۱۲۵۹۳۶۳
۲۸۱۸۴
۲۸۱۸۴
پ

خون این مرد از طلا هم ارزشمندتر است!

جیمز هریسون یکی از ابرقهرمانان گمنام جهان است، کسی که جان بسیاری را نجات داده است، بدون اینکه خودشان خبردار شوند.

خبرآنلاین: جیمز هریسون یکی از ابرقهرمانان گمنام جهان است، کسی که جان بسیاری را نجات داده است، بدون اینکه خودشان خبردار شوند.

در این دنیای بی‌رحم، ما به دنبال امید هستیم، حتی در ابرقهرمانانی کارتونی؛ چرا که آنها این قدرت را دارند تا دنیا را تبدیل به دنیای بهتری کنند؛ اما باید بدانیم که ما در بین برخی ابرقهرمانان واقعی زندگی می‌کنیم؛ افرادی که از یک موهبت منحصر به فرد برخوردارند که در پی یک تراژدی پی به آن برده‌اند. یکی از این ابرقهرمانان جیمز هریسون است که به اندازه کافی از او تحسین نشده است؛ او یک فوتبالیست یا یک سلبریتی نیست، بلکه یک آدم عادی است که در شصت سال اخیر بیش از ۱۱۷۳ بار خون اهدا کرده است.

دلیل خاص بودن خون هریسون

شاید بگوئید که درسراسر دنیا افراد زیادی هستند که به‌صورت منظم خونشان را اهدا می‌کنند؛ درست است ولی خون هریسون ویژگی خاصی دارد که باعث شده تا حتی از طلا هم ارزشمندتر باشد. خون هریسون حاوی یک آنتی بادی نایاب به نام Anti-D که با نام گلوبولین ایمنی Rho(D) نیز شناخته می‌شود است که تنها به مادرانی که دارای گروه خونی منفی هستند و از همسرشان با گروه خونی مثبت باردار شده‌اند، پردازش و اهدا می‌شود.

اولین فرزند متولد شده از این والدین سالم خواهد بود؛ ولی اگر مادر تصمیم بگیرد تا مجددا صاحب فرزند شود، فرزند بعدی با بیماری رزوس متولد خواهد شد. این بیماری باعث می‌شود تا خون مادر به سلول‌های خون جنین حمله کند و از همین رو نوزاد ممکن است با ضایعات مغزی متولد شده و یا در بدو تولد بمیرد. این اتفاق عمدتا در صورتی رخ می‌دهد که مادری با گروه خونی منفی، فرزندی را با گروه خونی مثبت به دنیا بیاورد که گروه خونی‌اش را از پدرش به ارث برده باشد.

خون این مرد از طلا هم ارزشمندتر است!

این آنتی‌بادی می‌تواند با این بیماری مبارزه کرده و با خون جیمز هریسون، واکسنی در این زمینه ساخته شده است. اگر مادر قبل از بارداری دومش، واکسینه شود، کودکانی که بعد از آن به دنیا خواهد آورد، درخطر ابتلا به این بیماری نخواهند بود.

فاجعه‌ای که منجر به این قدرت افسانه‌ای شد

هریسون در هنگام تولد، این آنتی‌بادی را در بدنش نداشت ولی در سن ۱۴ سالگی، این آنتی‌بادی در بدنش ایجاد شد. در سال ۱۹۵۱ با از کار افتادن یکی از ریه‌های جیمز هریسون، او مجبور شد تا زیر تیغ یک عمل جراحی پیچیده برود و پزشکان به اجبار یکی از ریه‌های او را برداشتند. دوران بهبودی هریسون سه ماه طول کشید و به خاطر خون زیادی که در طی عمل جراحی از بدن او رفته بود، اجبارا خون زیادی به بدن او تزریق شد تا بتواند بهبود بیابد. خونی که به هریسون داده شد، از یک گروه خونی با Rh مثبت بود و ترکیب شدن این خون، با گروه خونی هریسون، باعث ایجاد این آنتی‌بادی کمیاب گردید. او می‌دانست که به لطف افرادی که خون اهدا کرده بودند، زنده مانده؛ چرا که برای بهبودی، به دوز بالایی از این خون‌های اهدایی نیاز پیدا کرده بود.

از همین رو تصمیم گرفت تا بعد از بهبودی و تا زمانی زنده است، خون اهدا کند. تنها مشکل پیش رو، این بود که در آن زمان هریسون فقط ۱۴ سال سن داشت و طبق قوانین استرالیا، افراد برای اهدای خون باید حداقل هجده ساله باشند. از همین رو هریسون با ورود به هجده سالگی، هفته‌ای یک‌بار خون اهدا می‌کرد و اهدای بیش از این، سلامت او را به خطر می‌انداخت؛ چرا که بین هفت تا ده روز طول می‌کشد تا بدن ۵۰۰ میلی‌لیتر خون تولید کند. پس از چند بار اهدای خون، پزشکی که خون هریسون را آنالیز می‌کرد، دریافت که خون او حاوی آنتی‌بادی کمیاب Anti-D است. در سال ۱۹۶۶، از هریسون سوال شد که آیا می‌خواهد تا در آزمایشی برای ساخت یک واکسن جدید به نام Anti-D که با خون او ساخته می‌شود، مشارکت کند؟ و در همان سال بود که واکسن Anti-D برای مبارزه با بیماری رزوس ساخته شد.

از سال ۱۹۵۵، هریسون هر هفته خون اهدا می‌کرد؛ چرا که هم با بیماری رزوس آشنا بود و هم می‌دانست که جان کودکان را نجات می‌دهد. بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۲۰۱۸، او ۱۱۷۳ بار خون اهدا کرد و با این کار ۲.۴ میلیون کودک را از ابتلا به بیماری رزوس نجات داد. نکته جالب توجه اینجاست که هریسون در طول تمام این سال‌ها، هرگز در هنگام اهدای خون دستش که از آن خون می‌گرفتند را نگاه نمی‌کرد؛ چو ن طاقت دیدن خون را نداشت. یکی از نماینده‌های صلیب سرخ جهانی در استرالیا گفته که هر دوز از واکسن Anti-D تولید شده در استرالیا، از خون هریسون بوده است.

رکورددار اهدای خون

هریسون در سن ۸۱ سالگی، از اهدای خونش دست کشید؛ چرا که در این سن و سال، این کار برای سلامتی‌اش خطرناک بود. در آن زمان او جایزه رکورد جهانی گینس را مال خود کرد و رکورد بیشترین اهدای خون توسط یک فرد را به نام خود ثبت کرد. او در طول ۶۲ سال، خونش را اهدا می‌کرد و آخرین باری که خون داد، حسابی ناراحت بود؛ چون دوست داشت همچنان به کمک‌رسانی‌اش ادامه دهد. او در طول زندگی‌اش ده‌ها هزار نامه و هدیه از کودکانی که با اهدای خون او نجات یافته بودند، به‌عنوان قدردانی دریافت کرد و بسیاری از افراد حتی دوست داشتند تا او را از نزدیک ببینند و حضورا از او تشکر کنند. یکی از این افراد، مادری بود که به لطف هریسون، هفت فرزند سالم به دنیا آورده بود.

خون این مرد از طلا هم ارزشمندتر است!

در روز یازدهم می سال ۲۰۱۸، جیمز هریسون برای آخرین بار و برای بار هزار و صد و هفتاد و سوم، خون اهدا کرد؛ او حالا به خاطر فداکاری‌هایش در تمام عمر، مردی با دستان طلا لقب گرفته و در سن هشتاد و یک سالگی گفته که اهدای خون، صرف‌نظر از زمان اختصاص داده، برایش هیچ هزینه‌ای در بر نداشته و فقط به نجات جان انسان‌ها کمک کرده است.

گرچه حالا دیگر دوران هریسون به پایان رسیده ولی افراد دیگری هستند که در طول سال‌ها آنتی‌بادی Anti-D را در بدنشان دارند و می‌توانند به صورت مرتب خون اهدا کرده و خون موردنیاز برای تولید واکسن را تامین کنند. در زمان نوشتار این مقاله، جیمز هریسون که در طول این سال‌ها، جان میلیون‌ها نفر را نجات داده، هنوز زنده است و ۸۴ سال سن دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج