۱۲۴۲۹۴۳
۲۳۳۱
۲۳۳۱
پ

تعریف جدید انسیه خزعلی از پاکدامنی

​شلیر رسولی که هنگام تجاوز خودش را از ساختمانی به بیرون پرتاب کرد نه برای شرافت که برای حفظ آبرو خودش را کشت. در عوض معاون رئیس جمهور در امور زنان به جای آن‌که به متجاوز معترض شود، در توییتی این کار شلیر رسولی را تایید و تحسین کرد و آن را نشانه پاکدامنی دانست.

عصر ایران: انسیه خزعلی که این‌روزها برملا شدن راز سفر پسرش به خارج از کشور او را در صدر اخبار آورده، در توییتی به مرگ شلیر رسولی، قربانی تجاوز در مریوان واکنش نشان داده‌است.

او در این توییت با مشابهت سازی نام شلیر که در زبان کردی به معنای دشت است، خودکشی شلیر رسولی را با واقعه اشغال بخشی از کردستان توسط عراق مقایسه کرد و اقدام او را که نگذاشت اسیر متجاوز شود نماد زنانگی و پاکدامنی دانست.

در واقع انسیه خزعلی در این توییت خودکشی شلیر رسولی را تایید و آن را نشانه حفظ نجابت و شرافت عنوان کرد. اما حتی یک کلمه درباره متجاوز ننوشت.

شلیر رسولی که هنگام تجاوز خودش را از ساختمانی به بیرون پرتاب کرد و دو روز بعد درگذشت، نه برای شرافت که برای حفظ آبرو خودش را از طبقه دوم ساختمان پرتاب می‌کند. آن‌هم نه آبروی خودش که آبروی خانواده‌اش.

او خودش را کشت تا خانواده‌اش بی‌آبرو نشوند. شلیر رسولی اگر خودش را پرت نمی‌کرد و مورد تجاوز قرار می‌گرفت، جامعه او را به سمت خودکشی سوق می‌داد؛ چه بسیار بارها چنین اتفاقی افتاده و زنانی بودند که پس از تجاوز به دلیل نگاه اجتماعی دست به خودکشی زده‌اند و متجاوز هرگز تنبیه نشده است.

مسئله تجاوز یا تعرض‌های جنسی طی چندسال گذشته در کانون توجه کنشگران اجتماعی، رسانه‌ها و مردم بوده‌است. زنگ خطر این بحران زمانی بلندتر نواخته شد که خودکشی زنان پس از تعرض‌های جنسی رو به افزایش بود.

از سوی دیگر نبود راه‌کارهای قانونی برای رسیدگی مجرمانه به متجاوز باعث شده بود تا این مسئله به یک بحران بزرگ اجتماعی بدل شود. اما تلاش‌ها برای بهبود این بحران هم بی‌نتیجه نبود و نمونه موفق جهانی آن مثل «می‌ تو» باعث شد تا برخی اقدامات متجاوزگرانه تعدیل شود.

در کنار همه این تلاش‌های بین‌المللی هرگز هیچ زنی برای آن‌که مورد تجاوز قرار نگیرد یا پس از تجاوز شرافت خودش را حفظ کند، تشویق به خودکشی نشده‌است، به جز در ایران و توسط معاون رئیس جمهور در امور زنان. همان کسی که باید از حقوق زنان دفاع کند، اما به جای چنین دفاعی، خودکشی آن‌ها را برای حفظ پاکدامنی تایید می‌کند.

انسیه خزعلی به جای آنکه به زنان یاد بدهد شجاعت داشته باشند و متجاوز را به قانون تحویل بدهند، خودکشی را شجاعانه و حفظ پاکدامنی را حتی به قیمتی بسیار گران راه حل مسئله می‌داند.

از کودکی به دختران درباره آبرو تذکر داده می‌شود. آنقدر درباره آبرو با آن‌ها حرف زده می‌شود و تهدید می‌شوند که در چنین مواقعی به جای آن‌که متجاوز را رسوا کنند، خودشان را حذف می‌کنند.

آنقدر از کودکی ترسیده‌اند که برای چنین کاری انگیزه داشته باشند؛ و چه بهتر از این که معاون رئیس جمهور در امور زنان هم او را تایید کند و بگوید آفرین پاکدامنی و زنانگی‌ات را حفظ کردی!

اما ای‌کاش انسیه خزعلی خیلی زودتر متوجه این موضوع شود که آنچه دراین‌باره می‌گوید می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. عواقبی چون تشویق به خودکشی به زنانی که همین حالا قربانی تجاوز شده‌اند.

تعریف جدید انسیه خزعلی از پاکدامنی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج