۱۲۴۴۶۵۹
۱۲۶۶
۱۲۶۶
پ

آزادی بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر از گوانتانامو

​طالبان اعلام کرده اند که او در برابر رهایی مارک فریکس، کهنه سرباز آمریکایی آزاد شده است. گروه طالبان مارک فریکس را در سال ۲۰۲۰ میلادی ربوده بودند.

شفقنا: حاجی بشیر نورزی، بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر افغانستان، از زندان آمریکا آزاد و امروز در فرودگاه کابل به مقامات طالبان تحویل داده شد.

عبدالحق وثیق، رئیس عمومی استخبارات طالبان در فرودگاه کابل با گروهی از نیروهای استخباراتی، از حاجی بشیر نورزی استقبال کرد.

عکس‌های که از او در شبکه‌های اجتماعی توسط طالبان منتشر شده است، نشان می‌دهد که او تاکنون با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز دیدار کرده است.

هواداران طالبان در شبکه‌های اجتماعی، آزادی حاجی بشیر را به همدیگر تبریک می‌گویند و از تلاش طالبان در این مورد، ستایش می‌کنند.

طالبان اعلام کرده اند که او در بدل رهایی مارک فریکس، کهنه سرباز آمریکایی آزاد شده است. گروه طالبان مارک فریکس را در سال ۲۰۲۰ میلادی ربوده بودند و بارها به تبادله او با حاجی بشیر نورزی، تمایل نشان داده بودند.

دستگیری که پیروزی بزرگ خوانده شده بود

در آوریل سال 2005 میلادی مقامات آمریکایی اعلام کردند که حاجی بشیر نورزی، یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر را از شهر نیویورک بازداشت کرده‌اند.

در آن زمان، مقامات آمریکایی این دستگیری را «پیروزی بزرگ» علیه تجارت مواد مخدر از سوی قاچاقچیان افغان، خواندند.

آزادی بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر از گوانتانامو

مقامات آمریکایی حاجی بشیر نورزی را به تلاش برای انتقال هیروئین به آمریکا متهم کردند و برآورد کردند که او تلاش داشت که به ارزش 50 میلیون دلار هروئین وارد آمریکا کند.

او پس از بازداشت، در چندین مرحله محاکمه شد و در نهایت در 30 آوریل سال 2009 به حبس ابد محکوم شد و تا حالا در آمریکا زندانی بود.

امروز که خبر آزادی و بازگشت او به افغانستان مطرح شد، بسیاری از مقامات و هواداران طالبان، او را آخرین شهروند افغانستان خواندند که در زندان گوانتانامو، زندانی بود و آزاد شده است.

اما حاجی بشیر نورزی، هیچگاه در زندان گوانتامونامو زندانی نبود و بلکه در یکی از زندان های فدرال آمریکا، به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی بود.

پیش از این، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی گروه طالبان، در سال 2020 و در جریان مذاکرات دوحه، از مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، خواستار آزادی حاجی بشیر نورزی شده بود.

او قرار بود بعد از آزادی، به عضویت هیأت مذاکره کننده صلح طالبان درآید، اما آمریکا در آن زمان او را آزاد نکرد و شماری دیگر از مهم‌ترین افراد طالبان را آزاد کرد و آنها به دوحه آمدند و عضو هیأت مذاکره کننده این گروه شدند.

حاجی بشیر و طالبان

حاجی بشیر نورزی، از سال 1979 تا 1989 در جهاد علیه شوروی سابق اشتراک کرده و جنگیده است، اما او پس از آن، به ملا محمد عمر، رهبر سابق طالبان، برای بنیانگذاری این گروه، کمک کرده است.

گفته می‌شود که او یکی از افراد نزدیک به ملا محمد عمر است و از نفوذ گسترده در میان طایفه نورزی در استان‌های جنوبی افغانستان برخوردار است.

آزادی بزرگ‌ترین قاچاقچی مواد مخدر از گوانتانامو

او سالها عملیات‌های نظامی طالبان را، به ویژه در جنوب افغانستان، حمایت مالی کرده است و گفته می‌شود که طالبان در ازای حمایت مالی، به او اجازه دادند که تجارت مواد مخدرش را رونق دهند.

او از سال 1990 در قاچاق مواد مخدر، کنترل مزارع خشخاش لابراتوارهای تولید هرویین در افغانستان و پاکستان فعالیت داشته است.

طالبان بعد از تسلط بر افغانستان، آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار دادند که حاجی بشیر نورزی را در بدل رهایی مارک فریکس آزاد کند و سرانجام این معامله بین این گروه و آمریکا انجام شد و این دو زندانی تبادله شدند.

گزاش‌های نیز وجود دارد که جناح قندهاری طالبان به دلیل گسترش نفوذ خود در جنوب افغانستان، در آزادی حاجی بشیر نورزی دست دارند و در این مورد با آمریکایی‌ها به توافق رسیده‌اند.

آمریکا در حالی حاجی بشیر نورزی را آزاد کرده است که در پی کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در حمله پهبادهای آمریکایی در کابل، روابط آن کشور با طالبان، تیره شده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج