جاباما
۱۲۵۶۴۱۵
۷۲۵۲
۷۲۵۲
پ

چکش افسانه‌ای ثور کشف شد!

​باستان‌شناسان در سوئد از کشف اثری تاریخی به شکل چکش ثور خبر دادند که به عنوان طلسم در میان اساطیر اسکاندیناوی کاربرد داشته است.

گجت نیوز: باستان‌شناسان در سوئد از کشف اثری تاریخی به شکل چکش ثور خبر دادند که به عنوان طلسم در میان اساطیر اسکاندیناوی کاربرد داشته است.

چکش افسانه‌ای ثور کشف شد!

یک چکش ۱۰۰۰ ساله ثور به عنوان طلسمی باستانی، در سوئد کشف شده و نشان‌دهنده محبوبیت بی‌چون و چرای خدای باستانی نورس است که اکنون در قالب اثری هالیوودی با بازی کریس همسورث که خدای جنگ وایکینگ در فیلم‌های مارول را به تصویر می‌کشد، مخاطبان و طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. کارولین لارینگتون، استاد ادبیات قرون وسطای اروپا در دانشگاه آکسفورد، در گفتگو با لایو ساینس گفت که ثور همیشه یک چهره محبوب بوده است، شاید به این دلیل که نگران انسان‌ها بود.

لرینگتون، نویسنده کتاب «افسانه‌های نورس که در تفکر ما نقش داشته‌اند» که به زودی منتشر می‌شود، اضافه کرد:

از بین همه خدایان نورس، ثور بیش از سایرین به سرنوشت بشریت علاقه‌مند بوده است. کار اصلی او، گشت‌زنی در شرق و دور نگه داشتن غول‌ها از سرزمین انسان‌ها و خدایان، با استفاده از چکش معروف خود بود.

پر ورانینگ، رئیس باستان‌شناسی موزه تاریخ فرهنگی در شهر هالند نیز با ارسال ایمیلی به لایو ساینس با اشاره به کشف چکش ثور گفت که باستان‌شناسان این طلسم ۱۰۰۰ ساله را در طول حفاری‌های تابستانی خود در نزدیکی شهر یسبی در جنوب غربی سوئد کشف کردند.

این منطقه از طریق تنگه بین دریای شمال و بالتیک، در مجاورت دانمارک قرار دارد و برای قرن‌هاست که کاتگات (گذرگاه گربه‌ها) نامیده می‌شود، زیرا به طور خطرناکی کم‌عمق است. بررسی‌های باستان‌شناسی این محوطه که برای خانه‌های جدید در نظر گرفته شده بوده، حاکی از وجود چندین آتشدان، حفره‌های پست و قطعات سفالی و فلزی در این محل است که احتمالا قدمت آن به قبل از اواخر عصر وایکینگ در اواسط قرن یازدهم پس از میلاد می‌رسد.

عصر وایکینگ‌ها

چکش افسانه‌ای ثور کشف شد!

رانینگ که رهبری این حفاری را برعهده داشت، گفت:

طلسم‌های چکشی‌شکل مشابه ثور، قبلا نیز در کشورهای حوزه اسکاندیناوی کشف شده بود، اما این اولین مورد یافت شده در هالند سوئد است.

این چکش از فلز ریخته‌گری شده و دارای طرح‌های برجسته در قسمت بالایی است که احتمالا با طلا یا نقره تزئین شده باشد. او در ادامه افزود سوراخی که در شفت پایین دسته چکش وجود دارد، نشان می‌دهد که این طلسم به یک بند یا حلقه آویزان بوده یا از این طریق، آن را به دور گردن می‌بستند.

رانینگ افزود:

این یافته احتمالا مربوط به قرن ۹۰۰ یا هزاره اول است، یعنی اواخر عصر وایکینگ‌ها و به نظر می‌رسد که از سرب ساخته شده باشد.

چنین طلسم‌هایی ممکن است در طول انتقال قدرت میان مذهبیون منطقه در پایان عصر وایکینگ‌ها، به عنوان نمادی از پایبندی خدایان اسکاندیناوی قدیمی، پس از ورود مسیحیت در نظر گرفته شده باشد.

او گفت:

یک تئوری این است که چکش های بزرگ و تزئین شده ثور، نشانه‌ای واضح برای کسانی بوده که هم‌چنان پس از آنکه مسیحیت در اسکاندیناوی ریشه دوانده، خدایان را می‌پرستیدند.

تاریخ‌گذاری اولیه آخرین یافته‌ها در یسبی نشان می‌دهند که آنها مربوط به عصر وایکینگ‌ها هستند که از سال 793 و هم‌زمان با اولین حمله در انگلستان و در صومعه‌ای در جزیره مقدس Lindisfarne در ساحل نورثامبرلند آغاز و در نبرد اسمفورد بریج در سپتامبر 1066، زمانی‌که ارتش انگلیسی به رهبری پادشان هارولد گادوینسون، ارتش مهاجم نروژی را در نزدیکی یورک شکست می‌دهد، به پایان می‌رسد.

کشف چکش ثور

لرینگتون هم‌چنین گفت که این چکش که مانند یک طلسم از آن استفاده می‌شده، چکش جنگی Mjolnir است که به نقل از افسانه‌ها، توسط کوتوله‌ها برای خدایان والهالا در رقابتی برای خلق شگفت‌انگیزترین گنج ساخته شده بود.

چکش افسانه‌ای ثور کشف شد!

از میان گنجینه‌هایی شامل یک کشتی تاشو و جیبی و یک گزار طلایی و درخشان در تاریکی به نام گولینبورستی که در جنگ سواری می‌داد، در نهایت چکش ثور به عنوان شگفت‌انکیزترین گنجینه برگزیده و به منظور جنگ‌ علیه غول‌ها، به Mjolnir تقدیم شد.

او افزود:

این چکش هم قدرت مخرب دارد و هم جنبه‌ای مقدس و به نظر می‌رسد برای تقدیس موارد مختلف از آن استفاده شده است.

استفاده از چکش ثور به عنوان یک طلسم، ممکن است نمایشی از سوی Mjolnir به عنوان نوعی دفاع معنوی در نظر گرفته شده باشد. در نظر آنها، این به شیوه‌ای بسیار مثبت از شما محافظت می‌کند.

ثور هم‌چنین به عنوان خدای آب و هوا شناخته می‌شد و از این طریق، خدای دریانوردی نامیده شده بود. لرینگتون در ادامه اضافه کرد:

اگر قصد داشتید از نروژ به ایسلند سفر کنید و می‌‌خواستید از طوفان در امان باشید و آب و هوای مناسبی را تجربه کنید، این وظیفه به ثور محول شده بود.

او خاطرنشان کرد که محل کشف چکش ثور در یسبی، تنها چند کیلومتر از ساحل فاصله دارد، بنابراین به اعتقاد وی، این طلسم در طول سفر استفاده شده است. هم‌چنین بقایای دو «خانه طولانی» از اواخر عصر آهن در یسبی پیدا شده و دیوارهایی از یک کلیسای مسیحی ساخته شده در سال‌های ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ نیز یافت شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج