جاباما
۱۲۶۵۲۸۵
۲۲۶۶
۲۲۶۶
پ

حیواناتی که می‌میرند و دوباره زنده می‌شوند!

​بسیاری از گونه‌ها راه‌های شگفت‌انگیزی برای متوقف کردن عملکرد بدن خود دارند.

خبرآنلاین: بسیاری از گونه‌ها راه‌های شگفت‌انگیزی برای متوقف کردن عملکرد بدن خود دارند.

سالها پیش یک استاد دانشگاه قورباغه ای را نشان داد که هنوز زنده بود اما جامد و یخ زده بود. سپس ناگهان آن را به دیواری پرتاب کرد و صدای شکستن آن محیط کلاس را پر کرد و نفس ها را در سینه حبس کرد؛ لحظاتی بعد، او توضیح داد که در واقع قورباغه را پرتاب نکرده است. برای تأثیرگذاری بیشتر او قورباغه را با یک تکه یخ عوض کرده بود. اما هدف نشان دادن یک نکته بود: اینکه یک قورباغه چوبی در واقع برای زنده ماندن در زمستان به اندازه یخ منجمد می شود. سپس در بهار دوباره آب می شود.

قورباغه چوبی یکی از حیواناتی است که اغلب روی زمین مورد مطالعه قرار گرفته و یخ می زند. هنگامی که درجه حرارت در پاییز کاهش می یابد، در برگ ها لانه می کند و اجازه می دهد تا سرما به بدنش نفوذ کند و سرما قلب، مغز و همه اعضای بدن آن را در بر خواهد گرفت.

اما این تنها گونه ای نیست که اساسا می میرد و سپس زنده می شود. هزاران لارو حشره منجمد و ذوب می شوند و برخی نیز هر روز بسته به آب و هوا این کار را تکرار می کنند. لاک‌پشت‌های جوان با همان روش‌هایی که قورباغه‌های چوبی دارند یخ می‌زنند و سپس تاردیگرادها وجود دارند که کاملاً آب می شوند و منتظر بهار هستند.

حیواناتی که می‌میرند و دوباره زنده می‌شوند!

کنت استوری، استاد بیوشیمی در دانشگاه کارلتون در اتاوا، کانادا که در مورد تحمل یخ زدگی مطالعه می‌کند، می‌گوید: اگر بتوانید منجمد شوید، می‌توانید جایگاه بهتری در دنیا به دست آورید.

این استاد بیوشیمی در خصوص نحوه عملکرد بدن قورباغه ها گفت:" پوست آن کمی منجمد می شود و سپس یخ از طریق رگ ها و شریان ها به داخل قورباغه نفوذ می کند. چشم‌های قورباغه می‌درخشد، مغزش یخ می‌زند و یخ خون را به سمت قلب قورباغه می‌برد، قبل از اینکه در نهایت قلب قورباغه نیز جامد شود. این انتقال نیازمند تغییرات عمده در بیوشیمی است. مولکول‌های microRNA قورباغه سلول‌ها را دوباره سازماندهی می‌کنند تا از آسیب محافظت کنند. سپس یخ به آرامی در اطراف خارج از اندام ها و سلول ها تشکیل می شود. در همان زمان، کبد قورباغه مقادیر باورنکردنی گلوکز برای اندام‌های حیاتی تهیه می کند که در همه جا از جمله داخل سلول‌ها نفوذ می‌کند تا از کوچک شدن و مرگ آنها جلوگیری کند."

میزان یخ زدگی آنها متفاوت است. قورباغه های چوبی در آلاسکا تا منفی ۵ درجه فارنهایت یخ خواهند زد. بقیه در کارولینای شمالی تا ۸.۶ درجه یخ می زدند. اما مکانیسم ها یکسان است و همچنین در قورباغه‌های دیگر، از جمله قورباغه درختی قهوه‌ای جنوبی، قورباغه چشمه‌دار، و قورباغه‌های کریکت، و همچنین در بسیاری از حشرات و لارو ها این فرایند مشاهده شده‌اند. اما این تنها راه یخ زدن حیوانات نیست. بر اساس تحقیقات جدیدی که در مجله Science of the Total Environment منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج