adexo3
۱۲۴۴۶۵۳
۱۷۲۸۶
۱۷۲۸۶
پ

پرسه گوسفندان در مقابل طباخی‌های شهر!

تا نیم قرن پیش بسیاری از محله‌های پایتخت باغ بودند و از گوسفند گرفته تا حیوانات و پرندگان متفاوت نظیر دارکوب، جغد، سنجاب و... میان درختان پرسه می‌زد تا اینکه با افزایش ساخت وسازها کم‌کم کوچ کردند و کمتر دیده می‌شود. اما به تازگی تعدادی از این حیوانات با ترفندی متفاوت در بافت شهری دیده شده‌اند.

همشهری آنلاین: بز و گوسفندانی که دورهم چرا می‌کنند، سنجاب‌هایی که روی درخت لانه ساخته و جغدی که روز روشن به تنه تنومندی پناه برده، همگی را می‌توان در محدوده‌های مختلف ناحیه ۵ منطقه۲ یعنی محله‌های طرشت، صادقیه و شریف دید. جاییکه مدیریت شهری با استفاده از ظرفیت هنرمندان، از طرح‌های گرافیتی استفاده کرده و نقش‌های سه بعدی را روی سنگ‌ها و درختان نیمه خشک و آسیب دیده کشیده‌ و پای اینها را به بافت شهری بازی کرده‌است.

پرسه گوسفندان در مقابل طباخی‌های شهر!

استفاده از سنگ برای تصویرسازی 

سنجاب‌ها در طرشت

اگر این روزها به غرب تهران رفتید و در لچکی فضای سبز تقاطع خیابان سازمان آب، نزدیک سنگ‌های بزرگ، طرح گوسفندان را دیدید، یا در خیابان گلاب، روی درختان نیمه خشک فعلی بوستان شهروند با نقش سنجاب مواجه شدید و اگر در بوستان طرشت، خیابان اکبری جغد مقابلتان بود، تعجب نکنید.

«عبدالرضا نجاریان» سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه۲ دراین‌باره می‌گوید: «تمام این آثار پس از تأیید کارشناسان زیباسازی، توسط «مجتبی سیف» از هنرمندان فعال طراحی شده است. به طوریکه در نگاه نخست مردم متوجه نمی‌شوند که گوسفندها روی سنگ کشیده شده‌اند. یا نقش جغد روی بخشی از تنه درخت پارک طرشت خالی شده بود، قرار گرفته است.»

پرسه گوسفندان در مقابل طباخی‌های شهر!

عکس یادگاری شهروندان با طرح‌های جدید شهر

بازخوردهای مثبت شهروندان

برای مدیران شهری انتخاب مکان اجرای طرح هم اهمیت زیای داشته است. نجاریان می‌گوید: «قرار داشتن در محدوده‌ای که قابل دیدن باشد، توجه به هویت و جایگاه در انتخاب طرح‌ها اهمیت دارد. البته برای جذابیت، گوسفندان در محدوده‌ای هستند که طباخی هم روبه‌رویش وجود دارد. یا به عنوان مثال در محدوده حسینیه طرشت و میدان محمد علی مجتهدی توسط هنرمند دیگری از ابتدای ماه محرم چند مجسمه اسب جانمایی شد که تاکنون بازخوردهای زیادی از طرف اهالی داشته است.»

پرسه گوسفندان در مقابل طباخی‌های شهر!

مجتبی سیف، حین طراحی جغد در بوستان طرشت روی درخت آسیب دیده

فرود فلامینگوها در میدان

به گفته سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه۲، طرح‌های دیگری هم برای ارتقای منظر شهری و زیبایی محدوده غربی پایتخت پیش‌بینی و در حال اجراست تا شهروندان علاوه بر تداعی خاطرات‌شان، بتوانند نماهای زیبا را هم ببینند. او نمونه این موارد را جانمایی فلامینگوها در میدان سما در چند متری میدان آزادی می‌داند و می‌گوید: «گرچه این پرنده‌ها در محدوده منطقه۲ نبوده‌اند، اما تا همین چند سال پیش خبر فرود فلامینگوها در جنوب استان تهران منتشر شد و هنوز هم دریاچه سدهای ماملو، لتیان، فشافویه، دریاچه شهدای خلیج فارس تهران و... مکان‌هایی هستند که بیشتر این پرندگان در آن فرودآمده و اقامت دارند و بد نبود که یادی از این پرنده‌ها در این محدوده از پایتخت شود.»

پرسه گوسفندان در مقابل طباخی‌های شهر!

فلامینگوها حین جانمایی در میدان سما

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج