۱۲۶۲۷۱۰
۱ نظر
۴۸۲۷۰
۱ نظر
۴۸۲۷۰
پ

یگان ویژه فاتحین تهران را بشناسید

دیدار رئیس دولت سیزدهم با یگان ویژه فاتحین تهران بزرگ به مناسبت هفته بسیج، در شرایط کنونی جامعه می‌تواند تامل‌برانگیز باشد؛ یگانی که از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را با نظارت مستقیم رحیم صفوی فرمانده وقت سپاه شروع کرد و عملیات‌های مختلف به آن سپرده شد؛ از جمله در جنگ سوریه حضور فعال داشت.

هم‌میهن: دیدار رئیس دولت سیزدهم با یگان ویژه فاتحین تهران بزرگ به مناسبت هفته بسیج، در شرایط کنونی جامعه می‌تواند تامل‌برانگیز باشد؛ یگانی که از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را با نظارت مستقیم رحیم صفوی فرمانده وقت سپاه شروع کرد و عملیات‌های مختلف به آن سپرده شد؛ از جمله در جنگ سوریه حضور فعال داشت. فعالیت این یگان تا سال ۱۳۹۱ در ساختار سپاه دارای شکل مصوب نبود و در این سال از طرف فرمانده‌کل سپاه به‌عنوان یگان مصوب «فاتحین» شناخته شد. در سال ۱۴۰۰ اولین و آخرین رزمایش این یگان انجام شد که هدف آن تمرکز بر تمرین عملیات شبانه، دفاع و هجوم به مناطق ساخته‌شده (جنگ شهری) اعلام شد.

یگان ویژه فاتحین تهران را بشناسید

با توجه به اهداف تشکیل یگان فاتحین، رئیس دولت سیزدهم در دیدار با این یگان از اقدامات آنان در اتفاقات اخیر تشکر ویژه کرد؛ یگانی که امروز در تمام استان‌های دیگر نیز تاسیس شده است.

دیدار رئیسی با یگان ویژه فاتحین

سیدابراهیم رئیسی روز جمعه به‌مناسبت هفته بسیج و به‌صورت سرزده از یگان ویژه فاتحین تهران بزرگ بازدید کرد. او در جریان این بازدید در نشست صمیمانه با بسیجیان یگان فاتحین با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی به بسیجیان این یگان، طی سخنانی اظهار کرد: «شما در همه عرصه‌ها افتخار آفریدید و در مواجهه با اغتشاش‌گران و برهم‌زنندگان امنیت مردم خوش درخشیدید و ان‌شاءالله از این بعد نیز در همه عرصه‌ها موفق باشید.» او در ادامه با تقدیر از اقدامات بسیجیان یگان‌ویژه فاتحین تصریح کرد: «شما به‌خاطر مأموریت و مسئولیت خطیری که عبارت است از حفظ امنیت برای کشور، ترجیح دادید کنار خانواده بودن و راحتی جمعه را که هرکسی به آن نیاز دارد، کنار بگذارید و در حقیقت رفاه دیگران را بر رفاه خودتان ترجیح دادید. این اقدام حقیقتاً ارزشمند و در خور تقدیر است.»

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه امروز حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و در پرتو یک نظام اسلامی بسیاری از خیرات و برکات و خوبی‌ها می‌تواند گسترش پیدا کند، به همین دلیل تلاش در این مسیر اولویتی دوچندان دارد، تاکید کرد: «نظام اسلامی تنها نظامی است که پرچم مقابله با نظام سلطه را برافراشته است. دشمنان تاکنون فتنه‌های زیادی علیه انقلاب به‌راه انداخته‌اند تا بتوانند از صدور انقلاب و روحیه بسیجی جلوگیری کنند، اما به‌لطف خدا و پایداری ملت ایران امروز پیام و امواج انقلاب اسلامی از مرزهای ایران گذشته است و به الگویی برای سایر ملت‌ها و به‌خصوص ملت‌های منطقه تبدیل شده است.» رئیسی گفت: «ملت یمن هفت سال تحت شدیدترین محاصره‌ها قرار داشت، اما با قدرت مقابل ائتلاف سعودی ایستادگی کرد. ملت مظلوم فلسطین نیز که روزی با سنگ به مقابله با ارتش صهیونیست می‌رفت، امروز به موشک‌های پیشرفته مجهز دست یافته است، اینها نمونه‌هایی از صدور تفکر انقلاب اسلامی و تفکر بسیجی به سایر ملت‌های منطقه است.»

یگان ویژه فاتحین تهران بزرگ

یگان ویژه فاتحین تهران بزرگ امروز یکی از رده‌های سازمان رزم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و علاوه بر تهران در تمامی استان‌های کشور نیز ایجاد شده است. این یگان در سال 1378و با همت شهید مجید فتحی‌نژاد و بسیجیان غرب تهران در ناحیه مقداد و تحت عنوان یگان عملیات ویژه هوابرد ایجاد شد. اولین رزمایش آن با عنوان «نبی اکرم(ص)» ۱۱ آبان 1400 در منطقه‌ای به وسعت ۳۲۲کیلومترمربع با حضور ۱۰۰۰ نفر از بسیجیان این یگان در منطقه عمومی شرق استان تهران برگزار شد. این رزمایش با تمرکز بر تمرین عملیات شبانه، دفاع و هجوم به مناطق ساخته‌شده (جنگ شهری)، کمین و تک به ارتفاع توسط گردان‌های پیاده، گردان ادوات و تخریب این یگان برگزار شد.

دلیل ایجاد یگان

در 31 فروردین 1399 سیدمحمود هاشمی، فرمانده این یگان درباره نحوه و فلسفه ایجاد آن، چنین گفت: «در 18 تیرماه سال 1378 یک نیازی در مجموعه امنیتی بسیج مشهود بود، آن هم این بود که نیرو‌ی آموزش‌دیده منسجم متمرکزی در بسیج وجود نداشت. تصمیم بر این شد که گروهی از بچه‌هایی که پای‌کار بودند دور هم جمع شوند و با مسئولیت استاد شهید مجید فتحی‌نژاد که در آن مقطع فرمانده پایگاه ما بودند کار آموزش نیروها شروع شد. تقریباً از پایان سال و زمانی که فتنه 78 تمام شد، این کار شروع شد و از بین نیروهایی که توانمندی داشتند، تست‌های لازم گرفته شد و در حد یک گردان نفرات سازمان‌دهی شدند. با توجه به اینکه هیچ ابلاغی در خصوص تشکیل گردان وجود نداشت و بودجه‌ای هم در نظر گرفته نشده بود، بچه‌ها به‌صورت خودجوش هر توان و پتانسیلی داشتند معرفی می‌کردند.»

او ادامه داد: «یک سال از این موضوع گذشت و نیروها سازماندهی شدند، تا در درگیری‌هایی که در سالگرد فتنه سال 78 اتفاق افتاد که مقداری هم نسبت به سال قبل‌اش شدیدتر بود، این گردان در ناحیه مقداد مستقر شد و تحت فرماندهی فرمانده منطقه تهران هرجا که لازم بود اقدام می‌کردیم. از روز دوم سردار رحیم صفوی که فرمانده‌کل سپاه وقت بودند شخصاً در ناحیه مقداد حضور پیدا کردند و نیروها را دیدند و با توجه به عملکرد خوبی که بچه‌ها داشتند، گفتند «بنده خودم شخصاً فرماندهی این گردان را به‌دست می‌گیرم و با هماهنگی بنده کار انجام شود»، یک بی‌سیم به آقای فتحی‌نژاد دادند که مستقیم با قرارگاه ثارالله و آقای صفوی در ارتباط بود.»

با استناد به اظهارات هاشمی «با حمایتی که فرمانده‌کل سپاه داشت، دو گردان دیگر هم تشکیل شد. این یگان در سال 88 خیلی خوب عمل کردند و فاتحین در تهران یکی از یگان‌های زبانزد بود و خیلی از رده‌های سپاه فکر نمی‌کردند که یک یگان بسیجی با این انسجام خیلی خوب بتواند کار انجام دهد. ما آن موقع 4 گردان در تهران بودیم و خیلی از دانشکده‌های سپاه درخواست می‌کردند که فرمانده گردان‌های ما بروند آنجا و برای آنها تجربیات مأموریت‌های موفق را تشریح کنند. در سال 91 از طرف فرمانده‌کل سپاه ابلاغیه‌ای صورت گرفت که این یگان را به‌عنوان یگان مصوب شناختند و سردار جعفری اسم یگان را «فاتحین» نام‌گذاری کردند. شاخص‌ترین مأموریت فاتحین، مأموریت سوریه و مدافعان حرم بود. اولین رده بسیجیانی که وارد کشور سوریه شد، این یگان بود.»

واگذاری حفاظت از بهشت زهرا به یگان ویژه فاتحین

شهرداری تهران از زمانی که سردار جهادی بر کرسی بهشت تکیه زده بود، همکاری‌های زیادی با سپاه داشت و پروژه‌های زیادی را با این نهاد در دستور کار داشت. حتی در شورای شهر دوره چهارم اعلام شد که شهرداری وقت، قرارداد 20هزار میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم امضا کرده است. در حال حاضر این همکاری مجددا افزایش یافته است، اما تازه‌ترین همکاری آن واگذاری حفاظت بهشت زهرا به یگان ویژه فاتحین است.

تا یک ماه پیش حفاظت محیطی و پیرامونی سازمان بهشت‌زهرا بر ‌عهده دژبان ارتش بود، اما در تفاهم‌نامه‌ای این حفاظت به یگان فاتحین واگذار شد. البته روابط‌عمومی سازمان بهشت حضرت‌زهرا‌(س) اعلام کرد که همکاری با ارتش در زمینه‌های دیگر از‌جمله تشریفات سازمان ادامه خواهد داشت، اما به دلیل نیاز به مراقبت حداکثری از این آرامستان یگان فاتحین در این سازمان مستقر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      هر یگانی هم تشکیل بشه نباید جوان‌ها کشته بشن حالا شاید اشباه کنند ولی نباید روبروی سلاح کرم قرار بگیرند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج