جاباما
۱۲۶۵۷۹۰
۱۶۴۰۴۴
۱۶۴۰۴۴
پ

خواص بی‌نظیر کلپوره را بشناسیم

یک کارشناس گیاه‌پزشکی گفت: گیاه دارویی مریم نخودی در درمان سرماخوردگی، تقویت دستگاه گوارش، رفع اسهال، تسکین درد ناحیه قفسه سینه، سر درد، مشکلات قاعدگی، کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و ... کاربرد فراوانی دارد.

ایسنا: یک کارشناس گیاه‌پزشکی گفت: گیاه دارویی مریم نخودی در درمان سرماخوردگی، تقویت دستگاه گوارش، رفع اسهال، تسکین درد ناحیه قفسه سینه، سر درد، مشکلات قاعدگی، کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و ... کاربرد فراوانی دارد.

خواص بی‌نظیر کلپوره را بشناسیم

شیما احمدی‌نیا اظهار کرد: مریم نخودی از گیاهان دارویی و معطر با طبعی گرم و خشک بوده که سرشاخه‌های گل‌دار آن از خواص دارویی فراوانی برخوردار است.

وی با اشاره به این‌که استفاده از گیاه مریم نخودی در طب سنتی سابقه‌ای طولانی دارد، عنوان کرد: این گیاه در درمان سرماخوردگی، تقویت دستگاه گوارش، رفع اسهال، تسکین درد ناحیه قفسه سینه، سر درد، مشکلات قاعدگی، کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و ... کاربرد فراوانی دارد.

احمدی‌نیا بیان کرد: عصاره این گیاه حاوی ترکیباتی مانند دی‌ترپنوئیدها، گلیکوزید، متوکسی جنگوانین و اسانس فرار آن نیز دارای ترکیباتی مانند ژرماکرن  B، D، بتاکاریوفیلن، هومولن و کاریوفیلن اکساید است.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با اشاره به تأثیرات فارماکولوژیکی این گیاه، تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده، اسانس این گیاه دارای خاصیت ضد اسپاسم قوی روی انقباضات  ایحاد شده توسط استیل کولین و کلرورپتاسیم است که این اسانس با غلظت ۹ تا ۳۶ انقباضات ماشی از استیل کولین را مهار کرده و IC۵۰ این اسانس در مهار انقباضات ماشی از KCL معادل ۱۸ است.

وی ادامه داد: اثرگذاری این اسانس در مهار هر دو نوع انقباض برتری این گیاه را نسبت به آتروپین و هیوسین که تنها روی انقباضات ناشی از استیل کولین مؤثر هستند، نشان می‌دهد، علاوه‌بر این برای فلاونوئیدهای موجود در فرآورده لوتئولین گلیکوزید نیز اثرات آنتی اسپاسمودیک گزارش شده است.

احمدی‌نیا با اشاره به این‌که این گیاه مسئول انقباض و حرکات دستگاه گوارش، سیستم اعصاب پارا سمپاتیک است که ازجمله سیستم‌های عصبی خودکار بدن محسوب می‌شود، بیان کرد: استیل کولین به‌عنوان یک حامل شیمیایی با ترشح از انتهای اعصاب پارا سمپاتیک، باعث بروز اثرات این اعصاب بر اندام‌های مختلف بدن می‌شود، از این رو مصرف یک داروی آنتاگونیست استیل کولین می‌تواند مانع از اثرات این ماده در اندام مورد نظر شده و اثرات استیل کولین را معکوس کند.

این کارشناس گیاه‌پزشکی ادامه داد: مریم نخودی با داشتن طبیعت گرم و خشک از خواص درمانی فراوانی برخوردار است.

وی افزود: گیاه مریم نخودی فعالیت معده را تحریک و برای درمان خانگی اسهال مفید است، به طوری که در طب سنتی از جوشانده این گیاه برای درمان اختلالات دستگاه گوارش و دل درد استفاده می‌شود.

احمدی نیا با اشاره به این‌که تسکین دردهای قاعدگی از خواص مریم نخودی است، تصریح کرد: از ضماد این گیاه دارویی به عنوان آنتی بادی برای مقابله با نیش حشرات استفاده می‌شود.

این کارشناس گیاه‌پزشکی بیان کرد: دم کرده سرشاخه‌های گل‌دار آن اثر مقوی، نیرو دهنده و ضد تشنج دارد و اگر گرد آن وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می‌کند.

وی با اشاره به این‌که درمان عرق کردن زیاد در هنگام شب از خواص این گیاه دارویی است، عنوان کرد: مریم نخودی برای تقویت اعصاب، تقویت لثه‌ها و دستگاه گوارش مفید است و مصرف آن به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می‌کند.

احمدی‌نیا با اشاره به این‌که کمک به درمان و رفع بیماری‌های دستگاه تناسلی و ادراری یکی دیگر از خواص این گیاه در درمان بیماری‌هاست، تصریح کرد: از گیاه مریم نخودی برای رفع درد ناحیه قلب و قفسه سینه و همچنین بهبود جوش‌های بدن نیز می‌توان استفاده کرد.

این کارشناس گیاه‌پزشکی با اشاره به عوارض جانبی مصرف مریم نخودی، عنوان کرد: مصرف این گیاه و فرآورده‌های آن، در کنار خواص و فواید بی‌نظیری که دارد می‌تواند با عوارضی نیز همراه باشد، به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف آن با مشورت افراد متخصص در زمینه طب سنتی همراه باشد.

وی بیان کرد: به علت ایجاد مسمومیت این گیاه برای کلیه‌ها و کبد، باید در مصرف آن احتیاط کرد، بنابراین مصرف دارویی این گیاه تنها برای مدتی کوتاه مجاز بوده و به افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند آب سیاه چشم، بزرگی پروستات، ناراحتی‌های قلبی، نارسایی کلیه و کبد هستند توصیه می‌شود از مصرف این گیاه پرهیز کنند.

احمدی‌نیا تصریح کرد:خشکی دهان، افزایش تعداد ضربان قلب، یبوست، احتباس ادراری و سردرد از عوارض جانبی مصرف مریم نخودی است به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف این گیاه زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج