۱۲۶۷۳۸۴
۱۹۳۳
۱۹۳۳
پ

راه‌حل تازه برای شکست سرطان‌های درمان‌ناپذیر

محققان بریتانیایی با روشی موسوم به Base-editing موفق به درمان سرطان خون در دختری شدند که درمان‌های رایج برای او جواب نداده بود.

دیجیاتو: دانشمندان در بریتانیا برای درمان یک دختر نوجوان ۱۳‌ساله به نام «الیسا» که به بیماری سرطان خون مبتلا بود، از ژن‌درمانی جدیدی موسوم به «اصلاح باز» (Base-editing) استفاده کردند تا با تغییر سلول‌های T مانع از حمله سیستم ایمنی به بدن او شوند و در‌عوض سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. حالا با گذشت شش ماه دیگر اثری از سرطان در بدن الیسا دیده نمی‌شود، اما پزشکان همچنان او را تحت‌نظر دارند.

راه‌حل تازه برای شکست سرطان‌های درمان‌ناپذیر

 

الیسا پیش از آغاز این درمان نوین، شیمی‌درمانی و پیوند مغز استخوان را پشت سر گذاشت، اما به موفقیتی دست پیدا نکرد. از آن‌جایی که او گزینه دیگری پیش رو نداشت، تزریق مجموعه‌ای از سلول‌های T را پذیرفت که با روش «اصلاح باز» دستکاری شده بودند. الیسا حالا چند ماهی است که در روند بهبودی قرار دارد.

روش «اصلاح باز» که صرفاً حدود شش سال از ابداع آن می‌گذرد، با زبان زندگی، یعنی بازها سروکار دارد. بازهای نوکلئوتیدی پنج نوع شامل آدنین (A)، سیتوزین (C)، گوانین (G)، تیمین (T) و یوراسیل (U) هستند که بلوک‌های سازنده کد ژنتیکی ما را تشکیل می‌دهند. همان‌طور که حروف در الفبای زبان کلمات معنی‌دار را می‌سازند، بازهای DNA هم دستورالعمل‌های بدن ما را شکل می‌دهند.

راه‌حل تازه برای شکست سرطان‌های درمان‌ناپذیر

روش اصلاح باز برای درمان سرطان چند بیمار دیگر آزمایش می‌شود

اصلاح باز به دانشمندان اجازه می‌دهد تا روی بخش خاصی از کد ژنتیکی تمرکز کنند و بعد ساختار مولکولی یکی از این بازها را تغییر داده و دستورالعمل ژنتیکی را عوض کنند. محققان در مورد الیسا، از این تکنیک برای خلق نوع جدیدی از سلول‌های T استفاده کردند که می‌تواند سلول‌های T سرطانی در بدن را از بین ببرد. البته این سلول‌های مهندسی‌شده از روی سلول‌های اهدایی توسط افراد سالم ساخته شده‌اند.

دانشمندان حالا می‌خواهند از 10 بیمار مبتلا به سرطان خون دیگر را که سایر درمان‌ها روی بدنشان جواب نداده است، دعوت کنند تا در آزمایش این روش ژن‌درمانی حاضر شوند. گفتنی است که این تکنیک فعلاً فقط روی سرطان خون نوع سلول T آزمایش می‌شود، اما اگر نتایج موفقیت‌آمیز باشد، انتظار می‌رود که از این روش برای سایر انواع سرطان خون و دیگر بیماری‌ها هم استفاده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج