۱۲۵۶۹۵۳
۱۵۴
۱۵۴
پ

سهم زنان از بیکاری در کشور صعودی شد

ابوالقاسم مهدوی زاده، استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بررسی ریشه های اقتصادی اتفاقات اخیر پرداخت و گفت: از سال ۱۳۵۵ که هر ۵ سال یک بار سرشماری داشته ایم، هم اکنون می بینیم حدود ۷۶ درصد جمعیت شهر نشین داریم یعنی جامعه ما مدرن تر شده است و فهم شهری آن بیشتر شده است.

جماران: ابوالقاسم مهدوی زاده، استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بررسی ریشه های اقتصادی اتفاقات اخیر پرداخت و گفت: از سال ۱۳۵۵ که هر ۵ سال یک بار سرشماری داشته ایم، هم اکنون می بینیم حدود ۷۶ درصد جمعیت شهر نشین داریم یعنی جامعه ما مدرن تر شده است و فهم شهری آن بیشتر شده است.

تقریبا مرد و زن جمعیتی برابر دارند که نکته جالبی است. جمعیت زنان که در شعار معترضان پدیدار شده، در سال ۱۳۵۵ حدود ۵ میلیون نفر باسواد داشته است در حالیکه در سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳۳ میلیون نفر آنان سواد داشته اند.

باید دید به تناسب این زنان دارای شغل هستند؟ از لحاظ تفکیک جنسیتی، در سال تحصیلی ۱۳۵۸-۱۳۵۷ حدود ۳۰ درصد دانشجویان از زنان بوده اند اما در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد دانشجویان از زنان هستند.

در بهار ۱۴۰۱ حدود ۷.۸ درصد نرخ بیکاری مردان ۱۵ سال و بیشتر است درحالیکه نرخ بیکاری زنان ۱۶.۱ است لذا نابرابری در بیکاری زنان حدود دو برابر است.

در سال ۱۳۹۵ نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۶.۴ بوده است که در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۳ درصد تنزل پیدا کرده است. نتیجه کلی در تغییرات جمعیتی عبارت از این بود ما در روزگاری از ۲۳۰ نفر یک دانشجوی زن و الان از هر ۲۰ نفر یک دانشجو داریم.

ما جامعه را با فرستادن به دانشگاه جهانی کرده ایم. همین دانشگاه آزاد بخش زیادی از جامعه را ارتقا داده است حالا با چه کیفیتی که انجام داده موضوع سخنان من نیست.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج