جاباما
۱۲۶۱۱۹۴
۴۴۴
۴۴۴
پ

هشدار نسبت به مهاجرت فعالان استارتاپی از ایران

علیرضا کلاهی هشدار داد: به دلیل نبود چشم‌انداز روشن در اقتصاد ایران بسیاری از افرادی اهل فن در حوزه استارتاپ‌ها در حال مهاجرت از ایران هستند.

خبرآنلاین_مریم فکری: علیرضا کلاهی هشدار داد: به دلیل نبود چشم‌انداز روشن در اقتصاد ایران بسیاری از افرادی اهل فن در حوزه استارتاپ‌ها در حال مهاجرت از ایران هستند.

 رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تبعات منفی محدودیت‌های اینترنتی و فضای مجازی بر بخش واقعی اقتصاد، در پاسخ به این سئوال که آیا آماری از میزان مهاجرت‌های کنونی وجود دارد یا خیر؟ گفت: تجربه نشان داده است هر بار که عرصه را تنگ می‌کنیم، مهاجرت شکل می‌گیرد. این‌ها نگران‌کننده است. نمی‌شود بدون اصلاح قوانین خارجی و ساختاری سیاست خارجی، اقتصاد را درست کرد.

وی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی نمی‌توانند در خلاء کار کنند، گفت: برای درک بهتر این وضعیت آماری به شما می‌دهم. در سال ۱۳۶۸ بعد تمام خسارت‌های ناشی از جنگ، کماکان اقتصاد اول منطقه بودیم و تولید ناخالص داخلی ایران در محدوده ۱۲۰ میلیارد دلار بود. در همین دوره زمانی تولید ناخالص داخلی در ترکیه و عربستان در محدوده ۹۰ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی امارات در محدوده ۳۰ میلیارد دلار بود. اما الان تولیدناخالص داخلی ترکیه و عربستان تقریبا ۴ برابر شده و اقتصاد امارات هم از ما بزرگ‌تر شده است. امارات اندازه یک استان ایران هم نیست.برای درک بهتر این وضعیت می‌توانید قدرت اقتصادی قطر را ببینید.

او ادامه داد: بالاخره انسان تصمیمات خود را براساس یک‌سری متغیرها می‌گیرد؛ حالا از ناپایداری تا محدودیت یا تضعیف حاکمیت قانون.

هشدار نسبت به مهاجرت فعالان استارتاپی از ایران

وی سپس به موضوع حدودیت اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت‌های استارتاپی بازگشت و گفت: ما قبل از بحران اخیر دو بحران جدی داشتیم که روی سیستم استارتاپی ایران تاثیر گذاشت. یکی بحث کرونا و دوم، خروج از برجام و تشدید تحریم‌ها.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: این اتفاقات درشرایط اقتصادی نامساعدی رخ دادند. رکود، تورم و بی‌ثباتی نرخ ارز به خودی خود اقتصاد ایران را درگیر کرده بود اما دو اتفاق مذکور در این فضا اثر منفی روی اکوسیستم استارتاپی گذاشت؛ همه این ها سبب شد ارتباط ما به دلیل فیلترینگ با جهان قطع شود. در این میان عدم مانع‌زدایی و بهبود قوانین، عدم تغییر قوانین فعلی با مدل کسب‌وکارهای استارتاپی و خروج سرمایه‌گذاران خارجی نیز بحران را تشدید کرد.

کلاهی تاکید کرد: فردی که ساختمان‌سازی می‌کند، بدون هیچ گیر و مشکلی به کار خود می‌پردازد، اما در حوزه استارتاپی این‌گونه نیست. خروجی اقتصاد بیمار این است که منجر به تورم بی‌مورد نرخ املاک و مستغلات شده است. به روایتی ارزش املاک و مستغلات در ایران ۶ برابر کل تولید ناخالص ملی است. این عدد در آمریکا ۲ است. این به ما می‌گوید که در ایران پول زیاد است، اما جای مولد و امن ندارد. در حوزه صنعت کشور هم می‌گوییم نرخ تشکیل سرمایه به زیر نرخ استهلاک رسیده است.

وی در جواب این پرسش که آیا درست است که ترکیه و امارات شرایط ویژه‌ای را فعالان حوزه فناوری ایران گذاشته‌اند؟ گفت: این شرایط جذاب تنها برای فعالان ایرانی نیست، برای همه است. در ضمن فقط ترکیه و امارات نیست. کانادا خیلی وقت است که ویزای استارتاپی می‌دهد.

او همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به تداوم شرایط کننی ، تبلیغات برای جایگزین‌های پلتفرم‌هایی چون اینستاگرام وجود دارد؟ نیز تاکید کرد: به هیچ‌وجه چنین جایگزینی وجود ندارد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج