جاباما
۱۲۶۵۵۰۴
۱۰ نظر
۲۰۲۳۶۲
۱۰ نظر
۲۰۲۳۶۲
پ

اتفاق بی‌نظیر در حیات وحش ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در پی اقدامات مطلوب حفاظتی در پارک ملی "تندوره" شهرستان درگز و افزایش ضریب امنیتی این زیستگاه، ماموران محیط زیست در گشت‌زنی یک‌روزه هشت قلاده پلنگ ایرانی را در این مجموعه مشاهده کردند.

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در پی اقدامات مطلوب حفاظتی در پارک ملی "تندوره" شهرستان درگز و افزایش ضریب امنیتی این زیستگاه، ماموران محیط زیست در گشت‌زنی یک‌روزه هشت قلاده پلنگ ایرانی را در این مجموعه مشاهده کردند.

اتفاق بی‌نظیر در حیات وحش ایران

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مهدی اله‌پور افزود: دیدن این تعداد پلنگ در رصدی یک روزه، بزرگترین رکورد مشاهده این گربه‌سان بی‌نظیر است.

وی اضافه کرد: پارک ملی تندوره درگز با وسعت ۳۵ هزار هکتار، زیستگاه بسیار ارزشمندی است که در حال حاضر جمعیت زادآوری از پلنگ ایرانی، قوچ و میش اوریال و کل و بز وحشی را دارد.

اله‌پور خاطرنشان کرد: مطابق پژوهش‌های انجام شده، پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره، زیستگاهی امن برای بزرگترین جمعیت پلنگ، نه تنها در خاورمیانه بلکه در گستره وسیعی از ترکیه تا هند است و شرایط زیستگاهی و حفاظتی پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره نقش مهمی در حفظ پویایی جمعیت گونه پلنگ در ایران دارد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی افزود: حضور این گونه ارزشمند حیات وحش کشور، نشانه محکمی از غنای تنوع زیستی حاکم در منطقه و شرایط مطلوب زیستگاهی است و بی شک تلاش محیط بانان و دوستداران حفاظت محیط زیست برای استمرار این شرایط مناسب به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

پارک ملی تندوره درگز تنها پارک ملی استان خراسان رضوی و بهترین زیستگاه گربه سانان و دیگر جانوران وحشی از قبیل قوچ، میش، کل، بز و قرقاول است که در زمره بهترین پارک های ملی کشور و یکی از شاخص ترین مناطق با ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

این منطقه با طبیعت بکر و زیبای خود، زیستگاه گونه های مختلف جانوری و رویشگاه گیاهان متنوع مرتعی، زینتی و دارویی است و توپوگرافی خاص آن باعث ایجاد زیباترین و عمیق‌ترین دره‌های ژرف و پرشیب و تپه ماهورهای بسیار شده است.

براساس تحقیقات انجام شده تاکنون ۳۷۳ گونه گیاهی در این پارک شناسایی شده است که می‌توان به اُرس، زالزالک، انجیر وحشی، گردو، آلبالوی وحشی، آویشن، شیرخشت، زیره کوهی، باریجه، درمنه، چای چوپان و زرشک اشاره کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      کاش که نمیگذاشتن عکسشو

    • ناشناس

      خدایی سه سال کرونا و قرنطینه این پارک خلی خوب بود. مردم اگه نرن داخل این محیط تعداد همه گونه های در حال انقراض زیاد میشه

    • ناشناس

      فاتحه صلوات . هرچی اینها دیدن باید نابود شده حساب کرد. یا میفروشنش یا هم بلد نیستن میکشنش

    • عبدالله سعیدفر

      این اتفاق قابل باور نیست . قبلا چنین گزارشی داده نشده . حتی گزارش نزدیک به این هم داده نشده . احتمالا یک پلنگ‌ را هشت بار دیدن . یا شاید یکی به لنز دوربینشان عکس پلنگ چسبانده

    • ناشناس

      ماموران محیط شما متاسفانه کودن بودن و یک قلاده پلنگ اونا رو داشته دور می‌زده

    • M..

      جانم خراسان..

    • میتراسلحشور

      از مسولان محترم محیط زیست خواهش میکنم درحفظ این حیوانات نادر وگیاهان با ارزش با عشق ودلسوزی مراقبت بیشتری کنند.

    • حسین شرافت

      واقعا الان طبیعت چه منفعتی برا مردم داره مردمی که نه جوانانش و نه پا ب سن گذاشته ها توان و تجهیزات رفتن ب طبیعت وش و کویر و کوهستان را ندارند جوانان ی طور بیچاره و گرفتار باز نشسته ها هم که بایس بروند گردش و طبیعت گردی و لذت ببرند همه دنبال ی لقمه نون هستند البته بعداز پرداخت اجاره خونه چرا که ممکنه اجاره خونه که پرداخت شد دیگه همون ی لقمه نون هم نمونه ب چه مصیبتی گرفتار شدیم واقعا ,

    • فرامرز

      واقعا خبر خوشحال کننده ای بود.با تمام وجود تشکر وخسته نباشید به عزیزان زحمت کش در این حوضه .دمتون گرم.خدا قوت

    • ناشناس

      خب که چی حالا ؟؟صحت این خبر از کجا معلوم میشه ...قابل استناد نیست ...ای وای بر دروغگویان خودنما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج