۱۲۴۲۱۰۴
۴۳ نظر
۱۲۳۷۳
۴۳ نظر
۱۲۳۷۳
پ

کاری که ملکه بلد بود و محمدرضا پهلوی بلد نبود

فرق ملکه بریتانیا با شاه ایران اما این بود که حفظ پادشاهی را مهمتر میٰ‌دانست تا ارضای حس قدرتٰ‌خواهی و مداخلهٰ‌گری خودش. او بر تخت میٰ‌نشست و ظاهرا هیچٰ‌کار نمیٰ‌کرد. اما در واقع، سختٰ‌ترین کار دنیا را میٰ‌کرد. هیچٰ‌کار نکردن. خودداری کردن. پرهیزگار بودن. و پرهیز و خودداری بر خوان قدرت، دشوارتر از هر روزهٰ‌داری است.

روزنامه هم میهن: خیلی محترمانه پرسید: «چرا از من عذرخواهی نکردید؟». مخاطبش عمویش بود که عشق را بر تاج و تخت پادشاهی ترجیح داده بود. رفته بود دنبال یک زن مطلقه. همان زنی که چرچیل دربارهٰ‌اش میٰ‌گفت: «سه شوهر در قید حیات دارد». عمو ادوارد اما بین عشق و قدرت، آن را انتخاب کرده بود که دلش میٰ‌خواست. و این، شاید حسرت همیشگی الیزابت بود در هفت دهه ملکه بودن. تقریبا هیچٰ‌کاری نمیٰ‌کرد که باب دلش باشد. و این، شد بخشی از جوهره وجودش، کاراکترش، شخصیتٰ‌اش. درست همان چیزی که لایق پادشاهی بود.

کاری که ملکه بلد بود و محمدرضا پهلوی بلد نبود

«عموما ملکهٰ‌ها عملکرد بهتری از پادشاهان دارند». این را عمو ادوارد میٰ‌گفت. همان مرد از پادشاهی گسسته و به دلبر پیوسته. اما این، جواب گلایهٰ‌های برادرزاده نبود. بردارزادهٰ‌ای که اگر او دنبال دلش نمیٰ‌رفت، هیچٰ‌وقت نه پدرش شاه میٰ‌شد و نه او ملکه. حالا او بود که خیلی دوستانه به عمویش میٰ‌گفت: «شما فکر نمیٰ‌کنید مستحق یک عذرخواهی هستم؟ فکر نمیٰ‌کنید ترجیح میٰ‌دادم خارج از مرکز توجه بزرگ بشم؟ دور از دربار؟ دور از موشکافی و معرض دید؟ یه زندگی خوشٰ‌تر؟ بهٰ‌عنوان یک همسر و مادر. بهٰ‌عنوان یک زن انگلیسی روستایی» و عمو ادوارد فقط توانست بگوید: «متاسفم».

این گپ کوتاه، این گفتٰ‌وگوی عمو و برادرزاده، این دیدار پادشاه دیروز و ملکه امروز نمادی بود از آن باری که ملکه از روز نخست بر دوش خود حمل میٰ‌کرد. باری از نگاهٰ‌ها، باری از توجهات، باری از آداب، باری از سنت و البته، باری از مصلحت. و البته، این بار بر دوش هر آن کسی است که در جایگاه پادشاه مشروطه نشیند و بخواهد موازنه دشوار میان سنت، عرف، مصلحت و سلطنت را برقرار کند.

کاری که ملکه بلد بود و محمدرضا پهلوی بلد نبود

*پادشاهی مشروطه کاری دشوار است. اینکه فقط سلطنت کنی و نه حکومت، دشوارتر از آن است که در دربار و بازار و ارتش و هر نهاد سیاسی و اجتماعی دیگر که در قدرت موثرند و نفوذ دارند، باندی شکل دهی و بر حیطه فعالیت دولت و نخستٰ‌وزیر و احزاب و مطبوعات چنگ اندازی. پادشاه مطلقه میٰ‌تواند همه کار کند و مسئولیت هیچٰ‌کار را نپذیرد.

پادشاه مشروطه اما باید جلوی خود نگه دارد، اسب سرکش قدرت را لگام زند و تقریبا هیچ کار نکند تا مسئولیت خود را ایفا کرده باشد. در همان نخستین روزهای سلطنت، روزی که ناگهان مهٰ‌ای سمٰ‌آگین و کشنده لندن را در بر گرفت و کل نهاد دولت در برابر آن کاری نمیٰ‌توانست بکند، ملکه یکی از بزرگترین درسٰ‌های سیاسی عمر طولانی خود را آموخت.

آن روز سمی، وینستون چرچیل، مقتدرترین نخستٰ‌وزیر عمر ملکه، بر صندلی ریاست دولت تکیه زده بود. اما گاه، بحران چنان ناگهانی و پیشٰ‌بینیٰ‌ناپذیر است که چرچیل هم در برابر آن حرفی برای گفتن ندارد. البته، پوپولیسم همواره ابزاری دمٰ‌دستی است برای سیاستمدار. چرچیل هم در اوج درماندگی، در روزی که رقیبان سیاسی به زانو زدن او دل بسته بودند، یادش نرفت که برگ آخرش را رو کند. حضور در میدان را برگزید. رفت به بیمارستان و وعده حمایت و افزایش حقوق کادر پزشکی و پرستاران را داد. فردای آن روز، روزنامهٰ‌ها نوشتند: «یک سیاستمدار واقعی در میان بحران» و اینکه: «او تنها مقام مسئولی بود که در آن فضای آلوده به سم، به بیمارستان رفت».

همان شب، وقتی مه ناگهانٰ‌آمده ناگهان رفت، ملکه گفتٰ‌وگویی صریح با مادر بزرگش، ملکه مری، دارد. از او میٰ‌پرسد: «ولی اگه مه از بین نمیٰ‌رفت چی؟ و دولت همینٰ‌طور دست و پای خودشو گم کرده بود؟ مردم همچنان میٰ‌مردن؟ و چرچیل همچنان از واگذاری قدرت خودداری میٰ‌کرد؟ و کشور همچنان رنج میٰ‌کشید؟». اینجاست که حرف اصلیٰ‌اش را میٰ‌زند: «بهٰ‌عنوان رئیس دولت حس خوبی نداره که دست روی دست بذاری». منظورش از رئیس دولت، در اینجا خودش است، ملکه؛ رئیس کلی حکومت. روشن است در میانه بحران، او هم دوست داشت مثل چرچیل کاری کند و خودی بنماید. اما این، کار یک پادشاه مشروطه نیست. این، همان پاسخی است که ملکه مادر به صریحٰ‌ترین شکل به ملکهٰ‌ای میٰ‌دهد که از دست روی دست گذاشتن، حس خوبی نداشت: «دقیقا حس خوبی داره».

و ملکه بهتٰ‌زده واکنش نشان میٰ‌دهد: «جدی؟ ولی قطعا دست روی دست گذاشتن کار درستی نیست؟».

و پاسخ درخشان ملکه مادر که شاید درسی به ملکه جوان داد که بزرگترین سیاستمدارانی که او عمر خود را با آنان گذراند، به او ندادند: «هیچ کاری نکردن از هر کاری سختٰ‌تره و تموم انرژیٰ‌ای که داری ازت میٰ‌گیره» و البته، با این توضیحات با ملکه جوان همٰ‌دردی کرد: «بیٰ‌طرف بودن طبیعی نیست، انسانی نیست. مردم همیشه ازت میٰ‌خوان یا لبخند بزنی یا موافق باشی یا اخم کنی و همون لحظهٰ‌ای که تو هم این کاررو بکنی، در واقع وضعت را مشخص کردی، دیدگاهتو و (این) تنها چیزی (است) که بهٰ‌عنوان یک فرمانروا حق انجام دادنش رو نداری. هر چقدر کمتر این کار رو بکنی، کمتر بگی و موافقت کنی و لبخند بزنی…».

و ملکه حرف او را با طعنه آمیخته به خشم ادامه داد: «یا فکر کنم؟ یا حس کنم؟ یا نفس بکشم؟ یا وجود داشته باشم؟…».

و تاییدیه ملکه مادر: «بهتره».

و نتیجهٰ‌گیری و پایانٰ‌بندی ملکه جوان: «خب، پس این یک جریمه برای فرمانرواست».

کاری که ملکه بلد بود و محمدرضا پهلوی بلد نبود

*اما اینٰ‌، همه شرایطی نیست که شاه مشروطه آنٰ‌هم در بریتانیا با آن درگیر است. درگیری بزرگٰ‌تر او با سنت است. سنتٰ‌هایی که در هیچٰ‌جا نوشته نشده است، قانونی درباره آنها وجود ندارد، حتی نهادی رسما آن را از شاه یا ملکه مطالبه نمیٰ‌کند. تنها گاه، توصیه میٰ‌کنند و تو نمیٰ‌دانی توصیه در سنتیٰ‌ترین نهاد پادشاهی جهان به چه معناست.

در نخستین قسمتٰ‌های سریال «تاج» بارها، ملکه جوان با انتخابٰ‌های دشواری مواجه میٰ‌شود که همین توصیهٰ‌های سنت متوجه او میٰ‌کند. نهٰ‌تنها او که شوهر و معشوقش، فیلیپ. یک دیالوگ جدی میان آنها وقتی شکل میٰ‌گیرد که فیلیپ باید از نامٰ‌خانوادگی خود در برابر سنت چشم بپوشد و از اقامتگاه تفریحی و خوشٰ‌آبٰ‌وهوای خود هم به اقامتگاه سلطنتی باکینگهام بیاید. این تصمیم را ملکه گرفته بود. آنٰ‌هم با مشورت و توصیه همان عمویی که پادشاهی را رها کرده بود برای رفتن پی عشقش. و حالا همان پادشاه بریده از سنت، ملکه را به پایبندی سنت فراخوانده بود. ملکهٰ‌ای که ناچار بود هفتاد سال در کاخی زندگی کند که دربارهٰ‌اش میٰ‌گفت: «از آن متنفرم، همه متنفریم».

و وقتی شوهرش از او میٰ‌پرسد: «چرا قبول کردی؟»، پاسخ میٰ‌دهد: «وقتی توصیه اکیدی از طرف دولت باشد، مجبوری بپذیری».

شوهر هم حکم سنت را میٰ‌پذیرد، اما با این دیالوگ پر از دلسردی: «این چهٰ‌جور ازدواجیه؟ این چهٰ‌جور خانوادهٰ‌ایه؟ شغلم رو ازم گرفتی. نامم رو ازم گرفتی. فکر میٰ‌کردم تو این جریان با هم هستیم…».

*و میٰ‌توان این دیالوگ را از زبان ملکه و هر پادشاه مشروطه دیگر ادامه داد: «این چهٰ‌جور سلطنتیه؟». همان پرسشی که مثلا محمدرضا پهلوی جوان بعد از دو سه دهه دندان بر جگر گذاشتن از خودش پرسید و به هر ریسمان پوسیدهٰ‌ای متوسل شد تا از زیر سایه بزرگ احمد قوام و محمد مصدق و حتی فضلٰ‌الله زاهدی و بعدها علی امینی درآید و سلطان مطلقٰ‌العنان شود.

کاری که ملکه بلد بود و محمدرضا پهلوی بلد نبود

فرق ملکه بریتانیا با شاه ایران اما این بود که حفظ پادشاهی را مهمتر میٰ‌دانست تا ارضای حس قدرتٰ‌خواهی و مداخلهٰ‌گری خودش. او بر تخت میٰ‌نشست و ظاهرا هیچٰ‌کار نمیٰ‌کرد. اما در واقع، سختٰ‌ترین کار دنیا را میٰ‌کرد. هیچٰ‌کار نکردن. خودداری کردن. پرهیزگار بودن. و پرهیز و خودداری بر خوان قدرت، دشوارتر از هر روزهٰ‌داری است. اما چنین بود که او هفتاد سال پادشاهی خود را نگه داشت.

آنٰ‌هم در هفت دههٰ‌ای که هر روز آن برای ورق زدن تاریخی کافی بود. او هیچٰ‌کار نکرد، اما پادشاهی را نگه داشت. برخلاف شاه ایران که همه کار کرد و پادشاهی را به باد داد. و او به سنت پایبند ماند، گرچه از نوسازی آن (حتی در آداب و مناسبات دربار) ابا نداشت. چنین بود که پادشاهی محافظهٰ‌کارانه او برخلاف همه پیشٰ‌بینیٰ‌های مارکس، پای برجای ماند؛ برخلاف دژ روسی کمونیسم که بر دشمنی با سنت پایه گذاشته شد، اما دود شد و به هوا رفت…

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رصا نوروزی

      شاه ببین با کی مینشست وبلند میشد اینو بکو

    • ناشناس

      ملکه به ظاهر آرومش نگاه نکن کلی کشورارو انسان ها رو بدبخت کرد

    • ناشناس

      انگلیس فرانسه کارتر خیلی رو نابود کردن

    • ناشناس

      اونی که طرفدار ملکه اس نوشت ملکه مرد بعد طرفدار دموکراسی باعث مهاجرتش شده تسلیت میگه خیلی حرفه

    • ناشناس

      ملکه عوضی روباه

    • ناشناس

      مقایسه چرتی پهلوی کجا مثل اون خبیث بودن

    • ناشناس

      اصولگراها عزا گرفتن با نزولی بورس برای ملکه انگلیس

    • ناشناس

      انگلیس سرزمین سیاست پدر سوختگی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ایران سرزمین صداقت و راستگویی

    • ناشناس

      کاش فرح انقدر خوب با اخلاق نبود مثل ملکه انگلیس خونسرد گرگ بود

    • ناشناس

      ملکه گفت همه به صد هم نمیرسن همه می میرند تاریخ فقط مینویسه کی چکار کرد بد یا خوب بود

    • ناشناس

      مردم ایران از روسیه چین انگلیس فرانسه چند تای دیگه خوششون نمیاد

    • حسن

      خدا وکیلی شما بلدید؟

    • شکیبه

      دقیقا

    • ناشناس

      شما در باره شاه هرچه بد بگی عظمت و بزرگی او بیشتر می شود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        در عظمت و بزرگیش همین بس که با یک رادیو کله‌پاش کردند و به آشغالدونی تاریخ حواله‌اش کردند

    • ناشناس

      چرت نگو،تمام بریتانیا رو انگشت این میچرخید

    • ناشناس

      هر اتفاق در انگلیس محصول ملکه بود، بدون نام ملکه

    • صالح

      محدرضا برای ارضای حس قدرتٰ‌خواهی و مداخلهٰ‌گری کارنکرد بلکه برای پیشرفته تر کردن ایران آن زمان ناچاربه چنین تصمیم بود اما ملکه نیاز به چنین تصمیماتی در کشور پیشرفته خودش در آن زمان نداشت چون از خیلی وقت قبل بهای پیشرفت پرداخت شده بود محدرضا حتی اگر چنین تصمیم هم میگرفت باز هم خودش و خانوادش در امنیت نبودن

    • ناشناس

      انسان واقعی

    • ناشناس

      چون بلد نبود باج بده

    • ناشناس

      جالب بود

    • ناشناس

      باتوجه به اوصاف کنونی کشور آنچه درخصمص پهلوی می گویند کاملادروغ است

    • ناشناس

      واقعا بر مسند قدرت بودن و مداخله نکردن سخت ترین کار دنیاست

    • ناشناس

      یک متنوبی سر و ته مسخره و اب دو خیاری اخه مسخره ها فکر میکنید مخاطبتون گاوه؟! نصف متن رو مثلا خواستید به سبک فلسفی بنویسید که مزخرف تمام بود نصف دیگه اش هم که پرت و پلای پحض بود اخرش چه ربطی به پهلوی داشت؟ اخه چرا تو این کشور همه‌راه ها به پهلوی ختم میشه؟

    • عمار

      عفریته پیر استعمار گر بدرک واصل سد و اصلاح طلبان و سلطنت طلب ها نگران شدند

      پاسخ ها

      • عمار حقگوه

        امثال تو عاشق پوتین و ملکه اید آدرس غلط نده

    • حسن قاسمی

      نویسنده این مقاله معلوم که هیچ از دست پشت پرده و سیاست نمی دونه وگرنه این حرف ها رو نمی زد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تو که میدونی بگو تا بقیه هم خبردار بشن

    • ناشناس

      حرفات مفت نمی ارزه گزارشگر

    • نوید

      محمد رضا و رضا شاه پهلوی هرکاری کردن برای پیشرفت ایران و ایرانی بود تاریخ گواه است مردم امروز مثل دیروز بی سواد نیستن که هرچی بدی پهلوی رو بگید به خوبی هاش اضافه میشه.

    • علی

      شاه هم میتوانست بیتفاوت بشینه و بجسپه به تخت پادشاهی اما این کار رو نکرد و شروع کرد به خدمت رسانی به ایران و جلوی همه کشورها ایستاد و سد راهشون شد تا جایی که دیگ چشم دیدنش و قدرتش رو نداشتن

    • مسعود

      ببینید چه اونهایی که در حکومت قبل بوده اند و زندگی میکردن و چه جوانان و نوجوانان الان این وطن هم از نزدیک و هم از رسانه و تار یخ ولمس زندگی فهمیدن و دارن میفهمن که چه گذشت و چی داره میگذره مگه چیزی که انسان با چشم میبینه و در زندگی لمس میکنه نیاز به قضاوت دارد

    • احمد

      محمدرضا مرده استخوان هاش پوسیده شما هنوز ولش نمیکنن

    • احمد

      هرچه بود زمان شاه اینقدر دزدی اختلاس نبود

    • رضایی

      خیلی بهتر از اینا بود

    • علی

      روح بزرگ مرد تاریخ ایران شاد

    • حمید

      (ملک)ه تباهی ، فریب و نیرنگ ... تا ندامت ما از تاریخ پی فریب او
      😔😔

    • ناشناس

      عالی بود

    • ناشناس

      چه با گلاس

    • ناشناس

      شاه ملعون در منتهای خواری و ذلت و دربه‌دری گوربه‌گور شد
      و ملکه‌ی دل‌ها در اوج احترام و اقتدار درگذشت. یادش تا ابد جاوید

    • ناشناس

      بزرگ مرد تاریخ ایران روحت شاد

    • حسن نجار

      خدمتی که پدروپسربه ایران و ایرانی کردن هیچ کس نکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج