جاباما
۱۲۶۳۷۳۰
۱۹۴۳
۱۹۴۳
پ

چرا در نشست شورای حقوق بشر باختیم؟

​در دولت سیزدهم در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم افرادی که به‌نمایندگی از ایران در سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای، اقلیمی و تجاری شرکت کرده‌اند، اشکالاتی داشته‌اند.

روزنامه فرهیختگان به نقل از عبدالرضا فرجی‌راد دیپلمات سابق نوشت: تعداد کشورهایی که در شورای حقوق بشر سازمان ملل به نفع کشورمان صحبت کردند محدود بود.

چرا در نشست شورای حقوق بشر باختیم؟

روسیه که از شورای حقوق‌بشر اخراج شده است، این چین بود که بیشترین حرف را در حمایت از ایران زد. این وسط ما انتظار نداشتیم که مثلا پاکستان برای دفاع از ایران به میدان بیاید. علت این دور از انتظار بودنش هم آن بود که پاکستانی‌ها باوجود آنکه اکثر اوقات به‌نفع ایران رأی می‌دادند اما باتوجه به نزدیکی شهباز شریف نخست‌وزیر فعلی‌شان به عربستان، حدود یک هفته قبل در جلسه آژانس رأی ممتنع دادند. باوجود این مساله تصور نمی‌شد آنها به میدان آمده و به نفع ایران رأی بدهند. 

در واقع با این رأی دو کار انجام دادند. می‌خواستند به ایران این پیام را بدهند که رأی هفته گذشته ما در آژانس یک رأی عربی و از سر ناچاری بود. یعنی آن رأی ممتنع پاکستان و قطر در آژانس برآیند یک تفکر عربی بود و چون دولت فعلی پاکستان به امارات و عربستان نزدیک است از او خواسته بودند که اینطور رأی دهد.

به همین دلیل می‌توان گفت پاکستانی‌ها آمدند اینجا آن مورد را جبران کردند چون کشورهای عربی در مسائل حقوق‌بشری هم خودشان مثل عربستان بعضا تحت فشار هستند. اما انتظار می‌رفت که همین اتفاق با دو، سه رأی کمتر و بیشتر رخ دهد. مثلا بولیوی ازجمله کشورهایی بود که می‌توانست به نفع ایران رأی دهد اما این اتفاق نیفتاد.

در دولت سیزدهم در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم افرادی که به‌نمایندگی از ایران در سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای، اقلیمی و تجاری شرکت کرده‌اند، اشکالاتی داشته‌اند. 

پارسال، زمانی‌که یکی دو ماه از تشکیل دولت گذشته بود شخصی را به اجلاسی فرستادیم که سطح انگلیسی صحبت کردنش مایه آبروریزی شد. این اتفاق در چند مورد بعد هم رخ داد. 

درمورد اخیر هم شاهد بودیم شخصی که متن را می‌خواند به‌نظر می‌رسید صفحات خود را یک‌بار هم کنترل نکرده است تا از این اتفاق جلوگیری شود. 

متاسفانه به‌نظر می‌رسد دولت نسبت به این موارد چندان توجهی ندارد. اتفاقات مشابه این در روحیه مردم هم اثر زیادی می‌گذارد. این اتفاقات باید برای دولتمردان تجربه شود. 

افرادی در این مجموعه‌ها دیده می‌شوند که چند کلامی هم انگلیسی متوجه هستند اما معلوم است تجربه لازم در آنها وجود ندارد. خب اینها اهمیت دارد. ترکیبی از تجربه و زبان مهم است. بالاخره در آن سازمانی که تا این حد اهمیت دارد و مخالفان ایران بیرون تجمع کرده‌اند و منتظر نتیجه‌اند، لازم است تجربه‌ بیشتری به‌خرج داد. این موارد کار را خراب‌تر می‌کند. نباید چنین اشتباهاتی باز تکرار شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج