۱۲۵۴۴۶۳
۲۵۴
۲۵۴
پ

برخورد طوفان خورشیدی ۲.۱میلیون کیلومتری با زمین!

بر خلاف پیش‌بینی هواشناسی فضایی، یک طوفان غیرمنتظره خورشیدی با سرعت ۲.۱ میلیون کیلومتر بر ساعت، به زمین برخورد کرد.

گجت نیوز نوشت: بر خلاف پیش‌بینی هواشناسی فضایی، یک طوفان غیرمنتظره خورشیدی با سرعت ۲.۱ میلیون کیلومتر بر ساعت، به زمین برخورد کرد.

روز یکشنبه، یک طوفان خورشیدی با سرعت بیش از ۶۰۰ کیلومتر بر ثانیه به زمین برخورد کرد. این طوفان‌ها که معمولا چندان نگران‌کننده نیستند و اغلب با رسیدن به سیاره ما، باعث ایجاد شفق‌های قطبی می‌شوند. با این وجود، طوفان خورشیدی اخیر کاملا غیر منتظره رخ داد.

در گزارش SpaceWeather گفته شده: این رویداد پیش‌بینی نشده بود و شفق‌های قطبی حاصل از آن، غافلگیرکننده بودند.

طوفان خورشیدی زمانی اتفاق می‌افتد که جریانی از ذرات پرانرژی و پلاسما که توسط گرانش خورشید غیرقابل مهار شده‌اند، به سمت زمین پرتاب و منفجر می‌شوند. موارد متعددی در مورد نحوه عملکرد خورشید هم‌چنان بدون جواب باقی مانده است، اما این تصور وجود دارد که این پرتاب‌ها از تکه‌های درخشان بزرگ سطح خورشید به نام «چاله‌های تاجی» ناشی می‌شوند و دانشمندان به خوبی در حال نظارت بر آنها از زمین هستند.

از طریق این نظارت، آنها می‌توانند با پیش‌بینی آب‌وهوای فضایی، علاوه بر احتمال وقوع طوفان ها یا شعله‌های خورشیدی، هم‌چنین قدرت پرتاب‌های جرم تاجی (CMEs) که به سمت سیاره ما حرکت می‌کنند را نیز تشخیص دهند. اما با این وجود، طوفان خورشیدی روز یکشنبه موجب غافل‌گیری دانشمندان شد.

در اوایل روز یکشنبه، رصدخانه آب و هوای فضای اعماق ناسا (DSCOVR) متوجه جریان‌ بادهای خورشیدی و نوری شد که در طول روز به شکل قابل توجه و غیرمنتظره‌ای افزایش یافت. علت این طوفان خورشیدی هنوز ناشناخته است اما بر اساس گمانه‌زنی SpaceWeather علت احتمالی، ورود زودهنگام باد خورشیدی بوده که معمولا دو روز بعد از ایجاد حفره استوایی در جو خورشید به بیرون پرتاب می‌شوند. دیگر احتمال نیز، بیرون ریختن یک توده تاجی پیش‌بینی نشده؛ عنوان شده است.

برخورد طوفان خورشیدی ۲.۱میلیون کیلومتری با زمین!

در گزارش وب‌سایت SpaceWeather آمده: عدم پیوستگی در داده‌های طوفان خورشیدی احیر، بیان‌گر یک موج ضربه‌ای است که در بادهای خورشیدی قرار داشته است. این روزها، فعالیت خورشید با انفجارهای جزئی متعددی همراه است که به راحتی باعث عدم رویت برخی از پرتاب‌های اجرام تاجی می‌شود.

در زمان نگارش این مقاله، طوفان خورشیدی هم‌چنان با سرعت بالا در حال برخورد به میدان مغناطیسی زمین است و طبق گمانه‌زنی‌ها، سرعت آن تا ۹ آگوست، به ۵۵۱.۳ کیلومتر بر ثانیه می‌رسد. خبر خوب برای ساکنان زمین این است که طوفان خورشیدی ایجاد شده، به طور ایمن توسط اتمسفر سیاره ما محافظت می‌شود و آسیبی وارد نخواهد شد.

با این وجود، وقتی این طوفان‌ها قوی باشند، می‌توانند بر فناوری‌های ارتباطی تاثیر بگذارند و مشکلاتی را در ماهواره‌های مخابراتی و در موارد شدید، شبکه‌های برق ایجاد کنند. این بادها به عنوان طوفان خورشیدی متوسط G2 طبقه‌بندی می‌شوند که G5 در پایین‌ترین مقیاس و G1 شدیدترین نمونه این معیار است.

به گزارش هواشناسی فضایی، طوفان‌های خورشیدی G2 می‌توانند بر سیستم‌های برق در عرض‌های جغرافیایی تاثیر بگذارند و پیش‌بینی‌های مداری فضاپیماها را با اختلال مواجه کنند. در سال جاری، طوفان‌های خورشیدی متعددی به وقوع پیوسته و خورشید اکنون در فاز فعال چرخه ۱۱ ساله خورشیدی خود قرار دارد.

در حال حاضر طی امسال، مورد اصابت شراره‌های کلاس X و حفره‌های بزرگ تاجی قرار گرفته‌ایم که بیش از 2.5 برابر اندازه زمین هستند. خوشبختانه، دنبال‌کنندگان سرویس هشدار آب و هوای فضایی، از طوفان پیش‌بینی نشده مطلع شدند و توانستند شفق‌های قطبی قدرتمند ناشی از آن از جمله «استیو» که تا جنوب پنسیلوانیا قابل رویت بود را مشاهده کنند.

روسلان مرزلیاکوف، عکاس نجوم در گفتگو SpaceWeather گفت: من پیش از این رخداد در رختخواب و آماده خواب بودم که طوفان خورشیدی آغاز شد. سپس با عجله به سمت ساحلی در Nykobing Mors راه افتادم و موفق شدم از اولین شفق‌های قطبی تابستانی دانمارک طی 5 سال گذشته، عکس‌برداری کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج