جاباما
۱۲۶۳۴۲۲
۵۴۵۷
۵۴۵۷
پ

کشف نقاب‌های مردم «مایا»

​باستان‌شناسان با کاوش در مکزیک مجموعه‌ای از نقاب‌های تاریخی را کشف کرده‌اند که در ساخت آن‌ها از هنر گچ‌بری‌ استفاده شده است.

ایسنا: باستان‌شناسان با کاوش در مکزیک مجموعه‌ای از نقاب‌های تاریخی را کشف کرده‌اند که در ساخت آن‌ها از هنر گچ‌بری‌ استفاده شده است.

باستان‌شناسان مؤسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH)، مجموعه‌ای از نقاب‌های «مایا» ‌ را در شهر باستانی «تونینا» ‌ (TONINÁ) کشف کردند.

کشف نقاب‌های مردم «مایا»

معنی «تونینا» به زبان مردم مایا، «خانه سنگ» است. این شهر باستانی در ۸۰۰ تا ۹۰۰ متری از سطح دریا و در ایالت «چیاپاس» کشور مکزیک واقع شده است و فقط ۶۵ کیلومتر با «پالنکه»، دیگر شهر تمدن مایا فاصله دارد.

مردم برای نخستین‌بار در «اوایل دوره کلاسیک» ساکن «تونینا» ‌ شدند و عمده ساخت‌وسازهای مهم در این شهر در فاصله قرن ششم تا نهم میلادی اجرا شد. این شهر چندین معبد هرمی، ‌ کاخ و بیش از  ۱۰۰ بنای یادبود حکاکی‌شده را در خود جای داده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در سال ۲۰۱۸ در شهر «تونینا» ‌ به کشف مجموعه بزرگی از نقاب‌های گچی «مایا» ‌ و چندین مجسمه منجر شد که زیر یکی از بناهای شهر مدفون شده بودند.

این آثار تاریخی مدت‌ها در «تونیا» ‌ حفظ شدند و کشف آن‌ها اخیرا و پس از تحقیقات کارشناسان اعلام شد. محققان مؤسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک معتقدند، قدمت این نقاب‌ها به حوالی ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلادی بازمی‌گردد و نمایشگر زمین، آسمان و جهان پس از مرگ هستند.

نقاب مشابهی در سال ۲۰۱۸ در «معبد خورشید» ‌ این شهر کشف شده است. این نقاب چهره ارباب جهان زیرین را به تصویر می‌کشد. در تصویرگری‌های مشابه مردم «مایا»، ‌ این شخصیت بیشتر با چهره‌ای بدون فک پایین دیده می‌شود تا نشان‌دهنده زنده نبودن او باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج