جاباما
۱۲۵۹۷۸۹
۷۶۱
۷۶۱
پ

آیا لوبیا می‌تواند جهان را نجات دهد؟

حبوبات فروتن در حال حاضر جزء اصلی میز‌های شام در سراسر جهان هستند. در این میان، کارزار تازه‌ای راه اندازی شده که فواید حبوبات برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها را تبلیغ می‌کند.

فرارو: ائتلافی از گروه‌های زیست محیطی ادعا می‌کنند که دوبرابر کردن مصرف لوبیا می‌تواند به محافظت از سیاره زمین و مقابله با بحران‌های ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی کمک کند. ابتکار عمل تازه‌ای تحت عنوان (Beans is How) که توسط مرکز حمایت از اهداف توسعه پایدار (SDG۲) هماهنگ شده مواد غذایی را به عنوان یک "راه حل منحصر به فرد" برای چالش‌های آب و هوا، سلامت و اقتصادی پیش روی کره زمین ترویج می‌کند.

آیا لوبیا می‌تواند جهان را نجات دهد؟

به گزارش فرارو به نقل از یورونیوز، "پل نیونهام" مدیر اجرایی مرکز حمایت از اهداف توسعه پایدار می‌گوید: "در حال حاضر همه نگران این موضوع هستند که چگونه می‌توانیم غذا‌های مغذی برای خانواده خود در زمانی درست کنیم که دسترسی گسترده‌ای به پول وجود ندارد؟ چگونه می‌توانیم به مقابله با بحران آب و هوا کمک کنیم؟ چگونه می‌توانیم در مورد ۳ میلیارد نفر روی کره زمین که دچار سوء تغذیه هستند کاری انجام دهیم؟ پاسخ این است: مصرف لوبیا آن کاری است که می‌توان انجام داد".

تولید جهانی غذا مسئول یک سوم گاز‌های گرم کننده سیاره است که ناشی از فعالیت‌های انسانی هستند. با این وجود، تمام مواد غذایی یکسان ایجاد نمی‌شوند. گوشت ۶۰ درصد از کل گاز مربوط به مواد غذایی را تشکیل می‌دهد و تنها یک کیلوگرم گوشت گاو ۷۰ کیلوگرم گاز‌های گلخانه‌ای ایجاد می‌کند. چرای گاو نیز عامل بزرگی برای جنگل زدایی به ویژه در اکوسیستم‌های آسیب پذیر مانند جنگل‌های بارانی آمازون است. لوبیا‌ها ۹۰ درصد کمتر از برخی پروتئین‌های حیوانی گاز‌های گلخانه‌ای آزاد می‌کنند. هم چنین، انواع لوبیا سلامت خاک را بهبود می‌بخشند، نیتروژن را وارد خاک می‌کنند و نیاز به کود را کاهش می‌دهند. با این وجود، به طور متوسط تنها ۲۱ گرم حبوبات بازای هر نفر در روز در مقایسه با ۱۱۲ گرم گوشت مصرف می‌شود.

بازگرداندن این عدم تعادل به وضعیتی تعادلی می‌تواند استرس را در سیاره زمین کاهش دهد. اگر به طور جمعی روی لوبیا که می‌دانیم برای‌مان خوب است تمرکز کنیم واقعا می‌توان تفاوت را ایجاد کرد. برای انجام این کا، ما به کمک همگان نیاز داریم. ما به سرآشپز‌هایی نیاز داریم که لوبیا‌های بیش تری را در منوی غذایی خود بگنجانند.

آیا لوبیا برای هزینه‌های زندگی و بحران گرسنگی مفید است؟

۴۳ میلیون نفر در ۳۸ کشور در سراسر جهان در معرض خطر قحطی یا بحران شدید گرسنگی قرار دارند بدان معنا که کوچک‌ترین ضربه‌ای به سیستم‌های غذایی می‌تواند آنان را از معیشت محروم سازد. با این وجود، لوبیا جایگزینی ارزان و غنی از پروتئین برای گوشت است. هر ۵۰۰ گرم لوبیا خشک به طور متوسط ۱ دلار (۰.۹۶ یورو) قیمت دارد.

انواع جدید لوبیا نیز همیشه پیشرو بوده٬اند. طی چند سال گذشته، پرورش دهندگان لوبیا در اتحاد تحقیقاتی لوبیا پان آفریقا (PABRA) بیش از ۵۰۰ گونه جدید تولید کرده اند که ارزش غذایی حبوبات را افزایش داده است.

تقریبا یک پنجم جمعیت رواندا در حال حاضر از لوبیا‌های غنی شده با آهن استفاده می‌کنند که ۸۰ درصد آهن مورد نیاز کودکان خردسال و زنان غیر باردار را تامین می‌کند. لوبیا، حبوبات و نخود در هزاران گونه وجود دارند. دکتر "اگنس کالیباتا" فرستاده ویژه سابق در نشست سیستم‌های غذایی در سازمان ملل متحد می‌گوید: "لوبیا یک محصول عالی برای رشد کشاورزان است و سرشار از پروتئین و آهن می‌باشد".

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج