۱۲۶۹۰۴۷
۲۵۴۵
۲۵۴۵
پ

شایعه بحث‌برانگیز درباره آقای سفیر

شایعه شده است که امینیان نه به دلیل پایان دوره ماموریتش بلکه به علت اظهارات منسوب به وی درباره طالبان که به رسانه‌ها درز کرده بود، برکنار شده است.

دنیای اقتصاد: پس از چند روز حرف و حدیث و تایید و تکذیب تغییر سفیر ایران در افغانستان، سرانجام روز گذشته یک مقام وزارت خارجه اعلام کرد که حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به‌جای بهادر امینیان، آخرین سفیرمان در کابل این سمت را عهده‌‌دار خواهد شد. امینیان ماموریتش در افغانستان را در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی در سال ۹۸ آغاز کرده بود یعنی پیش از آنکه طالبان قدرت را در این کشور تصاحب کنند.

شایعه بحث‌برانگیز درباره آقای سفیر

اما شایعه شده است که امینیان نه به دلیل پایان دوره ماموریتش بلکه به علت اظهارات منسوب به وی درباره طالبان که به رسانه‌ها درز کرده بود، برکنار شده است.نهم آذرماه بود که گروه هکری بلک ریوارد، از میان پوشه‌های هک‌‌شده خبرگزاری فارس، متن سخنرانی او درباره افغانستان و طالبان در یک نشست ویژه را افشا کرد. بهادر امینیان در این سخنرانی، طالبان را «موجوداتی غیرقابل تحمل، خانمان‌‌برانداز و باعث شرمساری افغانستان و مسلمانان» خوانده و گفته بوده که جمهوری اسلامی، راهی به جز تعامل با آنها ندارد. او گفته بود: «طالبان شبیه لشکر مغول‌‌اند و جمهوری اسلامی باید با آنها همچون مغول‌‌ها برخورد کند تا متمدن شوند.» امینیان همچنین گفته بود که درباره طالبان بی‌‌اعتماد است و مدعی شده بود که طالبان با گروه‌‌ جاسوسی اسرائیل «موساد» ارتباط دارد.

او گفته بود طالبان «با وجود اینکه دو دهه با آمریکا جنگیده‌‌اند، اما ضدآمریکایی نیستند و اگر جمهوری اسلامی دیر بجنبد، آمریکایی‌‌ها به‌‌راحتی می‌توانند آنها (طالبان) را مصادره کنند.» همین شایعات تاکید می‌کنند که ظاهرا طالبان بعد از افشای این سخنان سفیر خواستار تغییر امینیان شده‌‌اند. البته سفارت ایران در کابل در این رابطه در توییتی ضمن تایید پایان ماموریت بهادر امینیان نوشته که ماموریت امینیان به عنوان سفیر پایان یافته و در پایان سه سال خدمت به ایران بازمی‌‌گردد.اما روز گذشته برخی خبرگزاری‌‌ها نوشتند که این جابه‌جایی سفرا به دلیل پایان ماموریت نبوده و علت اصلی آن افشای سخنان امینیان بوده است. عباس بدری‌فر، مسوول رسانه‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل که خبر انتصاب کاظمی‌قمی را اعلام کرد در این رابطه گفت: «‌حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، به جای بهادر امینیان مسوولیت سفارت را به عهده گرفته است.»

سابقه دیپلماتیک کاظمی‌قمی

حسن کاظمی‌قمی نخستین سفیر ایران بعد از سقوط حکومت بعث در عراق و در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد بود که با میانجیگری نوری مالکی، نخست وزیر وقت عراق هدایت دو دور مذاکره مستقیم با رایان کروکر سفیر آمریکا را برعهده داشت. وی قبل از آن سرکنسول کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات در افغانستان بود.همچنین در دوره جدید که طالبان در افغانستان قدرت را در دست گرفت، حسن کاظمی‌قمی از جمله نخستین دیپلمات‌‌های جمهوری اسلامی ایران بود که بلافاصله در راس نخستین هیات ایرانی به کابل سفر و با رهبران طالبان ملاقات کرد.

کاظمی‌قمی پیش از این به عنوان نماینده ویژه رئیس‌‌جمهور ایران در امور افغانستان منصوب شده بود و طی یک سال و چهار ماه گذشته سفرهای متعددی به افغانستان داشته و با رهبران طالبان ملاقات کرده است. وی در آبان ۱۴۰۰ یعنی کمتر از سه ماه بعد از قدرت گرفتن طالبان، سفری به افغانستان داشت و در این سفر با ملا عبدالغنی برادر، معاون اول رئیس کابینه طالبان دیدار و درباره راه‌های گسترش همکاری‌های ایران و افغانستان گفت‌وگو کرد. همچنین حسن کاظمی‌قمی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان دیدار و درباره مسائل مختلف ازجمله موضوعات سیاسی، اقتصادی، امور مهاجران، روابط دوجانبه و همکاری‌‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد. در آن مقطع «ایسنا» در گزارشی در این خصوص نوشته بود که سه ماه از ورود طالبان به کابل پایتخت افغانستان می‌‌گذرد اما هنوز از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده و تنها مسوولان برخی کشورها مانند پاکستان و قطر سفرهایی به افغانستان داشته‌‌اند.

تایید و تکذیب وزارت خارجه

هفته گذشته بود که برخی رسانه‌ها در فضای مجازی خبر داده بودند که ماموریت امینیان، سفیر فعلی در کابل به پایان رسیده است و طی حکمی از سوی وزیر امور خارجه حسن کاظمی‌قمی به عنوان سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان منصوب و به‌زودی عازم کابل خواهد شد. البته روابط عمومی وزارت امورخارجه نسبت به خبر منتشر شده درباره انتصاب حسن کاظمی‌قمی به‌عنوان سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان که روز سه‌‌شنبه ۲۲ آذرماه منتشر شد واکنش نشان داد و بخش‌هایی از این خبر را نادرست خواند. به گزارش «ایسنا»، روابط‌عمومی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر منتشر شده درباره انتصاب حسن کاظمی‌قمی به عنوان سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، اعلام کرد: «ایشان همچنان مسوولیت نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان را برعهده دارد.» اما به فاصله کمتر از پنج روز بعد وزارت خارجه این خبر را تایید کرد و به زودی کاظمی‌قمی به عنوان سفیر ایران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ماموریت جدیدش را آغاز خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج