جاباما
۱۲۷۰۳۶۷
۱۲۵۴۹
۱۲۵۴۹
پ

عکس ۹جمجمه کروکودیل در مقبره‌های اشراف مصر

باستان شناسان ۹ سر کروکودیل را که در مقبره اشراف مصر باستان پنهان شده بود کشف کردند، کشفی که یک باستان شناس به نیوزویک گفت "اولین در نوع خود" است.

خبرآنلاین: باستان شناسان ۹ سر کروکودیل را که در مقبره اشراف مصر باستان پنهان شده بود کشف کردند، کشفی که یک باستان شناس به نیوزویک گفت "اولین در نوع خود" است.

 این کشف توسط تیمی از باستان شناسان در مرکز باستان شناسی مدیترانه ای دانشگاه ورشو به سرپرستی دکتر پاتریک چودزیک انجام شد. باستان شناسان در حال حفاری بخش هایی از منطقه گورستان تبانی بودند که در کرانه غربی رود نیل در مصر قرار دارد. این منطقه در دوره پادشاهی جدید در مصر باستان - بین قرن شانزدهم قبل از میلاد تا قرن یازدهم قبل از میلاد - برای تدفین آیینی مورد استفاده قرار می گرفت. جمجمه‌ها در قبرستان الاساسیف، در سمت کرانه غربی تبان پیدا شده‌اند.

 عکس 9جمجمه کروکودیل در مقبره‌های اشراف مصر

چودزیک به نیوزویک گفت: «این یک کشف کاملاً غیرمعمول و اولین در نوع خود در تاریخ تحقیقات در مصر است. ما مومیایی‌های تمساح‌های زیادی را می‌شناسیم که در امتداد رود نیل پیدا شده‌اند. همه آنها مومیایی‌های تمساح‌های کاملی هستند که در دخمه‌های مخصوص حیوانات مقدس، در این مورد، تمساح‌ها یا حیوانات مقدس خدای سوبک، قرار گرفته‌اند.

او توضیح داد: "در مورد این کشف، همه چیز متفاوت است. اولا، تنها سر و نه کل بدن این خزندگان نیل در مقبره هایی که ما در آن کار می کنیم، نهشته شده است." ثانیاً، آنها مومیایی نشدند، بلکه فقط در کتانی پیچیده شدند (تفاوت قابل توجهی در این مورد وجود دارد، زیرا از هیچ ماده نگهدارنده ای استفاده نمی شد). در نهایت، بقایای آن در مقبره انسان ها یافت شد، نه در دخمه های حیوانات مقدس.

"تاکنون، تنها چند دندان تمساح در نزدیکی یک مقبره در مصر میانه پیدا شده است. اما این کمی بیش از حد بود که بتوان در مورد اهمیت این هدایا چیزی بیشتر گفت، زیرا بدون شک این شکل از هدایا بود. در مراسم تشییع جنازه سرهای تمساح به مقبره ها آورده می شود.

بسیاری از اشراف در منطقه اطراف دفن شده اند، از جمله یک مقام عالی رتبه که در زمان پادشاه نبهپتر منتوهوتپ دوم زندگی می کرد - فرعونی که به خاطر اتحاد مجدد مصر پس از دوره تاریک اول میانی، جایی که بیشتر کشور تقسیم شده بود، شهرت داشت.

مقبره دیگری متعلق به یکی دیگر از مقامات بلندپایه معروف به چتی است. هریتیج دیلی گزارش داد که گمان می رود این مقام در دربار سلطنتی خدمت می کرد.

جمجمه‌ها متعلق به تمساح‌های نیل است، گونه‌ای که امروزه هنوز در رودخانه نیل زندگی می‌کند. در مصر باستان، کروکودیل ها را می پرستیدند و به عنوان نشانه ای از قدرت و چابکی می دانستند. آنها همچنین به شدت با یک خدای باستانی به نام سوبک مرتبط بودند که اغلب با سر تمساح به تصویر کشیده می شد.

محققان بر این باورند که سر تمساح ها باید هدیه ای به مقامات مهم دفن شده در آنجا بوده باشد. در حالی که به طور گسترده ای شناخته شده است که خزندگان در مصر باستان چقدر مورد احترام بوده اند، به نظر می رسد این یک سنت است که قبلاً مطالعه نشده است.

چودزیک گفت: ما نمی‌توانیم این احتمال را که سرهای تمساح دارای اهمیت استثنایی بوده و نشان‌دهنده موقعیت استثنایی متوفی بوده‌اند را رد کنیم، زیرا چنین یافته‌هایی از مقبره‌های متعلق به افراد طبقات اجتماعی پایین‌تر را نمی‌دانیم.

"در هر دو مورد ما می دانیم که صاحبان مقبره ها مهمترین مقامات دربار سلطنتی بودند. همچنین می توانم به شما بگویم که در طول فصل گذشته، چند هفته پیش، بقایای فک های کروکودیل را در مقبره دیگری پیدا کردیم. آن هم به یک مقام مهم تعلق داشت، بنابراین می‌توانیم به آرامی از پدیده‌ای صحبت کنیم که تاکنون کاملاً ناشناخته بود.»

باستان شناسان دانشگاه ورشو نزدیک به ده سال است که روی دو مقبره در گورستان تبه تمرکز کرده اند.

باستان شناسان در حال حفاری منطقه هستند تا بررسی کنند که چگونه پادشاهی میانه مصر باستان، که در دوره اول میانی از سال ۲۰۴۰ قبل از میلاد اتفاق افتاد، بر پادشاهی جدید تأثیر گذاشت.

محققان در سال ۲۰۱۴ جستجوی مقبره چتی را آغاز کردند و هنوز هم در حال کشف یافته های جدید هستند.

"کشف این بقایا بحث بسیار جالبی را در مورد اهمیت بقایای حیوانات کشف شده در مقبره های مصر باستان باز می کند. همانطور که مشخص شد، آنها صرفا قربانی نبودند، بلکه دارای اهمیت نمادین بودند، در مورد کروکودیل ها به احتمال زیاد این اتفاق می افتاد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج