیز علاوه بر سهمیه آرد استان‌ها در 3ماه تابستان برای سرعین به‌عنوان شهر گردشگرپذیر، سهمیه آرد مازاد دریافت می‌کند. علی نوبخت، تأکید می‌کند سعی داریم برای گردشگران و بومیان سرعین مشکلی در تهیه نان نباشد. اما مسئله فقط به تامین سهمیه آرد برای سرعین ختم نمی‌شود و بحث کمبود ملک نانوایی هم مطرح است، سرعین یک مقصد گردشگری تابستانه است و پاییز و زمستان خلوتی را از لحاظ گردشگرپذیری می‌گذراند.

روزهای سردی که با همان 25نانوایی فعال در سرعین، نان اهالی تامین می‌شود درحالی‌که تابستان‌ها اهالی هم برای تامین نان باید رنج ایستادن در صف طولانی را تحمل کنند و گاهی دست خالی بازگردند.مدیرکل‌غله‌وخدمات ‌بازرگانی‌دولتی‌اردبیل علت را در اجاره‌بهای بالای نانوایی‌ها می‌داند و می‌گوید: نانوایی‌هایی که ملک را سالانه اجاره می‌کنند، باید اجاره بهای بالایی بپردازند. زیرا فقط 6ماه اول سال با حضور گردشگران، مشتری دارند. کمبود نانوایی در سرعین معمولا با استقرار نانوایی سیار در 6ماهه اول تامین می‌شود. طوری که نوبخت می‌گوید عید قربان امسال به‌دلیل افزایش خیل گردشگران، بخشی از نان سرعین از اردبیل تامین شد. نانوایی‌های روستای ویلادره در یک کیلومتری سرعین نیز تامین نان را برعهده داشتند تا کمبودی‌برای مردم نباشد.

با اینکه توزیع سهمیه آرد در شهرها براساس جمعیت صورت می‌گیرد، اما با توجه به نیازسنجی در شهرهای گردشگرپذیر و اعلام نیاز به کارگروه‌های آرد و نان در استان‌ها سهمیه آرد فوق‌العاده در فصل تابستان به نانوایی این شهرها داده می‌شود تا گردشگران و ساکنان شهرها با کمبود نان روبه‌رو نباشند. این روند شاید بتواند مشکل کمبود نان را در شهرهای گردشگرپذیر شمالی که تقریبا در همه ایام سال مسافر و نانوایی به تعداد کافی برای جمعیت شناور در طول سال دارد، تا حدودی حل کند، اما برای شهرهای گردشگرپذیری که فقط در تابستان‌ها میزبان مسافران است، راه چاره نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج