۱۲۶۶۹۴۰
۲۲۳ نظر
۶۵۷۳۳۶
۲۲۳ نظر
۶۵۷۳۳۶
پ

پنج عکس که خبر از بحرانی بزرگ در ایران می‌دهد

آگهی تعویض لوازم شخصی با غذا در سایت دیوار این روزها به چشم می‌خورد. آگهی‌هایی که حالا با تورم افسارگسیخته غذا در ایران و سقوط سرانه مصرف بسیاری از اقلام غذایی، حاکی از تشدید فقر غذایی خانواده‌های ایرانی است.

شرق-مهفام سلیمان‌بیگی: آگهی تعویض لوازم شخصی با غذا در سایت دیوار این روزها به چشم می‌خورد. آگهی‌هایی که حالا با تورم افسارگسیخته غذا در ایران و سقوط سرانه مصرف بسیاری از اقلام غذایی، حاکی از تشدید فقر غذایی خانواده‌های ایرانی است.

آگهی تعویض لوازم شخصی با غذا

کتانی کهنه یا به نوشته خودش کارکرده‌اش را که البته رد رفو و تعمیر روی آن به چشم می‌خورد، با برنج و روغن تعویض می‌کند. ساکن اصفهان است و در توضیحات آگهی‌اش تنها نوشته این کار را به علت نیاز مالی انجام می‌دهد.

آن دیگری پیراهن‌‌های نخی چهارخانه‌اش را با برنج یا روغن تعویض می‌کند. صاحب آگهی در ارومیه زندگی می‌کند و پنج پیراهن دست‌دوم تابستانی‌اش را مجموعا 260 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده و آن را با همین مقدار مواد خوراکی تعویض می‌کند.

پنج عکس که خبر از بحرانی بزرگ در ایران می‌دهد

شخص دیگری که پدر یک خانواده ساکن در نازی‌آباد تهران است، کتاب‌های درسی فرزندش را در قبال برنج، روغن، مرغ یا هر کالای خوراکی دیگری می‌دهد. وقتی به شماره آگهی زنگ می‌زنی، مردی با صدایی گرفته پاسخ می‌دهد و می‌گوید این کتاب‌ها شامل کتب سال‌های مختلف دبیرستان است و قیمتی برای آن در نظر ندارد و به همین دلیل کتاب‌ها را فقط در قبال مواد خوراکی تحویل می‌دهد. با‌این‌حال، او به این سؤال که کتاب‌ها را با چه مقدار برنج یا روغن تعویض می‌کند، پاسخ می‌دهد: «هر مقدار که شما بدهید، خودتان ارزش‌گذاری کنید».

مرد دیگری هم کفش‌های زمستانی و قدیمی‌ خود و همسرش را با حبوبات یا مرغ تعویض می‌کند؛ چرا‌که به قول خودش چیزی جز این ندارند تا با آن شکم بچه‌هایشان را سیر و امروزشان را به فردا برسانند. شمار آگهی‌های معاوضه وسایل منزل با اقلام خوراکی که از چند هفته قبل و در مواردی انگشت‌شمار دیده می‌شد، حالا بیشتر شده و به کفش و لباس رسیده است. در‌واقع اگر روزهای اول تنها چند آگهی برای معاوضه کتری برقی یا بخاری با روغن و برنج در سایت دیوار وجود داشت، حالا ماجرا جدی‌تر و تعداد آگهی‌ها زیادتر شده است؛ گویی همان چند آگهی اول توانسته ایده تأمین غذا برای بسیاری از خانواده‌های فقیر شود.

پنج عکس که خبر از بحرانی بزرگ در ایران می‌دهد

حالا دیگر می‌توانید بخاری، دوربین شکاری، کامپیوتر قدیمی، لباس محلی، کیف، کفش، پارچه، مبل قدیمی یا تقریبا هر کالای دیگری را در ازای روغن، مرغ، گوشت یا حبوبات در دیوار یا سایت‌های مشابه آن پیدا کنید. وجه مشترکشان هم این است که محدودیتی در حجم اقلام خوراکی مورد معاوضه با کالایشان وجود ندارد؛ چه در قبال یک جفت کفش باشد و چه در قبال مبلمان قدیمی!

نمونه آن صاحب یک جاروبرقی ناسیونال 4400 در مشهد است که در آگهی‌اش اعلام کرده آن را با برنج، روغن و مرغ عوض می‌کند. او درباره ارزش جاروبرقی‌اش می‌گوید: «سالم است و کار می‌کند اما نمی‌دانم ارزش چه حجم خوراکی را دارد؟ راستش اصلا نمی‌دانم یک مرغ می‌شود، دو مرغ می‌شود یا هرچه، فرقی ندارد. خریدار شما هستید هر مقداری که شما بدهید. ولی پولش را نمی‌خواهم چون با آن پول هم قرار است همین خوراکی‌ها را بخرم».

سیاست‌های اقتصادی تولیدکننده فقر است

تجربه تعویض لوازم ضروری با غذا پدیده‌ای است که در اقتصادهای خاصی تجربه شده است. این نکته‌ای است که جعفر خیرخواهان، کارشناس فقر، به «شرق» می‌گوید و توضیح می‌دهد: مشابه چنین وضعیتی در دنیا فقط در یک بازه زمانی در ونزوئلا و یونان دیده شده است. این کارشناس می‌گوید: این آگهی‌ها اصلا عجیب نیست و واقعیات و مقتضیات زمانه و شرایط فعلی اقتصاد ایران و تورم سنگینی است که از سوی مراجع رسمی آماری گزارش می‌شود.

پنج عکس که خبر از بحرانی بزرگ در ایران می‌دهد

خیرخواهان ادامه می‌دهد: این آگهی‌ها عجیب نیست و وضعیتی مشابه آگهی‌های فروش اعضای بدن دارد. در مجموع این‌ پدیده‌ها نشان می‌دهد جمعیت فقرا و دهک‌های درآمدی ضعیف در حال افزایش است و گروه‌های فقیرتر برای ادامه حیات و تأمین غذا ناچار به فروش وسایل زندگی خود شده‌اند. خیرخواهان تأکید می‌کند: چهره فقر در ایران به حدی دلخراش شده که محتمل است شمار افراد مبتلا به سوءتغذیه بیشتر شده و این افراد در مراحل بعد ناچار شوند برای تأمین کالری مورد نیاز خود به خوراک غیر‌متعارف روی آورند. وضعیتی که ونزوئلا و یونان در زمان بحران اقتصادی تجربه کرده‌اند.

این کارشناس فقر همچنین توضیح می‌دهد: سیاست‌های اقتصادی در ایران به جای فقرزدایی مدام در حال تولید فقر بوده است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر درآمد سرانه بنگلادش که از نظر منابع و زمین بسیار فقیر و دائم گرفتار بحران‌های پرهزینه مانند سیل است، به درآمد سرانه ایران رسیده که سرشار از منابع 

و امکانات است.

تورم هشداردهنده غذا در ایران

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تورم غذا در ایران از نرخ تورم عمومی عبور کرده و در آبان امسال نرخ تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به حدود ۶۸ درصد و نرخ تورم سالانه به ۶۱.۳ درصد رسیده است. تورم سنگین غذا در ایران موجب کاهش شدید سرانه مصرف انواع اقلام غذایی در کشور شده است؛ به‌طوری‌که مراجع مختلف در آمارهایی پراکنده این موضوع را اعلام کرده‌اند.

افشین صدر‌دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، سال گذشته از نصف‌شدن سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران خبر داد و به ایلنا گفت سرانه مصرف گوشت در کشور از ۱۲ کیلوگرم در سال به شش کیلوگرم رسیده و به عبارتی با ۵۰ درصد کاهش مصرف مواجه شده است. تسنیم هم در دی سال ۹۹ به نقل از موسی شهبازی، مدیر‌کل وقت دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، نوشت سرانه مصرف گوشت قرمز فقیرترین مردم ایران یعنی دهک اول تا سوم تنها به ۲۵ گرم در ماه می‌رسد! همچنین وزارت بهداشت از سقوط سرانه مصرف لبنیات در ایران به ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم در سال خبر داده است. این در حالی است که سرانه مصرف لبنیات در دهه ۸۰ به ۹۰ تا صد کیلوگرم می‌رسید.

پنج عکس که خبر از بحرانی بزرگ در ایران می‌دهد

آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی هم سال گذشته از کاهش ۶۰‌درصدی مصرف آبزیان در ایران خبر داد و گفت برخلاف آمار سازمان شیلات که سرانه مصرف آبزیان را ۱۳ کیلوگرم در سال قید می‌کند، سرانه مصرف آبزیان در ایران تنها هفت کیلوگرم در سال است. حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل نیز در گفت‌وگو با همین خبرگزاری از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی خرید برنج ایرانی به دلیل گرانی خبر داده است. کاهش سرانه مصرف اقلام غذایی در ایران در شرایطی رخ می‌دهد که ایرانیان بسیاری از اقلام اصلی هرم غذایی مانند آبزیان، گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات را بسیار کمتر از میانگین سرانه مردم جهان مصرف می‌کنند و مصرف برخی از این اقلام گاهی کمتر از نصف سرانه جهانی است.

پنج عکس که خبر از بحرانی بزرگ در ایران می‌دهد

سقوط فروش مواد غذایی

حسین فرهادی، سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی، به «شرق» می‌گوید: با افزایش قیمت‌ها، تقاضای مواد غذایی به‌شدت کاهش داشته است؛ به‌طوری‌که اگر پیش از این یک فروشگاه یک کامیون روغن را می‌خرید و هزینه آن 70‌، 80 میلیون تومان می‌شد، حالا همان حجم روغن 300، 400 میلیون تومان قیمت دارد و با کاهش تقاضا، فروشگاه‌ها به جای یک کامیون روغن فرضا صد یا 50 کارتن خرید می‌کنند. بالطبع برای خانوار هم این اتفاق افتاده است. حتی خانواده‌ای که می‌توانسته از یک کالا دو یا چند عدد تهیه کند، حالا مجبور است به یکی بسنده کند یا مثلا چند کیلوگرم را به نیم‌کیلوگرم برساند. به گفته او، در کالاهایی مثل روغن، تن‌ ماهی و قند و شکر که در چند ماه اخیر گران‌تر شده‌اند، این مسئله بسیار دیده می‌شود. فرهادی می‌گوید: افرادی که توانایی مالی کمی دارند، احتمالا تاکنون بسیاری از مواد خوراکی را از سبد غذایی‌شان حذف کرده‌اند. حالا فقط طبقه متوسط در حال مدیریت و صرفه‌جویی اوضاع است.

پنج عکس که خبر از بحرانی بزرگ در ایران می‌دهد

در همین زمینه زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، تاکنون بارها نسبت به افزایش ناامنی غذایی به‌ویژه درباره طبقات محروم هشدار داده است. او در مصاحبه‌هایی که با ایلنا و ایسنا داشت، تأکید کرده بود افزایش ناامنی غذایی که به‌ویژه در مناطق محروم کشور مشاهده شده است، منجر به افزایش شیوع سوءتغذیه کودکان زیر پنج سال و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای مانند مادران باردار و نوجوانان و کمبود ریزمغذی‌ها مانند کمبود آهن، روی، ویتامین آ و کمبود دریافت مواد پروتئینی که شواهد کمبود آن همیشه در کشور وجود داشته است، خواهد شد.

۷۶ درصد فقرا تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند

در چنین شرایطی، ظاهرا درصد درخور توجهی از اقشار سه‌ دهک پایین درآمدی جامعه، تحت‌ پوشش نهادهای حمایتی نیز قرار ندارند؛ به‌طوری‌که بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، در سال 1398 (گزارش آن سال گذشته منتشر شد) 76 درصد یا معادل پنج‌میلیون‌و 708 هزار خانوار واقع در این دهک‌ها خارج از حمایت‌های مادی و معنوی دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی قرار داشته‌اند. بدتر اینکه در میان خانوارهای دهک یک تا سه که خارج از چتر حمایتی دو نهاد کمیته و بهزیستی قرار داشته‌اند، در کمال تعجب یک‌میلیون‌و 54 هزار خانوار حتی یارانه هم نمی‌گرفتند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ارش

      اصلا مگه براتون مهمه؟ همه مردم از گرسنگی بمیرن براتون براتون مهم نیست

      پاسخ ها

      • حامد

        فقط دنبال حجاب مردم هستند .بی عرضه ها برید دنبال نون برای ملت

      • عباس

        ما دوساله رنگ گوشت ندیدیم مستاجریم و فقط هر چی داریم کرایه خونه میدیم بچه ام کفش نداره لباس گرم نداره تو نون شبمون موندیم خدایا به دادمون برس

      • ناشناس

        اينا همه دروغه و فضاسازي رسانه هاي بيگانه و شبكه هاي مزدور صعودي و نزولي هست! كلا همه چي دروغ و فضاسازي هست اگر هم چيزي باشه تقصير دشمنه.
        يعني خاك بر سر ما مردم كه 43 سال با همين جمله ها گول خورديم و كارمون به اينجا كشيد كه امروز ميبينيم. كشور رو كه بدي دست بيگانه بهتر از اين نميشه انتظار داشت

      • علی

        چقدر آگهی ها شبیه هم هستند آدم میگه شاید پشت همه اینها کلا یک نفر باشه که داره تمام کالاها رو میفروشه
        اینهمه مرغ و برنج می خواد چکار بکنه!!

    • سعید

      تازه شروع شده ... حالا صبر کنید

      پاسخ ها

      • مملی

        من شورتمو با چارتا بربری معاوضع میکنم تازه پرچم دشمنمونم روشه

      • علیرضا

        اره بابا اینا دروغه همه چی آرومه ما هممون خوشحالیم
        سواره هیچ وقت پیاده رو ندیده متاسفانه

    • ایران سرای من است

      بازهم افتخار دیگری از مسئولان کشور

    • ناشناس

      اقای رییس جمهور شما مسیول وضعیت فعلی کشور هستید لطفا پاسخگو با شید در قبال شعار هایی که در انتخابات می دادید

    • مازیار

      دقیقا اوضاع قبل از مشروطه

    • رضا

      رئیسی مچکریم

    • سامان

      علی برکت الله

    • ناشناس

      اینم افتخاری دیگر

    • ناشناس

      جز درد چی می‌تونه باشه

    • ناشناس

      روزهای خوبمونه

    • ناشناس

      🤔

    • ناشناس

      عوضش امنیت داریم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        امنيت قلابى تو سرشون بخوره

      • ناشناس

        کشته شدن خیلی بهتر از گرسنگیه که دین و ایمان آدم رو از بین میبره

      • اصغر

        کو امنیت دزد دیشب آمد ماشین همسایه رو لخت کرد رفت بدبخت صبح پسرش داشت گریه میکرد می‌گفت قسطی خریدمش الان چه خاکی به سرم کنم

      • علی

        خدا اون دنیا شمرو ببخشه این مسعولین ما رو نبخشه

      • ناشناس

        عیب نداره مسخره کنید...... وقتی نتونستید از ترس پایتون رو از در خونه بزارید بیرون و تو همون خونه هم خواب به چشمتان نیومد میفهمین

    • ناشناس

      قدرت پنجم جهان خخخخ

    • ناشناس

      اینها رو معرفی کنید سازمانهای حمایتی و خیرین شاید کمتر آسیب ببینند

    • ناشناس

      خوندم فقط گریه کردم

    • پارسا

      خدایا چرا؟؟؟؟

    • ناشناس

      بیچاره ملت گرسنه ایران که فریاد رسی ندارد

    • ناشناس

      رییسی مچکریم خسته نباشید

    • ناشناس

      این مطلب رو باگریه خوندم‌.هرچندخودم هم سالهاست که زیرخط فقرم.

    • ناشناس

      بهش ميكن معامله پايا پاى يعنى پول رد وبدل نميشه
      هر كالا با كالا معاوضه مي شود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خدا سرت بیاره

      • ناشناس

        ممنون که یادمون دادی🤣

      • خدا

        ماشاله عمویی!!!

      • ن - م

        فروش کلیه چی ؟/

    • رسول

      افتخار کنید

    • ناشناس

      من بازنشسته مستاجر هستم دو تابچه دارم دعا میکنم بچه هام غذا نخورن تو تونه مثلا بگن امروز کار دارم نمیام ناهار یا شام خودم و همسرم یک عدد نان بربری می‌خریم و خالی با آب میخوریم دو ساله گوشت نخریدم

      پاسخ ها

      • محمد

        وای خدایا، مارو بکش این چیزا رو نبینیم

      • ناشناس

        تو شهرهای کوچیکتر اوضاع بهتره شما که مستاجری شهرتو و عوض کن،مگه مجبوری با این شرایط سخت روزگار بگذرونی.اغلب اوقات بی تدبیری خودمون باعث سخت بودن زندگیمونه

    • ناشناس

      اینم گدایی نوین... اگه انسان درست کار کنه وتوکل کنه هیچ وقت نیازمند نیست

      پاسخ ها

      • خسرو امینی

        نه دوست عزیز این فاجعه هست. تازمانی که دولت طرفداری از مرغداربکنه مباداقیمتش پایین بیاد باید منتظرازاین بدترهم باشیم. مردم گرسنه باشند مرغدارجوجه یک روزه بکنه زیرخاک !! گرسنگ ازاین حدیث بنالد عجب مدار...

      • ناشناس

        کو کار کجا کار پیدا کنیم من لیسانس دارم کلی دنبال کار گشتم اصلا آدم گار کنه حقوقا خیلی پایینه

      • مرتضی

        تو درست کار کردن توضیح بده تا بقیه هم ازت یاد بگیرن

      • P

        چرا چرت میگی درست کار کنه محتاج نیست خیلی از کارمندهای هم الان دیگه حقوق شون هفته اول تموم ، خیلی از مردم شغل آزاد برشکست شدن به خاطر بالا رفتن وحشتناک مواد غذایی مشخصه شکمت سیره

      • ناشناس

        تو انگار تو مملکت نیستی

      • ناشناس

        توکل کجا بود دیگه
        فقز از یه در وارد شه ایمان از در دیگه بیرون میره بعد شما میگی توکل کن
        خدا رئیسیو ... کنه چطور میخواد در محضر خدا جوابگو باشه

    • ناشناس

      تازه اولش هست تا پایان دروه رئیسی سیل گرسنگان بیستر وبیشتر خواهد شد

    • ناشناس

      اصولگراها چشم بینا داشته باشید و دیگر هیچ

    • ناشناس

      جزء تحمل درد مردم چه باید کرد.

    • بچه مردم

      عوضش امنییت داریم

      پاسخ ها

      • منتظر مهدی عج

        دقیقا از کدوم امنیت حرف میزنی یه سر تشریف بیار شهرری ببین چند تا از خونه ها رو دزد زده و اگه کسی تو خونه طلا نداشته به کاسه و بشقابشم رحم نکردن نه تنها پلیس دزدشونو پیدا نکرده بسیار هم با مالباخته ها بد رفتار کرده تمام این دزدی ها سرشب انجام شده اونم در عرض یکی دو ساعت امنیتی که تو حرف میزنی فقط متعلق به دولت وطرفدارانشه نه مردمی که حاضر نیستن پول بیت المال رو سر سفره ی زن و بچشون بیارن

    • ناشناس

      جناب شریعتمداری نظری ندارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • حسین

        ایشون بایدنظرازمسکوبهشون ابلاغ بشه.

    • هیچکس

      اقای رئیسی مشغول نهار خوردن فعلا وقت نداره ؟

    • ناشناس

      از خدا غافل نشوید خدا روزی رسان است

      پاسخ ها

      • محفوظ

        بله، خدا روزی رسان است و در قرآن اون رو ضمانت کرده، این بندگان بی ایمان خدا هستند که مانع روزی رسانی خدا به بندگانش می شوند ...

    • ناشناس

      رئیسی خدا قوت خسته نباشی

    • ناشناس

      رئیسی خدا قوت خسته نباشی

    • ناشناس

      من که دلم شکست واشک چشمم جاری شد از این همه ظلم وستم که در حق همدیگر میکنیم

    • ناشناس

      این فقر همیشه تو تاریخ بوده

    • ناشناس

      اگرمسئولین باقرص خواب نخوابندشک ن‌کنیدوجدانشان خوابیده،شک نکنید.
      بعیده باین نوشته های دردناک بیداربشن.

    • ناشناس

      من کارمند فروشگاه مواد غذایی بودم.اکثر مردم بعد برداشتن جنس قیمت می خوانند تا بتونن بخرن یا نه.
      ولی کشورهای همسایه ایران اکثرا به ارزش غذایی نگاه میکنند نه قیمت

    • ناشناس

      تا بر جام امضا نشه
      بدتر
      هم
      خواهیم
      شد.

      امضا سرنوشت ____----/--

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تا ظالم باشد مظلوم هم هست چه با برجام چه بی برجام

    • حمید

      این یعنی فاجعه

    • ناشناس

      بوی خیانت به مردم همه جا میاد

    • بی نام

      ولا ۷ماه هنوز یک گرم گوشت ندیدم ۵نفر یم

    • ناشناس

      دومین کشور نفت و گاز

      پاسخ ها

      • ن - م

        اتفاقا پول هست زیاد هم هست . اما به ما نمی رسه . به آقازاده ها می رسه و ژن برتر

    • علي باقری

      به قول خودشون..امنیت داریم

    • جفت پوچ

      این دستاوردهاوپیشرفتی که سران مملکت میگن امریکابهش حسودی میکنه اینهاست؟

    • ناشناس

      مسئولان کلاهشون بندازن هوا با افتخار ودروغ بگن تورم تک رقمی شده

    • ناشناس

      فک نکنم اقای اصلارئیسی تو ایران باشه عروس رفته گل بچینه.وگرنه ی کاری میکرد

    • ب

      چشم مدیران بی فکر روشن

    • ناشناس

      اینم کار خودشونه

    • ناشناس

      دقیقا هنوز از همسایه ها قرض گرفتن ها وام گرفتن ها قرض گرفتن ها هم داره تموم میشه

    • ناشناس

      به این میگن داشتن مدرک اقتصاد خرد یعنی تعریف عملی مبادله پایاپای

    • ایران زمین

      تبریک👏👏👏

    • ناشناس

      بدتر هم میشه

    • علی

      معامله پایاپایه چی اشکالی داره این نوع معامله از قدیم بوده بخصوص در روستاها حالا به لطف فضای مجازی عیان شده

      پاسخ ها

      • ناشناس

        ایشالا تجربه کنی بیای اشکالشو خودت بهمون بگی

    • ناشناس

      آگهی فروش کلیه قرنیه واعضای بدن را هم بگین

    • ناشناس

      پدرم دوسال جبهه بوده وگارت ایسارداردولی بیمه نداردبازخمهای جنگ گوشیه خون دردمی گشد دوگدر ازمایش براش نوشته ولی پول ندارداین حق ایسارگران نیست

    • ناشناس

      یکی از وظایف اصلی دولت توزیع عادلانه ثروت است مثلا.............!!!!!!!!!!!
      فاصله طبقاتی بیداد میکند .........!!!!!!!!!

    • ناشناس

      مرغ و برنج راحتتر نقد میشه خب

    • د .م

      اینم پیشرفت ماست .کورچشم دشمنان انورابیا که نمیتونند ببینید

    • ناشناس

      مسئولین کلاهشون رو بذارن بالاتر

    • باران

      روز به روز بیشتر داره میشه آدمایی که با گشتن تو آشغالا خودشونو سیر میکنن

    • ب

      ملت بدبخت کردید

    • احمد صادقی

      مسولین بنشینند .فکر کنند .این تورم غول آسا ، بیشتر به خارج مربوط است ؟یا بیشتر به داخل؟ بعد در این 2زمینه چاره اندیشی کنند .و جلوی کسانی که کوچک را بزرگ وبلعکس جلوه می دهند بگیرند .واقعیت همه چیز خیلی بهتر است . نه کمتر ونه بیشتر.

    • ناشناس

      مردم زجر کشیده ایران حقشون نیست اینطوری زندگی کنند

    • ناشناس

      عوضش امنیت هست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        درسته کشورمون انقدر امن و آرومه که سران مملکت خیلی آروم بیت المال رو میچاپن بدون درد و خونریزی ،تو هم لابد از اینایی ...

    • سانسوریه

      خخخخخ
      چه می‌توان گفت
      بدبختیم دیگه برادر

      پاسخ ها

      • رضا

        من کاسب کار می بینم نصف بیشتر مردم ایران گرسنه هستن خودم که کسب کارم نتوانستم گوشت بخرم ۴نفر هستیم مستجر ،خدایا چه به سرمان امده،

    • ناشناس

      حالا شکمو میشه بای نون سیر کرد جواب صاحب خونه رو چی بدیم هر سال میاد کلی رو کرایه خونه میزاره

    • ناشناس

      از کجا معلوم الکی نباشه؟ آگهی بگذار ده تا حتی قبل تایید و عکسش رو بگذار اینترنت. برو برنج تایلندی بخور مرگ که نیست

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تو چی میخوری؟ بلغور گندم یا علف و کاه

    • ناشناس

      همین میخواستید مگه نه شما مثل زالو میمونید

    • ناشناس

      دخترمن ۸ سالشه میگه بابا برنج ایرانی چه بویی داره توی مدرسه دوستام گفتن خیلی خوشمزه بش گفتم دخترم بابات هم تاحالا نخورده که چجوریه طفل معصوم قبول کرد رفت خوابید تاصبح اشک چشم نزاشت بخوابم چکارکنم یه کارگرساده ام باکمردرد

    • کیوان

      چشم نمیدونم چرا زودتر به ذهن کسی نرسید درهرصورت مرسی که هستی و مشاوره میدی برای مشکلات کشور ای کاش برای بقیه مشکلات کشورم اظهار نظر کنی اونارم حلش کنی

      پاسخ ها

      • امیر

        خیلی هم خوبه برنج وگوشت ولبنیات رو هم مثل دلارهای نفتی بدن فلسطین ولبنان

    • کیوان

      برادر تا وقتی تار موی زن و باهم غذا خوردن دختر و پسرا تو دانشگاه هست کسی وقت رسیدگی به مشکلات مهمتر رو نداره اونا الویت بالاتری دارن

    • ناشناس

      وضعیت امروز کشور را همان هایی به وجود آوردن که حق ملت را به لبنان وسوریه وعراق فرستادن

    • ناشناس

      چون خودی های عرزشی بهشون جیره میرسه بقیه مردم براشون مهم نیستن

    • صادق اف ۳۵

      از این بدتر هم داریم ...پناه بر خدا

    • ناشناس

      تقصیر دشمنه

    • محمد چاکر

      به کجا میرویم

    • امیرحسین

      اینم شد زندگی کجا باید فرارکنیم کجا زندگی کنیم توی این کشور اخرش همه مون از کشنگی میمیریم

    • امیرحسین

      میشه گفت مثل 500سال قبل داریم میشیم مبادله کالا به کالا

    • ناشناس

      امنیت که شکم گرسنه راسیر نمیکنه! فاصله طبقاتی بلای جان نطام و دین وملت ایران وفقط از بی کفایتی مسئولین ...

    • ناشناس

      برطبل شادانه بکوب ای ......

    • مرادبیک

      بهترین افتخار مرگ است بااین وضعیت تواین مملکتی که خاکش طلاست

    • ناشناس

      بهت میگن .....

    • ناشناس

      کارخوبیه والا توخونه ابز ارهای خوبی پیدامیشه ک بدرصاحبش نمی خوره اکه میشد معاوضه بشه
      دوم هم خداروزی رسونه هیچ کس ازکرنگی نمرده تاحالا خداوکیلی سال های زیر ۵۶ ب پائین مالباس نمیتونستیم بخریم برنج روغن مرغ گجابوددرسال فقط ی باربرنج میخوردیم شاید همین ی بارهم نبود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        احتمالا در سومالی زندگی میکردی ،بابای من بنای ساده بود با۱۲ سر عائله، انبارمون هیچوقت خالی نبود،شما لابد پاتونو دراز کرده بودین رو به آفتاب و کار نمیکردین، الان در خانواده سه نفر باید کار کنن تا پنج نفر نون ساده بخورن ،برکت دولت تزویره دیگه

      • منتظر مهدی عج

        لطفا چرت و پرت نگو اونموقع همه ی خانواده ها پرجمعیت بودن نهایت یه نفر کار میکرد در عرض یکی دو سال هم صاحبخونه میشدند اونم خونه ی ویلایی خونه ارزون بود طلا ارزون بود الان اگه کسی هم طلا داشته باشه دزده زحمتشو میکشه به خاطر امنیتی که داریم

    • حجت فیلی

      باسلام پس ماچی بگیم من نه حقوقی دارم نه توانای کارکردن تازه جالب اینجاست دهک هفتم کردن تحت پوشش بهزسستی هستمدنمیدونم ازکجادراوردن دهک هفتم یارانه سیصدتومن میدهندبکجابرم بگم هرچقدرنظرمیدهم جوابی نمیدهن ممنون میشم جواب بدین بااین گرونی وسختی معیشت

    • فرامرز دلخوش جلالی پژوهش گر علوم انسانی

      وقتی فقر از دری وارد میشود ایمان از در دیگر خارج میشود

    • صابرین

      ... رای دادم باید بترسم ازت چه جوابی پیش خدا داری

    • سوخته دل

      انشاالله باعث وبانیش در هر دو دنیا خوار و ذلیل بشه الهی آمین

    • ناشناس

      ربطی نه به رییسی و روحانی داره و بقیه
      همش ربط داره به دیوار نوردی یه عده ادم های شکم سیر
      که هنوز فکر میکنن امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه

      پاسخ ها

      • ........

        دقیقا برعکس ،بازاریا میگن ، این گرونیا کلا ۱۰درصدش به تحریم و امریکا ربط داره ، بقیش هرچی هست داخلیه

    • ساریناناناناننا

      نه ما میخوایم لخت بشیم مگه نه بچه ها

    • ناشناس

      مسئولین کشور ... ننگ و نفرین به غیرتتان ...

    • ناشناس

      حیف که خودشونو زدی به نفهمی والاه خوب ميدونند مردم در چه وضعی هستند عوضش مهمات جنگ زیاد داریم کشورهای همسایه عربی از گشنگی نمیرند ما مهم نیستیم

    • ناشناس

      تا میتونید شتر بخرید

    • ناشناس

      واقعا دست مسولان کشور دردنکنه برای مردم سنگ تموم گذشتند ازفقروگرسنگی

    • ناشناس

      کشوری با این همه منابع و ثروت و مردم در زیر خط فقر پس درآمد ها کجا خرج می شوند

    • علی

      توبا ساندیس زنده ای ....تو فقط ادمی نه انسان

    • علی

      بدی فاجعه این هست که اگه حرفی بزنی ...وطن فروش بهت میگن

    • ناشناس

      دولت رئیسی ،صد رحمت به دولت روحانی.

    • ناهید

      مردم نجیب وصبور ما سزاوار این تحقیر نیست مسوولین از خدا بترسید آه مردم همه شما را نابود خواهد کرد

    • ایرانی

      فقط عرضه تون برای ... هست؟، اگه عرضه داریدکه ندارید ب وضع اقتصادی مردم برسید،انشالله خدا عذابتون بده که انقد مردم رو عذاب میدید

    • محمد مردانی

      آدم باورش نمیشه در کشوری با اینهمه منابع این حجم از فقر وجود داشته باشد

    • ریحانه

      ماشاالله مسئولین چشم نخورین انشالله زنده باشین توحرف زدن ودروغ گفتن کم نمیارین ایران را کلا نابود کردین 👏👏👏👏👏👏👏

    • ص

      استاد اندیشه تو کلاس برگشته میگه سه قدرت آینده دنیا :
      روسیه! ایران!!!!! چین !
      ای کاش شرایط مسخره دانشگاه ها اجازه میداد من جوابشو بدم و بعدا چوب لا چرخم نره

    • شایان

      باید خون گریست برا این مردم واین کشور با این مملکت ثروت مند عاقبت ما ملت به کجا کشیده شد ریسی کلاتو با لاتر بزار

    • ناشناس

      ایران.عزیزچهارفصل.راببین.چکارکردن.مثل.دریاچه.ارومیه.کل.ایران.بامردم.خشک.خشک.فردااعضای.بدن.فروشی

    • ناشناس

      فردای.جهنم

    • خانم هستم

      قلبم درد گرفت

    • ناشناس

      سیدمحرومان!!!!!!@

    • م

      خدا به دادمون برسه

    • ملانصرالدین

      امیدوارم هر چه زودتر نابود بشین

    • ناشناس

      اقای مختاری طرح را پیشنهاد داد که غذا ۲ملیارد نفر را تعمین می‌کند
      از زمین‌های بایر کم بارندگی ((بطورمثال زمینهای دشت‌های سمنان کم بارندگی))دولت موافقت نکرد !
      مشکل اینجاست خودشان بی عرضه هستند کسی اجازه نمیدند کاریبکنه

    • قناعت

      شما چه توقعی از رئیسی دارین.چه حرفا. بابا مین های زمان جنگ تا الان گه الانه هنوز کاملا پاکسازی نشدن و چقد کشته و مجروح دادن چهل ساله که پاکسازی کامل نشدن اون وقت توقع دارین رییسی هنوز نیومده کل ایران رو براتون گل و بلبل کنه .چه توقعات بی جایی.بابا کمی انصاف هم خوبه

    • محمد

      اگراختلاس نباشد بااین همة ثروت کشور این همه فقر نیست باید گریست

    • ناشناس

      حرف مفت

    • مهدی

      این نتیجه جراحی اقتصادیه که آقایان رضایی و احمدی نژاد انجام دادند

    • هیچ

      از ماست که بر ماست

    • محمد

      اولویت مردم فلسطین ، یمن ، ونزوئلا و از همه مهمتر کشور دوست و همسایه مسلمان ما عراق هستند.
      یادمه یکی از کسانی که سابقه جبهه به مدت ۶ سال داشت می‌گفت هر یک از عراقیها که به اسارت در می‌آمدند وقتی بود که تمام تیر اسلحه وی تمام شده بود و اسیری از عراق نبود که خشاب اسلحه اش فشنگ داشته باشد یعنی وقتی که دیگه درمانده میشد و راه به جایی نداشت و اسلحه وی خالی از تیر بود در آن زمان بود که دست خودشو به اسارت بالا میبرد.!!!

    • ..

      اینکه چیزی نیست چند روز دیگه قراره جشن نابودی یه سری از کشورها رو هم بگیریم... ترقه به دستهای آتش به اختیار آماده

    • ع،ر

      بجای‌معضلاتی‌که‌توی‌ایران‌بوجوداوردند
      غزه‌ولبنان‌راابادکردن

    • غریبه ای از تاریکی

      رییسی چه میکنی؟!

    • ناشناس

      خدا عاقبت همه را ختم بخیر کند

    • ناشناس

      خدایا خودت هامی همهُ مردم باش ،

    • امید

      انسان به اصل همه چی شک میکنه!!

    • سیدکمال

      خیلی ناشکریم خیلی
      پسرخوب تو اروپاو آمریکا ملت از نداری و بدبختی شلوار پاره میپوشن
      ملت بس که فقیرن اجاق گاز ندارن همش میرن رستوران غذا میخورن
      اونوقت ما به حدکافی سیب زمینی و تخم مرغ برای تولید گاز متان داریم
      ولی ناشکریم

    • علی

      به رئیسی بگید مردم ناهار نخوردن

    • ناشناس

      جناب رئیسی کجای دنیا داری سیر می کنی که هروز گرونی بیداد می کنه وشما خیالتون نیست بترس از خدایی که اون دنیا عذابت بده میگی کارت درسته نتیجه رو برو یکی یکی در خونه مردم سر سفره شون 😔😔

    • زهرا

      بیچاره قشر ضعیف تو این دنیا تو غدابن

    • هلی

      بسکه آدمای ناشکری هستیم من۴۱ سالمه ۳۰ سال پیش همه چی خوب بود بازم کسی راضی نبود من یاد نمیدم ما ایرانیا هیچوقت راضی بوده باشیم و شکر کنیم اینا نتیجه همش ناشکریه همش غرغر همش نق نق همش ناشکری خداوند

    • امیر

      لعنت بر هرچی مسؤول دزده

    • ناشناس

      واای

    • امید

      من راننده تراکتوربابرجی۶م حقوق که۶صبح میرم تا۵بعدظهر توگردوخاک، با۳تابچه با۱,۵کرایه خانه،بدون بیمه،واقعازیرخرج ومخارج زندگیم ماندم،چندماهه دندونام دردمیکنه،پولی واسم نمیمونه که حتی برم بکشم،پرکردن پیشکش،چون کارم توگردوخاکه دردش بی حده،مجبورم فقط دردبکشم،واسه پیش دبستانی دخترکوچکم۱٬۵پول ۳قست روهم شده،ازمدرسه زنگ میزنن،ندارم بدم ازخجالت آب میشم ازبس توفشارم با۴۰سال سن ازخداآرزومرگ دارم،بازباخودم میگم،هستم،اوضاع زندگیم اینه،نباشم چی بسرزن وبچهام میاد،گوشت گوسفنداخرین بارکه گرفتم یادم نمیادمزشم ازذهنمون رفته،من که کار میکنم اینم،وای به اونا که کارودرآمدندارن،یامریض دارن،نمیدونم وسه چی زندگی مابایدبه این گندی باشه،چی ازاین زندگی،من که لذتی از این زندگی وزنده موندن نمیبینم،خدایش ایرانی حقش نیست اینجوری زندگی کنه،خدایا خودت کمک کن

    • ناشناس

      قرار بود همه زندگیمون زیر و رو کنن . خوب بنده خدا ها درست گفتن . واقعا زیر و رو کردن

    • ناشناس

      بزن‌دست‌قشنگه‌روبرای‌دولتمردان‌‌ایران

    • هیچکس

      اینارو ما نباید ببینیم
      بدین اونایی که چشاشون رو همه چی بستن ببین

    • سیدکمال

      از میان دیکتاتورهای معاصر فقط و فقط رئیس جمهور چین موفق عمل کرده
      اونم دلیلش این بود که اقتصادشو فدای سیاست و نظامی گری نکرده
      اولویت اولش اقتصاده
      هرجاببینه منافع کشورو ملتش ایجاب میکنه تغییر موضع میده
      مثلچندروز پیش که چرخش صدوهشتاددرجه ایی داد و بطور کامل ایران و محکوم کرد و طرف کشورهای عربی رو گرفت
      به اینمیگنیک سیاستمدار کارکشته ی موفق
      نه مثل مسئولان ما که همه ی منافع ایران و فدای روسیه کردند و تحریمهای گسترده رو به جان ملت بیچاره انداختن

    • اصغر

      آقای رییسی کجاست بیاد این کامنتا رو بخونه دقیقا کجاست توف به این زندگی که برا مردم درست کردین

    • ناشناس

      خدا ازتون نگذره این چه وضعیه واسه مردم درست کردین؟

    • کورش

      فقط آه و افسوس.....

    • عباس طایفه

      کلاهتو بزار بالاتر آقای رئیسی

    • ناشناس

      تازه اولشه،

    • ناشناس

      خدا به فریادمون برسه خیلی بدبختیم

    • ناشناس

      آدم لال میشه...عاقبت مسولین فشل رانتی بهترواز این نمیشه....این تورم همه رو نابود میکنه

    • ناشناس

      خاطرات جنگ جهانی اول و دوم برای ملت ایران زنده میشه درآمد زمان هم چندین میلیون از مردم ازگرسنگی مردند خدالعنت کندکشورهای زورگومثل آمریکا انگلیس فرانسه روسیه و چین راوخدایک عقلی به این مسئولین ایران بده

    • ایرانی

      یه زمانی خرید خونه برایمان شده بود آرزوی دست نیافتنی اما امروز خرید خودرو خرید گوشی و بلطف این سید محرومان خرید برنج ونان شده برایمان آرزو بقرآن این مسعولین ما آدم نیستن چون اگه آدم بودن یک درصد اگه وجدان داشتن وقتی هموطنی که تا کمر در سطل آشغان بدنبال غذاست رو میدیدن باید دق میکردن یا اینا آدم نیستن یا ایرانی نیستن من از طرف اینها شرمنده مردم کشورم هستم نامردی اگه نظرمو پخش نکنی

    • صادق

      ماوفرزندان مارو همانهایی بدبخت کردند که گفتند قدیم سالی یه بار هم برنج نمیدیدیم الان شما ناشکر هستید تا نسل کله پوک قدیم زنده هستند ونفس میکشند وضع ازاین بدتر میشه

    • rضآ

      باید واقعیت را قبول کرد اینها پیش برنامه ای جهت یاداوری زندگی که در اینده ای نه چندان دور پیش خواهد امد خدارا سپاس درهرشرایطی .

    • ناشناس

      بعد بگید دغدغه مردم لخت شدنه کشورمون رو گنج خابیده ولی مردمش دارن از گشنگی میمیرن بچه های کار داریم کول بر های کرد داریم و.....

    • ناشناس

      نه امینت داریم نه آسایش روز به روز هم فقیرت

    • داوود

      لــــعـــنــت خدا بــــر قـــوم ظالمین

    • سعید

      خدا نکن کسی شرمنده خانوادش بشه من امروز یه دختر ۱۵ ساله من دید گفت عمو یه شارژ میگری برام من کارت بهش دادم مشغول زنگ زدن بودم یکدفعه دیم ۲۰۰۰۰۰۰ کشیده رفت اینه زندگی مردم از فقر اینها الان من ندار نبودم ولی مشناختم گفتم ولش تا بره

    • حسین

      مرگ بر ظالم

    • زهرا

      دوستان لطفا زود احساساتی نشید....‌من خودم تو خیریه کار کردم می دونم‌ این مدل گدایی ها چقدر باب شده ... خیلی هاشون عادت کردن به تنبلی و پول مفت .. نیازمند زیاد داریم ولی گدایی و بازی با احساسات مردم هم کم‌نداریم

    • ناشناس

      فعلا کل مسیولین درگیر تار موی زنان هستند مزاحم نشوید 😷

    • محمد

      این فقط دو نمونه هست بدبختی‌های مردم خیلی بیشتر از این حرفهاست. شما رو بخدا قسم چشم‌هایتان رو باز کنید .این اولین متنی هست که به گرفتاریها و مشکلات مردم پرداخته.دم مسول و نویسنده گرم .خدا خیرتان دهد که با اینجور بازگو کردن مشکلات اصلی مردم بلکه مردم که از دولت طرفداری می‌کنند چشم و وجدانتان بیدار شود

    • ناشناس

      شما که از 5 عکس سرنوشت یک کشور را می توانی حدس بزنی نابغه ای مواظب باش ندزدند پروفسور

    • ناشناس

      رییسی اومد مردم رو بدبخت تر کرد بعد میاد یک امار خیالی میده میگه غربی ها پیشرفت ما رو نمیتونن ببینند این تازه پیشرفت ماهستش

    • بهروز

      کی میخواد جواب خدا رو بده مسئولین حواستون به خدا هست شما بهتریت امکانات یکی لوازم بفروشه برای یکی دو وعده غذا لعنت به این بدبختی

    • ناشناس

      من ایثار کر هستم هیچ کونه امتیازی یا پولی نه کرفتم مسوِلین دزدند من بعد جنگ خیلی دوست داشتم مملکت خوب شود اما خودم از سرهنک تمام تا ... دوزدی ورشوکیر دیدم خیلی ناراحت شدم چون خیلی جوان شهید دادیم می رفتم هر جا شکیت کنم دیدم همه دورد هستند

    • ناشناس

      هدفمندی یارانه ها رو بطور کامل تمام کنید به همه هم سهام عدالت بدهید مدیران کارامد رو هم سر کاربیارید مشکلات حل میشه

    • زرد

      بله!! امریکا هیچ غلطی نتواند بکند!به ارواح عمم

    • ناشناس

      این بلا سر همه مون میاد ،اندکی صبر سحر نزدیک است،

    • محمد

      میخاستن‌ فقرو‌ ریشه‌کن کنن دیدن نمیتونن‌ چون خودشون کم میارن‌ یه الف‌ آخرش اضافه کردن دیدن راحت تره ریشه فقرا رو از بین میبرن‌ و کشور یه‌دست میشه و افتخار میکنن که دیگه فقیر نداریم .

    • آمید

      خود کرده را تدبیر نیست خود ملت خواستند این طور زندگی کنند

    • ناشناس

      تو مشهد قیمت مرغ وگوشت یک نفر تعیین میکنه 85درصد مغازه های سطح شهر مال این اقاست این اقا عقیده داره باید مرغ بشه دو دلار و نیم حال ببینیت ما کجای کاریم یعنی محترم پول نداره کشتی حمل مرغ و گوشت نداره اجازه نداره مرغ و گوشت از جاهای ارزانتر بگیره بریزه بصورت عرضه عمومی تو بازار تا قیمتها واقعی بشه

    • گرسنه

      خوب وای وای به سالهای آینده مردم دارن ناموس شأن را می فروشند به خاطر نان چند دانه ای

    • خمر

      من بازنشسته نظامی توان رفتن به دکتر را ندارم که با خانواده دچار مشکل شدم دانشگاه ازدواج وپرداخت وامی که نزدیک به 18درصد سود سالیانه دارد پرداخت اقساط وکارمزدسالیانه جداگانه تخم مرغ دانه ای مرغ که قبلا 5 تا زنده میخریدم شده یکی یخ زده با وزن کم اشک ما را تورم وگرانی در اورده گداهی در امد بیشتر است باید نشست بحال من نظامی گریه کرد اینده فرزندان نابود ازدواجها نابود شده چای وقند فقیرانه مصرف میکنیم برنج فقط نیم دانه میخریم که پختنش سخت است ازکجا بگویم این چه زندگی نکبتباریست که حاکمیت برسرملت اورده ثروت ملی ما شده برای کشور عربی وکمونیستی که با اعراب علیه ما سخن میگوید ملت را داشته باش پیروزی

    • حسین مرادی

      من خودم کاسبم و سوپر مارکت دارم خیلی از این نوشته ها رو در روز میبینم و افسوس که چرا خانم خانه داری که چند سال پیش مشتری متوسط من بود امروز میاد و از من تقاضای کمک می‌کنه و صدها مورد دیگه خدا خودش کمکمون کنه

    • خمر

      ملت را در درفاء وراضی نگهداری که پیروزی از ان کشوریست که ملتش را پشتبان خود بداند واز حاکمیت جدا نکند در غیر این صورت شکست وسقوط ان حاکمیت حتمی است زیرا تمام کشورهائی که ایران به انها از نظر اقتصادی کمک کرده وثروت ملی وحق ملت را به کشورهای عربی وکمونیستی میدهد هیچوقت مرز وبوم کشورمارا حفظ نخواهد کرد جزخود ملت تمام دنیا که بیاید در مقابل ملت ما شکست خواهد خورد اما کسورهائی که ثروت ملی ما را میخورند وپشت ما را یکی یکی خالی میکنند دشمن ما ونابود کننده ایران واقتصاد ما هستند ملت ومردم را دریتبید منافع ملت را فدای کشورهای خارجی نکنید اسناد بین المللی که تضمین کنند

    • ناشناس

      خدا عزیز اون کسی رو بکشه که عدالت رو برقرار نمیکنه

    • ناشناس

      تمام بدبختی های ما از همین داخل هست
      اصلا هیچ ربطی به آمريكا، اروپا، وکشورهای دیگه نداره

    • ناشناس

      چ بلایی سرمون رفته آخه

    • ناشناس

      امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند!؟ چون مسئولین ما خودشان تمام غلطها را میکنند!!

    • قاسم

      تاریخ عینن برای کوردلان تکرار میشه همونطور که صدامو قزافی درس نگرفتن مشابهینشم نمیگیرن

    • خمر

      اقتصاد ماست را امضاء کنید ملت ومردم خودشان از بمب هسته ای قویترند ملت ومردم را دریابید اسناد پالرمو وفاتاف FA tA F را امضاء کنید تا بانکها وتجار بتوانند با بانکهای جهان وبانک جهانی کار کنند وسرمایه خارجی وداخلی را بکار بگیرید که سرمایه دار داخلی جرات ورود به ساخت وساز واقصادی را ندارند چون سهم خواهی ارگانها واوقاف ووو به اجبار زیاد است بگذارید بخش خصوصی استغال زائی کنند بدون چشم داست حق سهم فقط مالیات خودش را بگیرد پروانه ها ومجوزها را با کاغذ بازی عقب نیندازید اقتصاد را راه بیندازید شرکتهای وکارخانجات ورشکسته را دریابید دولت که نمتواند استخدام کند پس بخش خصوصی را وارد کار ساخت واشتغالزائی کنید

    • ناشناس

      یادت بخیر تغذیه ی رایگان شاهنشاه آریامهر.سیب وپرتقال درشت خوراک لوبیا شیروکیک و......روحت شاد..

    • ناشناس

      ۸ سال روحانی کشور داغون کرد .تحویل اقای رئیسی داد.. یک سال اقای رییسی یبند داره می دوه..شما نمی تونید .‌خانواده ۴ نفره کنترل کتید چطور انتظار دارید ۸۵ میلیون نفر این بیچاره کنترل کنه .توی یک سال رفت واکسن خرید خزاته ی خالی که روحانی خالی کرد پول ریخت..نفت را باترفند قشنگ به دلال فروخت .واکسن ایرانی تولید کرد ..کمی تحقیق کتید همیشه به حرفهای بنجول دوتا افراد وطن فروش گوش ندهید ..

      پاسخ ها

      • ناشناس

        در آینده ای نزدیک این وضع همه ی ما خواهد بود

    • امیر

      عجب رسم تلخی

    • ناشناس

      مسئولبن خسته نباشیدشبها باوجدان راحت سر روی بالش میزارید

    • ناشناس

      کشوری که تمام دغدغه شده طرح صیانت سگ و گربه اعدام و حجاب نتیجش فقر فلاکت بیکاری تورم کلیه فروشی و فروش اجزا بدن میشه دیگه

    • ناشناس

      جلو بچه هام شرمنده میشم وقتی چیزی میخان و نمیتونم براشون تهیه کنم با لباس کهنه های بقیه خودمونو میپوشونیم خیلی دلم میخاد ما هم بتونیم مثل بقیه زندگی کنیم

    • مهدی مشهد

      فقط باید برای مردم کور هم تاسف خورد ...مرغ زیاد شده بجای اینکه مردم ارزان بخرند سیصد میلیارد بودجه دادند تا از بازار جمع کنند و یخی کنند تا مرغ ارزانتر نشود...مگر بازرسی کشور اینها را نمیبیند؟!؟کی گفته هرساله باید افزایش قیمت داشته باشیم؟!؟ چرا مردم را بجان مردم می اندازید آتش 🔥 دامن خودتان را خواهد گرفت...

    • ش

      چه جالب‌‌‌. یکی اینچا میگه ۲ سال هست گوشت ندیده و پول عذا و لباس نداره‌‌.. پول برای اینترنت و گوشی هوشمند ولی خداروشکر داره خخخ

    • ناشناس

      شبها که غذا میارم سر سفره شام نمیخورم چون کمه میخام بچه هام سیر بشن وقتی میگن چرا تو نمیخوری میگم من اگه شام بخورم معده درد میگیرم ترش میکنم صبح ها هم بیشتر وقتا تا ظهر گشنه میمونم فقط آب میخورم واقعا زندگی سخت شده همه چیز گرونه آرزوی همه چیز به دلمون مونده خدایا خودت ب بچه هامون رحم کن ما امیدمون فقط ب خداست

    • طر فدار نظام

      خدا را صد هزار بار شکر که بعد از ۴۳ سال این دوره نه به رئیس جمهور نه به مجلس رای ندادم

    • ناشناس

      یاد اون ۹۸در صد و خورده افتادم که رای دادن شبا با شکم سیر سر رو بالین بزارن.

    • ناشناس

      به تیم اقتصادی که خواسته و یا ناخواسته کشور را به این روز انداخت اطلاع دهید

    • حمید

      اگر مملکت فقیری بودیم مثل افریقاییها،که نفت و گاز و معادن ندارندخب حرفی بود،ولی ایران چرا،،!

    • نودان

      خدایان‌به‌دادمان‌برس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج