۴۳ نظر
۴۳ نظر

جناب آقای شهردار، «ناسا» را با «سیا» اشتباه گرفتید!

رویداد ۲۴ در مطلبی ماجرای گزارش ناسا درباره توده گاز متان در تهران را بررسی کرده است.

جناب آقای شهردار، «ناسا» را با «سیا» اشتباه گرفتید!

در این گزارش آمده:

* درحالی که ناسا از وجود توده گاز متان بر روی آسمان جنوب تهران خبر می‌دهد، علیرضا زاکانی، شهردار تهران می‌گوید که گزارش ناسا را قبول نداریم: «گزارش ناسا برای ما اعتبار ندارد. تیم دانشگاهی تشکیل شده تا موضوع را بررسی کند و تا به حال شرایطی که ادعای ناسا را تأیید کند، پیدا نکردیم.»

* نگاه غیرتخصصی به پدیده‌های فنی در جای‌جای مدیریت شهرداری دیده می‌شود که واکنش زاکانی به گزارش «ناسا» یکی از وجوه آن است. اگر قرار باشد ماجرا را یکبار دیگر تحلیل کنیم، نتیجه است؛ یکی از تخصصی‌ترین نهادهای فنی دنیا که سازمانی مستقل در زیرمجموعه دولت آمریکاست، مشخصا روی مسائل مربوط به فضا تحقیق می‌کند و پروژه‌های مختلف را اجرا می‌کند. بخشی از کار این سازمان بررسی وضعیت زمین با ماهواره‌های مختلفی است که در اختیار دارد. این سازمان رصدهای مداوم خود را به صورت گزارش منتشر می‌کند که ممکن است درباره هر نقطه از کره زمین باشد؛ چنانچه گزارش‌های مختلفی درباره مشکلات زیست محیطی در خود آمریکا نیز منتشر کرده است؛ به عبارت دیگر ماهیت این گزارش‌ها اساسا سیاسی نیست و گاه علیه خود آمریکاست.

* در حقیقت یک نهاد تحقیق انجام داده که اجرای آن برای هر کشوری میلیون‌ها دلار هزینه در برخواهد داشت؛ این یعنی گزارش‌های آن برای کشورهای دیگر باید یک «برگ برنده» تلقی شوند؛ چه آنکه آن سازمان و کشور نیازی به صرف بودجه برای دستیابی به آن داده‌ها ندارد و کافی است تمرکز خود را به جای کشف موضوع، بر حل مسئله بگذارد، اما در اتفاقی عجیب شهرداری تهران به جای اینکه از آن گزارش استفاده کند و به جای صرف هزینه‌های کلان موضوعی که کشف شده را دوباره کشف کند، اعلام کرده «تیم دانشگاهی تشکیل شده تا موضوع را بررسی کند و تا به حال شرایطی که ادعای ناسا را تأیید کند، پیدا نکردیم.»

* واکنشی از این غیرتخصصی‌تر وجود ندارد! یعنی زاکانی حاضر است بودجه‌ای را روی دست کشور بیندازد، فقط برای آنکه نمی‌داند ناسا چیست و کارکرد گزارش‌های آن چیست! ماجرا آنقدر «طنز» است که حتی بیم آن می‌رود نکند مدیران شهرداری «ناسا» را با «سیا» اشتباه گرفته باشند!

* سایت جمع‌آوری زباله آرادکوه ۶۰ تا ۷۰ سال است که کار می‌کند و فناوری جمع‌آوری و سوزاندن گاز متان را ندارد. به همین دلیل وجود گاز متان در آن منطقه عجیب نیست و به گفته کارشناسان این گاز به شکل یک ستون ابر متان به قطر ۵ کیلومتر وجود دارد.

* به عبارتی، این ستون رصد شده ادعا‌های قبلی کارشناسان این حوزه را کاملاً اثبات می‌کند، ضمن اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز این موضوع را پذیرفته است و دفتر مدیریت پسماند آن سازمان به عنوان مرجع تخصصی تأیید یا رد این موضوع در کشور است، اما شهردار تهران زیر بار این موضوع نمی‌رود.

* شهردار کلان‌شهری که از آخرین اکتشافات روز دنیا خبر ندارد و نمی‌داند سیستم طیف‌سنج جدید که در سال ۲۰۲۲ و از یکی دو ماه پیش، راه‌اندازی و شروع به کار کرده است، دارای قابلیت‌هایی است که حتی سال گذشته نیز وجود نداشته است، چه رسد به سال‌های قبل از آن. این ابزار که سیستم و فناوری جدیدی با تمرکز بر پیدا کردن نقاط داغ متان است، توانسته چنین کشفی را به جهانیان ارائه دهد.

* متاسفانه آن چیزی که بدون این طیف‌سنج و چنین امکانی همواره در این سال‌ها گفته می‌شد، اکنون زمینه و مرجع علمی نیز پیدا کرده است. شاید بهتر باشد به جای اینکه تکذیب این پدیده، دست‌کم تا زمان بررسی و مشاهده اسناد جدیدتر، با احتیاط اظهار نظر کنیم چرا که اصل قضیه را نمی‌توان تکذیب کرد.

* اکنون می‌فهمیم که بی‌راه نبود وقتی قانونگذاران مدیریت کلان‌شهرها را بررسی می‌کردند تا قانون مدونی برای آن مشخص کنند، در شرایط احراز سمت شهردار، رشته‌های خاصی را مرتبط با امور شهری در نظر گرفتند و بر سابقه کار اجرایی نیز تأکید فراوانی کردند اما از آنجایی که دست تقدیر، یک طیف خاص سیاسی را بر قوای مقننه و مجریه حاکم کرد، شرایطی رخ داد که آن قانون از اساس نادیده گرفته شد و فردی بدون سابقه اجرایی و مدرک مرتبط، شهردار تهران شد؛ تصمیمی که آثار آن همچنان ادامه دارد و فعلا این از نتایج سحر است!

* آخرین تصاویر اداره کل ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده «ناسا» نشان می‌دهند که توده‌ای از گاز متان به طول تقریبی ۵ کیلومتر جنوب تهران را دربرگرفته است. این ابر گازی متان، زاییده دپوی انبارکردن زباله‌ها در جنوب پایتخت تهران است.

* محمد الموتی دبیر شبکه‌های مردم‌نهاد محیط زیست کشور و متخصص حوزه پسماند گفته «این سایت ۶۰ تا ۷۰ سال است که کار می‌کند و فناوری جمع‌آوری و سوزاندن این گاز را نیز ندارد. به این جهت مسلماً این گاز خود را به شکل یک ستون ابر متانی به قطر ۵ کیلومتر نشان می‌دهد.»

* ناسا سال‌هاست سرمایه‌گذاری زیادی برای شناخت منابع اصلی آلودگی‌های زیست محیطی و گرمایش زمین کرده و بار‌ها اعلام کرده گاز متان و دی اکسید کربن بزرگترین عوامل آلودگی‌های زیست محیطی هستند.

* EMIT «امیت» یک طیف سنج تصویربرداری یا همان چشم قوی متعلق به ناساست که از ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمین عکس‌برداری می‌کند. کار اصلی «امیت» تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله گاز متان و دی اکسید کربن است.

* بیل نلسون مدیر ناسا گفته «مهار انتشار گاز متان، کلید اصلی محدود کردن گرمایش جهانی است. این پیشرفت شگفت‌انگیز نه تنها به محققان کمک می‌کند که نشت متان را بهتر شناسایی کنند، بلکه اطلاعاتی درباره چگونگی رسیدگی سریع به این موضوع را به آن‌ها ارائه می‌کند.»

* به گفته پژوهشگران ناسا، ابر‌های ساطع‌کننده متان در هر ساعت حدود ۵۰۴۰۰ کیلوگرم گاز متان را وارد هوا می‌کنند. «امیت» همچنین در کشور ترکمنستان یکی از بزرگترین ابرگاز‌های متانی را شناسایی کرده است. برخی از این توده‌ها تا ۳۲ کیلومتر طول دارند.

* به علت گردش هوا، باد‌های عبوری و ... گاز متان به شکل توده در جنوب شهر مجتمع شده است. این پدیده دو عامل اصلی دارد؛ اول تولید گاز از شیرابه‌ها و زباله‌تر که قابلیت سوزاندن به دلیل کهنه بودن تاسیسات در منطقه دفع زباله آرادکوه ندارند و دوم انبوه دامداری‌های جنوب شهر تهران در شهرستان‌های ورامین، شهر ری و ... باعث تجمع این گاز شده‌اند چراکه یکی از خروجی‌های اساسی از دامداری‌ها، گاز متان است.

* پیدا کردن مکانی که واقعاً بتوان سیستم لندفیل (محل دفن زباله) را در آن درست انجام داد تا نفوذ شیرابه به آبخوان‌ها صورت نگیرد، بسیار با محدودیت مواجه است. به عبارتی جانمایی آرادکوه شاید ۷۰ سال پیش صورت گرفته باشد، اما تقریباً انتخابی بی‌نقص بوده چراکه کمترین ضربه را به آبخوان‌ها می‌زند، اما قطعاً دیگر با این روش نمی‌تواند ادامه دهد.

• نام و نام خانوادگی شما

من میگم بسازیم بمب اتم ؛ ساخته شده داریم بمب اتم ؛ بروز نمیدن ! محرمانه است ! نباید غافلگیر شد !

• ناشناس

از این به بعد هر گاه کلمه ای برای سمبل بی سوادی و بی ... همزمان در لغت نامه نیافتید قطعا زاکانی بهترین کلمه هست

زاکانی معلوماتش در حد ناسا نیست که بفهمه

حق با زاکانی هست منم هرچی نگاه میکنم تو‌اسمون سیلندر گاز نمی بینم

آمریکا کی راست گفته این دومیش باشه شما چقدر ساده لوحید

• ابوعلی

با سلام و تشکر فراوان ممکن است شهردار محترم فکر کند این واقعه در زمان شهردار شدن ایشان رخ نموده است درحالی طی سالهای قبل هم امکان آن متصور بوده لذا باید راهی برای کاستن عوارض آن پیدا کرد نه آنکه منکر آن شد!!!!!

• جمال

وقتی بخوان یک کشور را نابود کنی افراد بدون تخصص را بزار مسئول.

• ناشناس

گور پدر مردم‌گاز متان هست که باشه اینا خودشون که زیر هوای ارکاندیشن ماشینهای عالی مردم‌کیلو‌چند

مهم اینه که انقلابی باشه و جای مهر داشته باشه

شهرداری عوض تشکر از ناسا برای رفع عیوب خود علم و فناوری را به سخره گرفته

• بینام

آخه این شهردار عزیز چمیدونه ناسا چیه و کارش چیه فک میکنه یه مارک پفکه

• ناشناس

نه فقط شما می دانید ناسا چگونه سازمانیست .

ناسا مستقل و زیر نظر دولت آمریکاست دقیقا ما رو چی فرض کردین؟همون خودتی

• ناشناس

آمریکا. از نظر اینها دشمن هست. هر چی بگه. قبول نمی‌کنند.

• ناشناس

زاکانی به این مینازه که ۸ هزار تخت برای معتادان متظاهر زیاد کرده. بابا فوقش اینو یارن رئیس بخش نگهداری کارتون خواب ها. دیگر شهردار که بشه بهتر از این توانی نداره که به کار بگیره. رئیس جمهور هم بشه هنرش از ۸ هزار تخت بیشتر نیس

• ناشناس

مشت نمونه خروار است. کشور هم اینطوری اداره می کنند.

• بیوگرافی

اتفاقا شما خرین فک میکنن ناسا دنبال خیر بشریته.ناسا یک سازمان شیطانی و ضد علمیه برای شستشوی مغزی.از سیا بدتره
      .

• ناشناس

آره، اونا سفینه واقعی میسازن میفرستن هوا، امثال شما هم توهم میزنین میرین فضا، قطعا علم شما بالاتره

زاکانی اگر رانت ... نبود عمراا میتونست سیکل هم بگیره چه رسد به دکترا

• ناشناس

نباید انتظارات بیش از اندازه از شهردار انقلابی داشته باشید بنده خدا ...

• ناشناس

مهم نيست تو كاري تخصص ندارين مهم اينكه ... باشين بدرك علم و تخصص مهم اينه كه خودتونو عالم بدونين و بقيه را نادان

• ناشناس

از آدمی که با پارتی بازی شهردار شده چه توقعی دارید؟؟؟؟؟؟

اصولا هر چیزی که از آمریکا باشه قابل اعتماد نیست.شهردار کاملا درست گفته

• ناشناس

شما هنوز نفهیدید اینها همه یکی هستند. اینها مگر زیر برجام نزدند این یعنی چه؟

• ناشناس

زاکانی تیم دانشگاه سهمیه آیی امام صادق رو حتما تشکیل داده تا رو دست ناسا بلند بشن خجالت هم نمیکشید سوپر عنقلابیون بچه سوییس

زاکانی را چه به این حرفها به محض ورود به شهرداری بفکر استخدام دامادش بود

• ناشناس

حالا خودت رو ناراحت نکن آقای زاکانی!!

• ناشناس

حتمی خود ناسا یواشکی زباله هاشون رو از فضا ریختن تو آرادکوه که شهردار محترم رو ببرن زیرسوال..خخ

• ناشناس

کاش اسمت رو میگفتی احتمالا یا خود زاکانی هستی یا دنبال مجوز ساخت تو شهرداری هستی.. نکنه مسئول دفع زباله تو منطقه آرادکوه هستی

• مجید

زاکانی نه از نظر تحصیلات نه از نظر رزومه هیچ تخصصی در شهرداری ندارد گند این انتخاب چند سال دیگه در میآید

• اسی ،

هیچ چیزی روی علم نیامده و علم یا تحقیقات را نباید ساده گرفت سالها زحمت کشیدند تا به اینجا رسیدند غرور و دشمنی را کنار بگذاریم ناسا برای کل دنیا ست بد کاری کرده اطلاع رسانی کرده شما باید پیشگیری کنید

بنده خدا سواد سیاسیش در همین حد هستش

زاکانی الان سرچ میکنه اینترنت ببینه اصلاگازمتان چی هست

• بی نام

پاركت رو عوض کن

• هموطن

اخه زاکانی چه میداند ناسا چیست؟! فقط چون اسم امریکا هست میگه ناسا بده و ماقبول نداریم!!!!

سوادشهردارماهمین قدره