۱۲۷۰۴۲۷
۲۵۷۷۸
۲۵۷۷۸
پ

مریخ در دوران باستان میزبان موجودات زنده بود؟

دانشمندان تأکید کرده‌اند که با وجود این که مریخ در دوران باستان در اتمسفر خود اکسیژن نداشته است، نمی‌توان گفت که سیاره سرخ میزبان موجودات زنده‌ای نبوده است.

دیجیاتو نوشت: دانشمندان تأکید کرده‌اند که با وجود این که مریخ در دوران باستان در اتمسفر خود اکسیژن نداشته است، نمی‌توان گفت که سیاره سرخ میزبان موجودات زنده‌ای نبوده است.

مطالعه تجربی جدیدی که توسط دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شده است، هرگونه امیدی که دانشمندان به وجود اکسیژن در گذشته سیاره مریخ داشته‌اند را ناکام می‌گذارد. با این حال، در این تحقیق گفته شده که همچنان ممکن است موجودات زنده‌ای در سطح سیاره سرخ وجود داشته باشند.

دانشمندان در این تحقیقات جدید مدعی شده‌اند فقط به این دلیل که مریخ‌نوردهای ناسا در سال ۲۰۱۴ در سطح این سیاره اکسید منگنز کشف کرده‌اند، به این معنی نیست که اکسیژن واقعاً در جو آن وجود داشته است. درواقع آنها متوجه شده‌اند که در شرایط مشابه مریخ، اکسیدهای منگنز می‌توانند به آسانی بدون حضور اکسیژن اتمسفر تشکیل شوند.

به گفته آنها، مقادیر فراوانی از اکسید منگنز می‌تواند در مریخ به سادگی در حضور عناصر هالوژن مانند کلر و برم که در سیاره سرخ نسبت به زمین بسیار بیشتر یافت می‌شوند، تشکیل شده باشند.

مریخ در دوران باستان میزبان موجودات زنده بود؟

«جفری کاتالانو»، استاد علوم زمین و سیاره‌شناسی در کالج هنر و علوم و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید:

«هالوژن‌ها در مریخ به اشکال متفاوتی نسبت به زمین و در مقادیر بسیار بزرگتری وجود دارند و ما حدس زده‌ایم که آنها در شکل‌گیری منگنز بسیار مهم باشند.»

بنابراین کاتالانو و همکارانش آزمایش‌هایی را با استفاده از کلرات و برومات برای اکسیدکردن منگنز در نمونه‌های آب انجام دادند که شبیه مایعات موجود در سطح مریخ در گذشته باستان بوده است. آنها با انجام این کار، متوجه شدند که تولید اکسید منگنز نیازی به حضور اکسیژن ندارد و به‌طور کلی اکسیژن قادر به تشکیل این عناصر نیست.

احتمال وجود موجودات زنده در مریخ همچنان وجود دارد

مریخ در دوران باستان میزبان موجودات زنده بود؟

با این حال، دانشمندان تأکید کرده‌اند که با وجود این موضوع، نمی‌توان دقیقاً گفت که هیچ حیاتی در سیاره سرخ وجود نداشته است. «کاوشیک میترا»، دانشیار پژوهش فوق دکتری دانشگاه استونی بروک که در انجام این پژوهش همکاری داشته است، در این رابطه می‌گوید: «حتی روی زمین نیز چندین اشکال حیات وجود دارد که برای زنده‌ماندن به اکسیژن نیاز ندارند. من این تحقیق را به عنوان یک «شکست» در زمینه سکونت‌پذیری مریخ نمی‌دانم، فقط احتمالاً هیچ‌گونه حیات مبتنی بر اکسیژن در آن وجود نداشته باشد.»

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج