جاباما
۱۲۵۸۸۶۸
۱۰۰۸۹
۱۰۰۸۹
پ

تعلیق طرح ترافیک در تهران؟

از ابتدای امسال تاکنون سامانه «تهران من» که برای رزرو مجوز تردد در محدوده‌های ترافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سه نوبت دچار اختلال شده است.

دنیای اقتصاد: سامانه طرح ترافیک شهرداری تهران در یک ماه اخیر به روز نشده است. آخرین تردد ثبت شده در سامانه «تهران من» که عوارض تردد بابت آن از کیف پول شهروندان کسر شده مربوط به ۲۵ مهرماه امسال است و از آن زمان تاکنون تردد‌های صورت گرفته در محدوده مرکزی شهر در حساب‌های شهروندی ثبت نشده است.

 از ابتدای امسال تاکنون سامانه «تهران من» که برای رزرو مجوز تردد در محدوده‌های ترافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سه نوبت دچار اختلال شده است.

نوبت اول همزمان با حمله سایبری به شهرداری تهران در نیمه خرداد امسال بود که سامانه مذکور به کلی از دسترس خارج شد؛ موضوعی که موجب شد شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کند شهروندان امکان ورود بدون رزرو مجوز تردد در محدوده مرکزی شهر را دارند.

پس از گذشت سه هفته از این ماجرا سامانه تهران من در دسترس قرار گرفت، اما اواخر تابستان بار دیگر قطعی در سامانه تهران من سوال برانگیز شد. مسوولان شهرداری با یک روز تاخیر اعلام کردند که قطعی دوم سامانه تهران من ناشی از مشکل قطعی فیبر نوری بوده است.

اما از اواخر مهرماه تاکنون این سومین نوبت اختلال در سرویس دهی «تهران من» به شهروندان است که این‌بار به شکل تاخیر در به روزرسانی حساب‌های شهروندی و ثبت تردد‌های خودرویی در محدوده‌های ترافیکی بروز پیدا کرده است.

سابقه نامطلوب مدیریت شهری در کنترل هوشمند ترافیک با توجه به رخداد‌های اخیر سبب شده برای شهروندانی که به صورت موردی با خودروی شخصی وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند، این ذهنیت ایجاد شود که شاید تردد آن‌ها توسط دوربین‌ها ثبت نمی‌شود.

چنین ذهنیتی همان‌طور که در خرداد و تیر امسال مشهود بود، می‌تواند به مثابه یک عامل ترافیک زا در مرکز شهر عمل کند. به روز نشدن تردد‌های خودرویی از ۲۵ مهرماه تاکنون یعنی در بازه زمانی حدود یک‌ماهه اگرچه ممکن است برای مسافران هر روزه محدوده‌های ترافیکی که به دلیل برخورداری از سهمیه هر روز از خودروی شخصی برای تردد استفاده می‌کنند، شبهه برانگیز نباشد، چراکه آن‌ها نیازی به رزرو قبل از تردد ندارند و به تجربه دریافته اند که حساب آن‌ها ممکن است با تاخیر، اما در نهایت به روز خواهد شد.

اما برای سایر شهروندان این تاخیر از دو جهت مساله ساز است؛ از یک سو این تلقی برای آن‌ها ایجاد می‌شود که شاید دوربین‌ها از کار افتاده یا تجهیزات هوشمند عملکرد مطلوبی ندارد و با ذهنیت تعلیق طرح ترافیک به استفاده از خودروی شخصی تشویق می‌شوند؛ موضوعی که برای ترافیک و کیفیت هوا آثار سوئی به دنبال دارد.

از سوی دیگر ناگزیری شهروندان به پرداخت هر روزه ۶۸ هزار تومان بابت رزرو مجوز تردد دردسری است که موجب گلایه مندی آن‌ها می‌شود. در حالت عادی به‌طور معمول به روزرسانی حساب شهروندی حداکثر با حدود یک هفته تاخیر از زمان انجام سفر صورت می‌گیرد و در نتیجه الباقی هزینه رزرو برای سفر‌های غیر‌پیک و یک سر پیک دوباره به کیف‌پول شهروندی خودروسواران باز‌می گردد.

اما اکنون حدود یک ماه است که آن‌ها هر روز مجبور به پرداخت حداکثر هزینه تردد برای تردد یعنی ۶۸ هزار تومان بوده اند و در نتیجه طلب آن‌ها از شهرداری بابت سفر‌های چهار هفته اخیر انباشته شده است.

به نظر می‌رسد مدیریت شهری به اهمیت هوشمندی کنترل ترافیک تهران پی نبرده و نمی‌داند ارائه سرویس مستمر و امن در این حوزه به همان اندازه برای پیشگیری از تشدید آلودگی هوا و قفل ترافیکی شهر اهمیت دارد که هوشمندی در حوزه مبادلات پولی برای مجموعه کاربران شبکه بانکی مهم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج