جاباما
۱۲۶۵۱۵۱
۸۷۶۲۵
۸۷۶۲۵
پ

کشف مدرکی ۳۰۰۰ساله از مجازات «پنج کیفر»

محققان چینی باور دارند اسکلت کشف‌شده در مقبره‌ای واقع در شمال غربی کشور، نخستین مورد مستند از قطع پا به عنوان مجازات جرم است.

فرادید: بنا به گفته‌ی محققانِ دانشگاه پِکینگ، بررسی بیولوژیکیِ استخوان‌های اسکلتِ یک زن، قطع عضو به علل پزشکی و دیگر علل را رد کرده و نشان داده است که قربانی حداقل پنج سال پس از اجرای مجازات زنده مانده است. در چین باستان، قطع یک یا دو پا سنتی معروف به یو (Yue) و یکی از پنج نوع کیفر چین باستان بوده است. سیستم «پنج کیفر» حداقل هزار سال تا حدود سال ۲۰۰ پیش از میلاد راوج داشته است.

پنج کیفر (wuxing) مجازات‌های اصلی چین باستان بود. آنطور که در افسانه‌ها آمده است، یا امپراتور زرد (هوانگ تی) یا دودمان شیا (قرن پانزدهم-هفدهم پیش از میلاد) این مجازات‌ها را تعیین کردند چرا که میان قبیله‌های میائویِ جنوبی، این مجازات رایج بوده است. به نقل از فصل شوچینگ از کتاب تاریخ یا کتاب رویدادها (از کتاب‌های اصلی آئین کنفسیوس که آن را به شاگردانش تعلیم می‌داد)، وقتی Chi You آشوب را به زمین آورد، قبایل میائو پنج کیفر را تعریف کردند: «آن‌ها پنج کیفر را تعیین کردند و نام قانون روی آن گذاشتند. آن‌ها بی‌گناهان را سلاخی کرده و با بریدن بینی و گوش، اخته کردن و داغ‌گذاری، به نخستین کسانی بدل شدند که پایشان را در اجرای قانون فراتر از حد گذاشتند.»

کشف مدرکی ۳۰۰۰ساله از مجازات «پنج کیفر»

(لی نان همراه تیمش، تحلیل زیست‌پزشکی را روی استخوان یافت‌شده انجام دادند.)

در آثار هنری و آرشیو‌های تاریخی، مدارک زیادی در تایید این مجازات وجود دارد. برای مثال، در قدیمی‌ترین سوابق مکتوب چینی، کتبه‌هایی از جنس استخوان متعلق به سلسله‌ی شانگ (۱۰۵۰-۱۶۰۰ پیش از میلاد) وجود دارد که ظاهراً تصاویری از بریده شدن یک پا با اره را نشان می‌دهند.

کشف مدرکی ۳۰۰۰ساله از مجازات «پنج کیفر»

(برنز‌های دودمان ژو افرادی را نشان می‌دهد که عضوی از بدنشان قطع شده و معمولاً به کار دربانی گماشته میشدند.)

ظروف برنزی ژو غربی (از ۱۰۴۶ تا ۷۷۱ پیش از میلاد) منقش به حکاکی‌هایی است که در آن‌ها افرادی را نشان می‌دهد که یک یا هر دو پایشان را از دست داده‌اند و به سمت دربان گماشته شدند. در دوره‌ی بهار و پاییز (۷۷۰-۴۷۶ پیش از میلاد)، قطع پا به عنوان شکلی از مجازات آنقدر رایج شده بود که تقاضا و قیمت کفش‌های خاص به اوج رسید.

اسکلت زنی که تصور می‌شود از نخستین موردهای قطع پای مجازاتی باشد، در گوری در گورستان سایت ژویان نزدیک باوژی در شمالی غربی ایالت شاآنشی چین یافت شده است. جنازه‌ی قطع عضوشده در جریان حفاری‌هایی که سال ۱۹۹۹ آغاز شده بود، کشف شد، اما بدون هیچ بررسی دقیق و کاملی کنار گذاشته شد، چون باستان‌شناسان به مکان‌یابیِ مصنوعاتی که مقدار کمی از آن‌ها در سایت کشف شده بود، علاقه بیشتری داشتند.

مکان این اکتشاف، که مهد تمدن ژو بود به واسطه‌ی مقدار زیاد ظروف، استخوان‌های پیشگویی و مقبره‌هایی که در آنجا کشف شده‌اند به عنوان «زادگاه برنزها» مشهور است.

کشف مدرکی ۳۰۰۰ساله از مجازات «پنج کیفر»

(اسکلت سال ۱۹۹۹ کشف شد، اما فناوری‌های نوین به دانشمندان کمک کرد که دریابند قطع عضو به عنوان مجازات اجرا شده است.)

لی نان، محقق فوق دکتری از دانشگاهِ پِکینگ استخوان‌ها را بررسی کرد. به گفته‌ی او پیشرفت‌های علمی و فناوری اخیر، مطالعه‌ی دوباره‌ی بقایا را امری میسر و ارزنده کرده است: «تا پیش از این، مردم این استخوان انسانی را به عنوان یک استخوان ناقص در نظر می‌گرفتند، اما من با اطلاعاتی که در اختیار داشتم در نگاه نخست حدس زدم ممکن است با یک مدرک قطع عضو روبرو باشیم.»

بررسی‌های اشعه ایکس ثابت کرد استخوان‌ها متعلق به خانمی ۳۰ تا ۳۵ ساله است که پای راستش قطع شده است. گاهی‌اوقات بیماران مبتلا به دیابت، جذام و سرطان که دچار سرمازدگی یا سوختگی می‌شدند، به ناچار باید عضو درگیر بدنشان قطع میشد. اما مطالعه‌ی تراکم و ساختار استخوانِ بخش‌های دیگر اسکلت، احتمال بیماری به عنوان علت قطع عضو را رد کرده است. قطع عضو منجر به بدشکلی‌های جدیِ استخوان درشت‌نی و نازک‌نی هم میشده و نشان‌دهنده‌ی این است که قطع عضو ناشی از عملیاتِ پزشکی نبوده، چون اگر چنین بود، زخم‌ها اثر نسبتاً صاف و نرمی از خود به جای می‌گذاشتند.

لی می‌گوید: «اگر تحلیل زیست‌پزشکیِ فرد مدفون در گور را با تصاویر حک شده از قطع عضو روی ظروف برنزی کشف شده در نزدیک گور‌ها با هم بیامیزیم، مشخص می‌شود اسکلت این زن نمونه‌ای از مجازات «یو» و در واقع نخستین نمونه‌ی شناخته‌شده از آن دوران است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج