۱۲۵۶۵۳۱
۶۶۴
۶۶۴
پ

شایعه چینی عامل رشد انفجاری قیمت نفت شد

​قیمت نفت روز جمعه در بحبوحه ابهامات نسبت به افزایش آتی نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه و احتمال تسهیل محدودیت‌های کووید در چین، بیش از پنج درصد افزایش یافت و رشد هفتگی به ثبت رساند.

ایسنا: قیمت نفت روز جمعه در بحبوحه ابهامات نسبت به افزایش آتی نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه و احتمال تسهیل محدودیت‌های کووید در چین، بیش از پنج درصد افزایش یافت و رشد هفتگی به ثبت رساند.

شایعه چینی عامل رشد انفجاری قیمت نفت شد

بهای معاملات نفت برنت با سه دلار و ۹۹ سنت افزایش، در ۹۸ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه بسته شد و رشد هفتگی ۲.۹ درصد را ثبت کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و ۹۶ سنت معادل پنج درصد افزایش، در ۹۲ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه بسته شد و رشد هفتگی ۴.۷ درصد را نشان داد.

چین پس از افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در روز پنج شنبه به بالاترین رکورد از اوت، محدودیت‌های سخت گیرانه برای مقابله با گسترش بیماری را حفظ کرد اما یک مقام سابق کنترل بیماری چین اعلام کرد به زودی تغییرات قابل توجهی در سیاست کووید ۱۹ این کشور صورت می گیرد.

بازارهای سهام چین هفته گذشته از شایعه پایان قرنطینه، رونق گرفته بودند، هرچند که هیچ خبری رسما اعلام نشد. با این حال، سیگنال‌ها درباره میزان افزایش نرخ بهره آمریکا، باعث شد نفت بخشی از رشد قیمتش را از دست دهد.

وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد نرخ بیکاری این کشور در اکتبر به ۳.۷ درصد در مقایسه با ۳.۵ درصد در سپتامبر افزایش پیدا کرده است. این آمار ممکن است باعث شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را به میزان کمتری افزایش دهد.

جان کیلداف از شرکای شرکت اگین کپیتال در این باره گفت: صحبت درباره گشایش اقتصاد چین در معاملات روز جمعه از قیمت نفت حمایت کرد اما اظهارات مقامات مختلف بانک مرکزی آمریکا که روشن کرد هنوز راه زیادی در خصوص افزایش نرخ بهره در پیش است، بازارهای نفت را حساس‌تر کرد.

همزمان با نگرانی‌هایی که درخصوص دورنمای تقاضا برای سوخت وجود دارد، عرضه به دلیل تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه و کاهش ذخایر نفت آمریکا، محدود خواهد ماند.

به گفته تاماس وارگا، تحلیلگر شرکت پی وی ام اویل آسوشیتس، ضعف اندک دلار و ممنوعیت آتی علیه فروش نفت روسیه با تغییر جهت نگرانی‌ها از رکود به سمت مسائل عرضه، مطمئنا از قیمتها حمایت می کنند. با این حال، عامل اصلی، گزارش‌ها درباره احتمال تسهیل محدودیت‌های کووید چین مانده که باعث رونق اقتصاد این کشور و تقاضا برای نفت خواهد شد.

ممنوعیت اتحادیه اروپا علیه واردات دریابرد نفت از روسیه از پنجم دسامبر به اجرا گذاشته می شود. جزییات طرح گروه هفت برای اعمال سقف قیمت برای فروش نفت روسیه خارج از اتحادیه اروپا همچنان در دست بررسی قرار دارد.

اما عامل منفی برای بازار نفت، افزایش نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود در آمریکاست که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان به شمار می رود. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد هنوز خیلی زود است درباره توقف افزایش نرخ بهره فکر کنیم. بانک مرکزی انگلیس هم پنج شنبه گذشته هشدار داد تصور می کند انگلیس وارد دوره رکود شده و اقتصاد این کشور ممکن است به مدت دو سال آینده رشد نکند.

تحلیلگران گروه ANZ Research در یادداشتی نوشتند: شبح افزایش بیشتر نرخ بهره، امیدها نسبت به اوج گیری تقاضا را ضعیف کرد.

در اقدامی که منعکس کننده نگرانی‌ها نسبت به وضعیت تقاضاست، عربستان سعودی قیمت فروش رسمی نفت عرب لایت به آسیا برای دسامبر را ۴۰ سنت کاهش داد و پنج دلار و ۴۵ سنت بالاتر از قیمت پایه نفت عمان / دوبی تعیین کرد. این کاهش قیمت، مطابق با پیش بینی منابع تجاری بر مبنای دورنمای ضعیف‌تر تقاضای چین برای سوخت، بود.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران هفته جاری منتظر انتشار گزارش دورنمای انرژی کوتاه مدت اداره اطلاعات انرژی آمریکا و شاخص قیمت مصرفی آمریکا در نوامبر به منظور ارزیابی روند تورم هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج