جاباما
۱۲۴۹۳۶۲
۸۷۷
۸۷۷
پ

ثبت یک انفجار عظیم و حیرت‌انگیز در خورشید

یک عکاس نجومی حرفه‌ای تصویری از خورشید را به اشتراک گذاشته که در آن شاهد پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) هستیم.

دیجیاتو نوشت: یک عکاس نجومی حرفه‌ای تصویری از خورشید را به اشتراک گذاشته که در آن شاهد پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) هستیم.

یک عکاس نجومی تصویری بسیار زیبا گرفته است که در آن توده پلاسما عظیمی در حال پرتاب شدن به بیرون از خورشید نشان داده می‌شود. به گفته عکاس، رشته آتشین که به عنوان خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) شناخته می‌شود، تا فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری سطح خورشید به فضا گسترش یافته است.

طبق گزارش SpaceWeather.com، پدیده CME این تصویر بخشی از یک طوفان خورشیدی جزئی کلاس G-۱ که پایین‌ترین رده در بین طوفان‌های ژئومغناطیسی محسوب می‌شود بوده و به مسیر دور از زمین حرکت می‌کند.

«اندرو مک کارتی»، عکاس نجومی حرفه‌ای ساکن آریزونا که این تصویر را در Reddit به اشتراک گذاشته، گفته این بزرگترین CME بوده که تاکنون مشاهده کرده است.

نحوه شکل‌گیری و گسترش پرتو خورشیدی

مک کارتی در ادامه توضیح داده که پلاسما ابتدا در یک حلقه بزرگ متصل به سطح خورشید که به عنوان برجستگی خورشیدی شناخته می‌شود، قرار داشت و سپس شکسته شد و با سرعتی در حدود ۱۶۱ هزار کیلومتر بر ساعت وارد فضا شد. عکس گرفته شده توسط او در واقع یک تصویر تایم لپس ترکیبی با رنگ کاذب است که با روی هم قرار دادن صدها هزار تصویر گرفته شده در یک دوره شش ساعته ایجاد شده است.

ثبت یک انفجار عظیم و حیرت‌انگیز در خورشید

بین ۳۰ تا ۸۰ عکس در هر ثانیه گرفته شده و سپس تمام آن‌ها در یک فایل ذخیره شده که حجم آن حداکثر به ۸۰۰ گیگابایت می‌رسد. سپس تصاویر با یکدیگر ترکیب شده‌اند تا CME را با جزئیات نشان دهند.

در تصویر، سطح خورشید و CME نارنجی به نظر می‌رسند که در واقعیت اینطور نیست. کروموسفر (پایین‌ترین ناحیه جو خورشید) و CMEها به‌طور طبیعی نوعی نور را از خود ساطع می‌کنند که برای ما صورتی مایل به قرمز دیده می‌شود و از آن‌ها به عنوان نور هیدروژن آلفا یا H-alpha یاد می‌شود.

مک کارتی هنگام ترکیب تصویر نهایی، رنگ نارنجی را به صورت دیجیتالی اضافه کرده تا بین ساختارهای منفرد روی سطح خورشید کنتراست ایجاد کند و CME برجسته شود.

عکاسی از CMEها در ماه‌های اخیر بسیار متداول‌تر شده، زیرا خورشید وارد دوره‌ای از فعالیت افزایش یافته خود به نام Solar maximum شده که حدود هفت سال طول می‌کشد. بنابراین همانطور که مک کارتی توضیح می‌دهد، احتمالا در آینده عکس‌های بسیار زیادی از این پدیده منتشر شود. او همچنین به عکاسان هشدار داده که تلسکوپ خود را در این شرایط مستقیما به سمت خورشید نگیرند، زیرا به آن یا چشم کاربران صدمه وارد می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج