جاباما
۱۲۵۷۰۸۹
۱۷۷۱
۱۷۷۱
پ

«استامینوفن» کدئین دار یا ساده مصرف کنیم؟

قرص سرماخوردگی علاوه بر استامینوفن، داروی ضد حساسیت و ضد احتقان هم دارد و افراد بهتر است مرتب فشارخون را اندازه گیری کنند زیرا اثر داروی فشارخون را کم می کند

بهداشت‌نیوز نوشت: قرص سرماخوردگی علاوه بر استامینوفن، داروی ضد حساسیت و ضد احتقان هم دارد و افراد بهتر است مرتب فشارخون را اندازه گیری کنند زیرا اثر داروی فشارخون را کم می کند.

دکتر نوشین محمد حسینی، داروساز با بیان این مطلب افزود: اگر شما ۱ ، ۲ و ۳ روز استامینوفن مصرف کردید و سردردتان بهتر نشد و دلیل سردردتان را نمی دانید باید به پزشک مراجعه کنند. مشکل دیگر این است که وقتی شما مسکن را بی رویه مصرف می کنید ممکن است علائم یک بیماری را پوشش دهید.

وی با اشاره به تفاوتهای استامینوفن کدئین دار با نوع ساده آن ادامه داد: ما در علم داروسازی، اصطلاحی داریم به نام سی نرژیسم یا هم افزایی برخی داروها یک تاثیر خودشان دارند و در کنار داروی دیگر اثرشان بیشتر می شود.

محمد حسینی در ادامه بیان کرد: به طور نمونه استامینوفن ساده ۳۲۵ میلی گرم یک اثر درمانی دارد وقتی به آن ۱۰ میلی گرم کدئین اضافه شود اثر اون ۳۲۵ میلی گرم بسیار زیاد می شود؛ و اگر ما بر اثر بیشتر استامخینوفن نیاز داریم؛ اما نخواهیم از دوز بیشتر استامینوفن به علت سمیت کبدی استفاده کنیم، در این موارد از استامینوفن کدئین دار استفاده می کنیم و این در هنگام دردهای شدیدتر استفاده می شود.

وی اظهارکرد: استامینوفن کدئین دار otc نیست؛ ولی استامینوفن ساده دارویotc است. به علت اینکه کصرف کدئین برای بسیاری از افراد مضر است.

«استامینوفن» کدئین دار یا ساده مصرف کنیم؟

این داروساز در پاسخ به این پرسش که چه افرادی نباید از کدئین استفاده کنند؟، گفت: افرادی که یبوست دارند. افرادی که احتمال وابستگی به کدئین دارند. افرادی که دوره پس از درمان ترک اعتیاد را می گذارنند و افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند که احتمالا این داروها با کدئین تداخل دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: در بیمارانی که شیمی درمانی می شوند پزشک ممکن است ترجیح دهد از استامینوفن ۵۰۰ میلی گرم استفاده کند ولی از استامینوفن کدئین دار استفاده نکند.

محمد حسینی ادامه داد: استامینوفن کدئین دار ممکن است روی دید فرد، رانندگی کردن، کار با دستگاه های دقیق، اثر گذار باشد. . مصرف بی رویه و بدون حساب آن ممکن است وابستگی ایجاد کند.

این داروسار در پایان این برنامه رادیویی اظهارداشت: برخی از مسکن ها سمیّت کبدی دارند و برخی از آنها سمیّت کلیوی دارند. بنابراین هنگام مصرف مسکن ها، اگر امکان مراجعه به پزشک ندارید حتی الامکان با داروساز مشورت کنید و اگر بیماری زمینه ای دارید مثلا بیماری های قلبی، کلیوی یا کبدی هنگام خرید داروotc با دارو ساز مشورت کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج