۱۲۴۱۰۷۹
۵۳ نظر
۵۹۶۴
۵۳ نظر
۵۹۶۴
پ

دریغا که ایران ویران شود به روایت تصویر

رسول اسدزاده (خبرنگار) نوشته است: عباس معروفی که درگذشت برخی‌ها گفتند او افسردگیِ مجسّم بود. متن‌هایش تلخاب و زهراب بود، بی هیچ نوری از ایمان و امید، او رهبر ارکسترِ سمفونی مرگ بود. هرچند برخی از این ابراز نظرها از روی حَسَد و کینه توزی است اما فرم و محتوای عباس معروفی مانند بسیاری از نویسندگانِ روشن روانِ این خاک آغشته به افسردگی و حُزن و محنت است. به سیاهه نویسندگان و شاعرانِ خفته در غربت نگاه کنید.

برترین‌ها: رسول اسدزاده (خبرنگار) نوشته است: عباس معروفی که درگذشت برخی‌ها گفتند او افسردگیِ مجسّم بود. متن‌هایش تلخاب و زهراب بود، بی هیچ نوری از ایمان و امید، او رهبر ارکسترِ سمفونی مرگ بود. هرچند برخی از این ابراز نظرها از روی حَسَد و کینه توزی است اما فرم و محتوای عباس معروفی مانند بسیاری از نویسندگانِ روشن روانِ این خاک آغشته به افسردگی و حُزن و محنت است. به سیاهه نویسندگان و شاعرانِ خفته در غربت نگاه کنید.

دریغا که ایران ویران شود به روایت تصویر

ساعدی، هدایت، چوبک، جمالزاده، براهنی، معروفی و... نوشتار همه این غریب خفتگان به نوعی آغشته به ملال و رنج است. حتی آنان که در دامن وطن خفته‌اند، آن سنگِ قبر شکستگانِ امامزاده طاهر کرج، احمد شاملو، هوشنگ گلشیری و همسایگانشان در گورستان هم، از تلخی کم نگفته‌اند و ننوشته‌اند. سالها پیش در کارگاه داستان نویسیِ خانه ادبیات ایران، محمدرضا گودرزی می‌گفت :  ملاتِ نوشتن تجربه زیسته نویسنده است. محیط و چیزهایی که در زندگی می‌بیند، می‌شنود، مزه می‌کند، روی پوستش احساس می‌کند و به آنها فکر می‌کند، مصالح او در ساختنِ متون و اشعار هستند. البته گاهی هم کِلکِ خیال است که متن را می‌سازد، نویسنده سوار بر خیال پیمای خویش می‌شود و از دنیایی خیالی و ناموجود چیزهایی می‌نویسد که برای خواننده قابل باورند. گودرزی می‌گفت حتی دنیای خیالی نویسنده از تجارب زیسته وام می‌گیرد. دنیای خیالی هم متاثر از اتفاقاتی است که ما در زندگی حقیقی تجربه می‌کنیم.

باری... این روزها مانند خیلی‌ها خشکیدگیِ زادگاهم را به نظاره نشسته‌ام، تصویر هوایی دریاچه ارومیه آن را در ضلع پایینی مثلثی نشان می‌دهد که دریاچه وان در ترکیه و دریاچه سوان در ارمنستان در اضلاع فوقانی آن، شادمان به زندگی ادامه می‌دهند. ‌این تصویر مرا به یاد عکس مشهوری می‌اندازد که سالها پیش در جهان رسانه جنجال به پا کرد. کودکی قحطی‌زده در خودش پیچیده و لاشخور در چند قدمی اوست. عکاس لحظه‌ای را ثبت می‌کند که چند ماه بعد سبب می‌شود خودش دچار افسردگی شود و خودکشی کند. دریاچه من نباید دچار قحطی می‌شد. و من مانده‌ام در این تصویر نحس کیستم؟ پرنده مردار خوارم؟ کودک قحطی زده‌ام؟ عکاسم یا یکی آنهایی که خارج از قاب این عکس به هر زحمتی ‌که هست سرپا ایستاده‌اند، با زانوهایی که وزنِ اندوهِ جهان روی آنها سنگینی می‌کند.

مقایسه تلخ وان ترکیه با دریاچه ارومیه

دراین راستا همشهری نوشت: درپی منتشر شدن اخباری در فضای مجازی درباره خشک شدن کامل دریاچه ارومیه آرزو اشرفی‌زاده - مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با تکذیب این خبر اظهار کرد: دریاچه ارومیه هنوز به‌صورت کامل خشک نشده اما تقریبا دو قسمت شمالی و جنوبی آن از هم جدا شده است و حدودا ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از دریاچه باقی‌مانده است.

وی افزود: براساس آخرین اطلاع‌رسانی از وضعیت دریاچه ارومیه از دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، یکشنبه (۱۳ شهریورماه) تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۱۹ متر، وسعت دریاچه ۱۰۱۰ کیلومتر مربع و حجم آب موجود ۱.۳۹ میلیارد متر مکعب بوده این در حالیست که در ۱۳ شهریورماه سال گذشته تراز سطح آب دریاچه ۰.۵۳ متر، وسعت دریاچه ۱۲۵۱ کیلومتر مربع و حجم آب موجود ۱.۵ میلیارد متر مکعب بیشتر بود؛ به عبارتی در سال ۱۴۰۰، تراز سطح آب ۱۲۷۰.۷۲ متر، وسعت دریاچه ۲۲۶۱ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در دریاچه ۲.۸۲ میلیارد متر مکعب گزارش شد.

دریغا که ایران ویران شود به روایت تصویر

اشرفی‌زاده درباره اقدامات لازم برای افزایش تراز دریاچه و اتصال جزایر جدا شده در نیمه شمالی و جنوبی دریاچه توضیح داد: یقینا تامین حق‌آبه زیست محیطی دریاچه نیاز است و در صورت عدم تامین آن، قاعدتا وضعیت با توجه به روند و میزان بالای تبخیر تا اواسط پاییز قطعا میزان بیشتری تبخیر را نیز خواهیم داشت و سطح تراز دریاچه ارومیه به کمترین میزان خود در چندین سال اخیر می‌رسد. 

وی با اشاره به اظهارات وزارت نیرو در راستای تامین حق‌آبه دریاچه ارومیه گفت: در دو سال گذشته باتوجه به اظهارات وزارت نیرو باید هر سال حدود ۱.۱ میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه می‌شد، در حالی که روند تبخیر بسیار بیشتر از این مقدار آب است. سازمان حفاظت محیط زیست میزان نیاز آب محیط زیستی دریاچه را به وزارت نیرو به مقدار ۳.۴ میلیارد مترمکعب اعلام کرده بود که در صورت عدم تحقق این میزان حق‌آبه قاعدتا باتوجه به تبخیر بالایی که وجود دارد، قطع به یقین امیدی به احیای دریاچه نخواهد بود.

اشرفی زاده در پاسخ به اینکه آیا باتوجه به وضعیت کنونی و تاخیر بارش پاییزی امکان خشک شدن کامل دریاچه ارومیه وجود دارد یا خیر؟ گفت: در صورت عدم تامین حق‌آبه و تحقق نیافتن برنامه‌های مصوب شده به‌صورت کامل، قطع به یقین دریاچه کاملا خشک می‌شود و امیدی به احیای آن نیست اما در نقطه مقابل با تحقق برنامه‌ها و تامین حق‌آبه دریاچه به صورت کامل امیدواریم وضعیت بهتری را برای دریاچه ارومیه با افزایش بارش‌ها شاهد باشیم. 

وی افزود: مسلما بارش‌ها و تغییرات اقلیمی نیز تاثیر خود را بر دریاچه گذاشته است اما جلوگیری از توسعه کشاورزی و انجام کشاورزی پایدار در سطح حوضه ارومیه، از راه حل‌های اصلی احیای دریاچه است همچنین جلوگیری از ساخت سدهای جدید در حوضه دریاچه و تداوم توقف‌های انجام شده در این زمینه باید همچنان ادامه داشته باشد.

دریغا که ایران ویران شود به روایت تصویر

اشرفی‌زاده درپی تصویر منتشر شده در فضای مجازی درباره همسایگی دریاچه ارومیه و وان اما با دو سرنوشت متفاوت اظهار کرد: وضعیت دریاچه وان به دو دلیل عمق بیشتر آن و مدیریت بهتر منابع آب و کشاورزی در حوضه نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه بهتر است. در حوضه دریاچه ارومیه به دلیل برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی و توسعه بی‌رویه اراضی کشاورزی تامین حق‌آبه‌های زیست محیطی محقق نمی‌شود. 

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: وزارت نیرو طبق قانون مکلف به تامین نیاز آبی زیست‌محیطی دریاچه ارومیه است اما به این دلایل همچنین کاهش بارش‌ها حق‌آبه‌ را به‌صورت کامل تامین نکرده ست.

اشرفی‌زاده در پایان گفت: رسانه‌ها باید برای تامین حداکثری حق‌آبه دریاچه ارومیه از وزارت نیرو مطالبه‌گری کنند تا پیگیری‌ها صورت بگیرد و از مبادی پیش‌بینی شده میزان ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق‌آبه دریاچه ارومیه محقق شود.

بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی و آخرین تصاویر ماهواره‌ای در روز جمعه (۱۱ شهریورماه) مساحت پهنه آبی دریاچه ارومیه ۹۸۰ کیلومتر مربع برآورد شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مردم مشکلات رو ریشه ای حل کنن.مشکل از جای دیگست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        کی ایران رو ویران کرده الان

      • ناشناس

        اصولگراها مسئولین تصمیم غیر اصولی احساسی میگیرن برای همه چی که این شده

    • ناشناس

      اب در هاون کوبیدن

    • ناشناس

      با این اوضاع اقتصادی و اجتماعی ایران تا ویرانی راهی نمانده

    • ناشناس

      باین هم راضی نباشید شما را ... 😣

    • بدون نام

      ایران درحال تموم شدن دقیقا همین تصویره بعضی از مسئولین زور میزنن تا نشون بدن ایران زندس خبرندارن مرده متحرکه بامردمان زامبیه که هیچ بوی از زندگی لاکچری نبردن ودارند درمنجلاب غرق میشن بقامیکنند برای فقط زندهذموندن یابهتربگیم حرکت کردن مثل زامبی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بنظر مياد كه "خودمان انتخاب كرده ايم كه اينطوري زندگي كنيم"

    • ناشناس

      نتیجه مدیریت اقای کلانتری وشیخ حسن

    • ناشناس

      ایرانه من

    • ناشناس

      ایران ویران شد ودزدیدن حق مردمو بخاطربجه هاشون درخارج .....ازگلوشون به بدترین نحوممکن دربیاد

    • م ح ص

      علت اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه هزاران عدد زمینهای دیمی است که به خانه باغ تبدیل شده و هر کدام از این باغها به اندازه یک جنگل ۱۰ هکتاری آب مصرف می کنند

    • رزسفید

      دقیقا

    • ناشناس

      وقتی مسعولین با زد و بند پست بگیرند وهیچ‌گونه تخصص وشناختی از حوزه کاری خود نداشته باشند ومسعولان در راس و وزرا نیز
      چوب لایک چرخ همدیگه کنند

    • بن تن

      از دزدی ها و اختلاس ها چه خبر ؟؟؟؟ از وعده های دروغین چه خبر؟؟؟؟ از تبعیض و ... چه خبر از ماست که بر ماست

    • ناشناس

      ماخودمان هستیم ک بخودمون ظلم میکنیم همش ناشکری خدا یاکلابرداری کمی فکرکنم میبینیم

    • ناشناس

      مگه آباد بود همیشه ویران

    • ناشناس

      بهت آور هست
      ایران و یک محیط زیست ورشکسته

    • ناشناس

      چند سال پیش یه سیلی اومد و دریاچه مقداری اب گرفت. خیلی از این برادران بودند که حرف کاوه مدنی را مسخره میکردند حالا بیا دوباره خوشمزه بازی در بیار و فکر کن میتونی علم را مسخره کنی!

    • ناشناس

      ایران چرا تن تورو پاره پاره کردن

    • ناشناس

      باافغانیا شده شماخوابین

    • ناشناس

      نه تنها دریاچه مرده بلکه با این وضع ایران مرده همش وعده و وعید سراب است

    • ناشناس

      از اعماق خلیج فارس تا ترکیه و عراق
      و سرخس لوله گاز رفت چرا از دریای خزر به این دریاچه اب انتقال داده نمیشود؟

    • نادرشاه افشار

      ننگ بر هاشمی رفسنجانی .

    • ناشناس

      دیگه چیزی از ایران ومردم ایران نمانده

    • نظری

      سلام علت خشک شدن دریاچه ارومیه خودم مردم ارومیه هستن چون هزاران هکتار زمین‌های دیمی رو تبدیل به باغ وباغجه برا خوشگذرونی کردن وهرکدوم به اندازه آبیاری یه جنگل استخر مصنوعی وطبیعی درست کردوانبار کردن خوب حالا دولت چکار کنه... پس مقصر اصلی خود ملته

      پاسخ ها

      • ناشناس

        طبق تحقیقات یک موسسه معتبر خارجی علت خشکسالی ایران 95% انسانی است 5 درصد طبیعی

    • ناشناس

      فاتحه....

    • چالرز غلام حسین

      سلام. چرا از دریاچه خزر اب نمیکشند ؟

    • ناشناس

      مردم!!!

      این مردم خیلی وقته تو خلسه کامل به سر میبرن باید با یه ضربه خیلی محکم زد بیدارشون کرد به خودشون بیان

    • ناشناس

      این مردم کمتر از اونی هستن که شما گفتی...
      خیلی کمتر

    • ناشناس

      بله دلخوش به این مقدار نباشید

    • ناشناس

      عجب

    • ناشناس

      درنمیاد...

      میبینی که!

    • ناشناس

      الهی آمین

    • ناشناس

      کار نمی‌کنیم، همگی دنبال پول مفت می‌گردیم!

    • حسن

      باید به مسئولین تبریک گفت در طول 13000 سال کسی نتونسته بود این دریاچه رو خشک کنه اینه تو 30 سال خشکش کردن
      زمان احمدی نزاد وسط دریاچه جاده ساخت ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • حسن

      دمتون گرم با این توان تخریبتون

    • ناشناس

      دمتون گرم که در طول 13000 سال شما موفق ترین دولت بوید ...!!!!!!!

    • ناشناس

      با این سرعت تخریب بزودی ایران تبدیل به سیاه چاله کره زمین تبدیل خواهد شد

    • ناشناس

      فشار اب در منطقه 7 تهران چرا کم شده ...!!!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      کاری که مدیران قبلی این سرزمین در طول 13000 سال نتوانستند بکنند اما شما موفق شدید ...!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      بجای دریغا که ایران ویران شود باید گفت دریغا که ایران ایران شود ...!!!!!!!!!!!!

    • حسن

      میگن در این 3 دهه اخیر 700 هزار چاه اب بدون مجوز زده شده ...!!!!!!!

    • علی

      طبق بررسی یکی از مراکز تحقیقات معتبر جهانی خشکسالی ایران 95% علت دستکاری انسانی بوده ساخت سدهای بی رویه و غیر کارشناسی زدن 700 هزار چاه اب بدون مجوز کشاورزی سنتی ابیاری سنتی ساخت و سازهای بی رویه در طبیعت و جنگل ها وووو.................که مدیران بهتر میدونند

    • بلبل خوش سخن باغ ایران

      آب های جاده ها که باعث سیل میشود را مهندسی شده به سمت دریاچه هدایت کنند و در داخل زمین های خشک شده دریاچه کانال های یک متری حفر کنند که آب باران هدر نرود واز همه قطره قطره باران امسال استفاده کنند .

    • ناشناس

      کاربر نظری .
      مقصر دولته .. گیرم حرفهای شما درست باشه .. چه کسی اجازه ساخت داده ؟؟!!! چرا گذاشتند ساخت و ساز بشه و باج های زیادی گرفتند !! شما الان بخوای یک بازسازی ساده انجام بدی ماموران شهرداری روزی ده بار میان دم خونه ت .. چطور هزاران ویلا و باغ ساخته شده !!؟؟ مشکل از فساد بزرگ دولت در همه بخش‌های دولتی است .

    • ناشناس

      یکی دلایل اصلی کمبود اب اسراف بی رویه اب کشاورزی سنتی وحفرچاه براباغ ویلا وهمه مهم تروجودمدیران بی سواد که سررشته ازکارخودندارند

    • ناشناس

      باید زار زار گریست برای سرزمین ایران پول ایران رادرکشوربیگانه هزینه می کنند ولی دریاچه های طبیعت بکرایران بایدنابودشود ظلم ظلم است خواه طبیعت باشدخواه انسان باشد

    • ناشناس

      61 درصد ایران بیابونه. ایران در حقیقت ویرانه ای بیش نیست.

    • محمد_ ا

      سلام چرا این شعار را میدید ایران سربلند وآزاد بوده وهمی شه آزاد خواهد بود با 7000 هزار سال تاریخ ایران عزیز وسربلند وکهن مادر وپدر ایرانیان بوده وهست جانم فدای ایران وعزیز م سلامتی_

    • جانبازجنگ۸ساله

      مگه ازاین ویران ترهم میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج