جاباما
۱۲۶۷۹۴۲
۲۴۲۶
۲۴۲۶
پ

رپورتاژ آگهی

سردرد ناشی از مصرف کراتین

با این حال و با توجه به این که عوارض استفاده از کراتین نسبتا کم هستند و گزارشات کمی از این عوارض به دست آمده است، برای برخی از افراد این بهبوددهنده‌ی عملکرد باعث ایجاد سردرد می‌شود. حتی اگر از بهترین کراتین موجود در بازار هم استفاده شود باز هم ممکن است این محصول به ایجاد سردرد بی‌انجامد.

برای بسیاری از ورزشکاران، بدنسازان و کسانی که چه به صورت حرفه‌ای چه به صورت آماتور به نوعی با دنیای ورزش در ارتباطند استفاده از مکمل‌هایی مثل نوشیدنی‌های انرژی‌زا تبدیل به امری عادی و طبیعی شده است. برای بسیاری از ورزشکاران و کسانی که به باشگاه می‌روند کراتین نامی است آشنا که برای بهبود عملکرد بدن از آن استفاده‌های زیادی می‌شود.

با این حال و با توجه به این که عوارض استفاده از کراتین نسبتا کم هستند و گزارشات کمی از این عوارض به دست آمده است، برای برخی از افراد این بهبوددهنده‌ی عملکرد باعث ایجاد سردرد می‌شود. حتی اگر از بهترین کراتین موجود در بازار هم استفاده شود باز هم ممکن است این محصول به ایجاد سردرد بی‌انجامد.

در این نوشته به بررسی این که کراتین چه کاری می‌کند، برخی از عوارض استفاده از آن چیست و اینکه تحقیقات علمی در خصوص سردرد ناشی از مصرف کراتین چه به ما می‌گوید، خواهیم پرداخت.

سردرد ناشی از مصرف کراتین

آیا کراتین باعث ایجاد سردرد می‌شود؟

کراتین ماده‌ای طبیعی است که از آمینواسید‌ها به دست می‌آید. کراتین در بدن ما به عنوان انرژی سلولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوشت قرمز و انواع غذا‌های دریایی منبع اصلی تامین کراتین خوراکی هستند. کراتین درونی بدن ما در کبد، کلیه‌ها و پانکراس ساخته می‌شود.

بیشتر کراتینی که بدن ما در اختیار دارد در عضلات ذخیره شده تا در مواقع نیاز به مصرف برسد. به همین دلیل است که در ساخت نوشیدنی‌های انرژی‌زا و انواع مکمل‌های ورزشی، استفاده از این ماده بسیار رایج است. همانطور که بسیاری از مکمل‌های دیگر نیز عوارضی دارند، به نظر می‌رسد که استفاده از مقادیر زیاد کراتین موجب بروز برخی عوارض می‌شود. بیشتر این عوارض به دستگاه گوارشی مربوط هستند، با این حال برخی از مصرف‌کنندگان از تجربه‌ی سردرد ناشی از مصرف کراتین نیز شکایاتی مطرح کرده‌اند.

خوشبختانه به نظر می‌‎رسد تحقیقات علمی در حوزه مکمل‌های ورزشی به این نتیجه رسیده که در میان تمامی مکمل‌ها، کراتین یکی از امن‌ترین مکمل‌هایی است که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. به جز مواردی که تعداد کمی از افراد به طور شخصی آن‌ها را گزارش کرده‌اند، شواهدی برای این ادعا که کراتین به ایجاد سردرد منجر می‌شود، پیدا شده است.

در حقیقت جالب است بدانید که تحقیقات علمی خلاف این گفته را نشان داده‌اند.

در ادامه به بررسی برخی از دلایلی که ممکن است ورزشکاران یا افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند، گمان کنند که مصرف کراتین باعث ایجاد سردرد برای آن‌ها می‌شود، می‌پردازیم.

بروز کم‌آبی بدن

یکی از شایع‌ترین عوامل ایجاد سردرد، خوردن کم آب است. به عنوان یک قائده کلی هم احتمال این که کسانی که از کراتین استفاده می‌کنند به نوعی با ورزش ارتباط باشند یا ورزشکار باشند، بالا است. این نوع از فعالیت‌های بدنی هم می‌تواند به بی‌آبی بدن بی‌انجامد، مخصوصا اگر ورزشکار هنگام ورزش کردن به حد کافی آب ننوشد.

گرفتگی عضلات

یکی دیگر از دلایل شایع سردرد گرفتگی عضلات است. برخی از فعالیت‌های بدنی مثل تمریناتی که برای بالا بردن توان فیزیکی هستند می‌توانند به گرفتگی عضلات بی‌انجامند. وقتی هم که این گرفتگی در عضلات گردن یا شانه باشد، ممکن است نوع خاصی از سردرد که به آن سردردِ ناشی از گرفتگی گفته می‌شود، در افراد مشاهده شود.

فشار آوردن بیش از حد هنگام ورزش

وقتی که خودتان را بیش از ظرفیت بدنتان پیش ببرید و بدنتان را به ورطه خستگی بکشانید، ممکن است سردرد‌های شدیدی را تجربه کنید.

سردرد ناشی از مصرف کراتین

گرمازدگی

گرمازدگی می‌تواند موجب عوراض نامناسب زیادی شود که یکی از آن‌ها سردرد است. ورزشکارانی هم که در محیط‌هایی تمرین می‌کنند گرمای زیادی درشان وجود دارد ممکن است در نهایت گرمازده شوند که این خود به سردرد می‌انجامد.

مزایای استفاده از کراتین

کراتین به عنوان یکی از پراستفاده‌ترین مکمل‌های ورزشی مورد استفاده توسط ورزشکاران مزایای زیادی دارد. به خصوص اگر ورزشکاری از بهترین کراتین موجود در بازار استفاده کند. برخی از این مزایای عباتند از:

  • بالابردن انرژی در دسترس برای سلول‌های عظلانی
  • بهبود رشد سلول‌های عضلانی و بازسازی آن‌ها
  • بهبود عملکرد و بالا بردن طاقت ورزشکاران
  • سرعت دادن به رفع خستگی

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که بهترین کراتین‌ها می‌توانند مزایایی برای سیستم عصبی بدن هم داشته باشند که در کمک به درمان برخی بیماری‌ها مثل پارکینسون، سندروم هانتیگتون و آسیب ناشی از ضربات وارده به سر، موثر باشند.

معایب استفاده از کراتین

همان‌طور که گفته شد بر طبق تحقیقات علمی، عوارضی هنگام استفاده از کراتین در دوز‌های معمول نباید مشاهد شود. با این حال اگر از کراتین در مقادیر زیادی استفاده شود، برخی صدمات به بدن وارد می‌شود که عبارتند از:

  • آسیب به کبد
  • آسیب به کلیه‌ها
  • ایجاد سنگ کلیه
  • سندرم کمپارتمان

اگر پس از مصرف کراتین در بدن خود عارضه خاصی را مشاهده کردید، بهتر است که در صورت امکان هرچه زودتر به دیدار یک دکتر بروید.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد که کراتین یکی از امن‌ترین مکمل‌های ورزشی و سلامتی باشد که تحقیقات بسیاری بر روی آن انجام شده است. با این که عارضه‌های ناچیزی ممکن است پس از مصرف مقادیر معمولی‌ای از کراتین برای برخی از افراد بوجود بیاید، تمام تحقیقات علمی متفق‌القول هستند که کراتین به خودی خود به ایجاد سردرد نمی‌انجامد. به خصوص اگر از بهترین کراتین‌های موجود در بازار استفاده شود.

در عوض سردر‌هایی که برخی افراد پس از مصرف کراتین گزارش کرده‌اند، به احتمال بسیار قوی ناشی از کم‌آبی بدن، گرمازدگی و فشار آوردن بیش از حد به خودشان هنگام انجام تمرینات ورزشی بوده است. با این حال اگر شما پس از ورزش دچار سردرد‌های شدید می‌شوید یا سردرد گرفتن برای شما امری معمول است، بهتر است که با دکتر خود مشورت کنید و ریشه اصلی مشکلات را پیدا کنید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج